Watchmen (2009)

Fantasy / Thriller
162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)

geregisseerd door Zack Snyder
met Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson

In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.

avatar van kleintje 2
Een erg gewaagde film, maar was erg goed. De Graphic Novel blies me omver, evenals de film.

avatar van Lovelyboy
Andermaal gezien en er helemaal van overtuigd dat het een geweldige film is.

Een hele fijne balans wordt in die zin gevonden dus een grimmige sfeer, dirty characters, een zwaar verleden, een nog zwaardere maar misschien hoopvolle toekomst, een ander perspectief qua heden en superhelden die niet bepaald uitblinken in moed en smetteloosheid maar kwetsbaar zijn, problemen hebben of gewoon in het geval van the comedian, een dikke eikel zijn.

Waar ik normaal totaal op af zou haken is het voortdurende geswitch tussen de karakters, het heden en hun verleden die constant getriggerd wordt door een gebeurtenis of er simpelweg een uitleg komt hoe iemand is. Toch stoort mij dat in deze film helemaal niet. Sterker, ik vind het bijzonder intelligent en goed gebracht. Praktisch iedere karakter is interessant qua persoonlijkheid en verleden. Daarnaast is het alternatief heden en verleden, vergelijken met de werkelijkheid, bijzonder leuk bedacht. Naar het einde vlakt het wat af met de strijd in Veidt zijn ijspaleis/reactor maar krijgt het ook weer een impuls door de discussie tussen Manhatten en Jupiter over wat de waarde van het leven nu eindelijk is. En natuurlijk de clou hoe Veidt op een wel hele wrange en dubbele wijze de wereld van een nucleaire oorlog redt.

Fijne prent, bijzonder stilistisch, prachtig sfeer, mooie karakters, goed geacteerd, prima verhaal en een heerlijke soundtrack met onder meer Jimmy Hendrix, Bob Dylan, Simon & Garfunkel en een trailer op Youtube wordt vergezeld door The Smashing Pumpkins. Ik bedoel wat is er nu mooier, die geweldige openingsvechtsscene met Nat King Cole als muziek, heerlijk...

avatar van Grindhouse62
Heb deze aardige film van 162 minuten vanavond voor de 1e keer gezien op Netflix. Heb mij er mee vermaakt maar is voor mij absoluut geen hoogvlieger. Zoals Lovelyboy al vermelde, is het voortdurende geswitch tussen de karakters, het heden en hun verleden meestal iets waar hij zou afhaken, maar bij deze film het hem niet stoorde. Mij stoorde dat dus wel. De muziek keuze was prima, visueel qua sets en kostuums prachtig en deze laatste aspecten zorgen dan ook voor een matige voldoende. Ik ga dan ook zeker de beide langere cuts niet kijken, want dan vermoedt ik dat deze film een onvoldoende krijgt. Een 3.0

avatar van FlorisV
Lovelyboy schreef:

Zeker een lekkere opening maar mijn favoriete scene blijft die van Dr Manhattan onder de muziek van Philip Glass. Ritmisch klopt het gewoon helemaal, het past ook qua opbouw perfect met het muziekstuk, visueel vond ik het geweldig gedaan ook en het onderliggende thema (minder te maken willen hebben met al het gezeik van mensen) vond ik ook interessant.

Ik denk dat echt goede films ook altijd verdeeldheid zaaien omdat de veilige weg meestal tot middelmaat leidt. Snyder heeft vrij boude keuzes gemaakt maar de meeste pakken goed uit vind ik. Alleen die zaag in de gevangenis vond ik een minpunt (en een onnodige afwijking van het boek).

avatar van Lovelyboy
FlorisV schreef:

Flex of haakse slijpmachine bedoel je waarschijnlijk

Wat je opmerking over de verdeeldheid betreft, het zou kunnen liggen aan de door jouw genoemde keuzes. Ik onderschat daarentegen niet dat een genre iemand gewoon niet ligt. Er zijn films en reeksen die ik best wel erken als goed maar die mij niet aanspreken en een straf vind om te kijken.

Wat overigens de scène betreft met Glass als muziek, die is ook goed.

avatar van kleintje 2
Officiële rating (volgens mijn eigen model): 8,2/10

De Graphic Novel was een daverend succes, een van de beste in de markt werd zelfs gezegd. Helaas werd zijn verfilming niet geheel laaiend enthousiast ontvangen. Toch blijft dit een van DC Comics beste adaptie verfilmingen.

Duister, luguber, gewelddadig en helemaal wat je van DC Comics gewend bent. Op een geheel eigen wijze weet Zack Snyder (Man of Steel, Batman v Superman) de Graphic Novel prachtig naar de grote bioscopen te vertalen, waar het uiteindelijke product jammer genoeg niet de lof en de financiën wist te behalen die het eigenlijk verdient. DC Comics heeft na Watchmen weinig films weten te produceren die op uiteindelijk kritisch gebied goed wisten te scoren (The Dark Knight trilogie hierbij uitgesloten). Het waren pogingen tot een dergelijk product waarvan er slechts enkele de halve standaard van Watchmen wisten te behalen. Een van DC Comics beste verfilmingen, die pas na zijn release enige lof wist te ontvangen.

De opmaak en het camerawerk is iets wat je al direct weet te trekken bij de intro van de film. De eerste scéne is al een mooie combinatie van drama, muziek en gevechtschoreografie. De intro die volgt weet je gedurende de hele film in zijn greep te houden. Wat volgt is een geweldig verhaal met diepgang, ruwe bloederige actie scénes, een interessant moordmysterie, intens drama, romances en natuurlijk helden met een masker en gadgets. Alle acteurs weten en lijken goed in hun rol te zitten. Toch is het acteerwerk een van de mindere punten van de film, vooral wat enkele hoofdrolspelers betreft. Toch zijn de gekozen acteurs uitermate geschikt voor hun rol, waarmee Rorsach en Dr. Manhatten er bovenuit steken. Ook Ozimandis en The Comedian zijn een van de betere rollen. De rest van de cast levert, buiten hun acteerwerk, nog steeds een betere prestatie dan bij gewoonlijk andere films.

Wat betreft de effecten is het overtuigend. De visuele effecten waren beter dan de speciale effecten, maar dat moet bij het jaar 2009 ook niet geheel verassend zijn. Toch waren de gebruikte speciale effecten niet geheel gewoontjes, gewoonweg uitbundig te noemen. Vooral de opmaak en uitwerking van Dr. Manhatten en de kills van Rorsach kwamen het beste uit de doeken. De muziek was passen en meeslepend. Vooral bij de intro, gecombineerd met het gewoonweg prachtige camerawerk, wist de muziek je aan te grijpen. Ook bij het einde kwam de juiste muziek te pas. De muziek evenals de effecten zijn geslaagde onderdelen.

Dan hetgeen wat, samen met de verhaallijn, het meeste aangeprezen mag worden. Het camerawerk. Fenomenaal en indringend, dat is hoe een grimmige wereld op het punt van anarchie wordt vertaald naar beeld. Een nog sterkere en duisterdere sfeer is neergezet dan eigenlijk nodig as, maar dat kwam juist ten goede voor het verhaal. Na de moord op Edward Blake (The Comedian), komen enkele gepensioneerde/teruggetrokken gemaskerde helden op een zwarte lijst te staan, waarna er een onderzoek start naar de moordenaar. Een moordmysterie met een zware en huiveringwekkende boodschap op de achtergrond is wat Zack Snyder je aanbied. Een mysterie waar je gedachten naar gaan, met glimpen van een bijna anarchistisch Amerika. Een kernoorlog woed op de achtergrond, en je besteed er amper aandacht aan omdat die aandacht aan het verhaal wordt besteed. Slimme verwerking waarvan je toch elke keer een hapje krijgt toegediend.

Met als eindresultaat een duistere toch emotioneel superhelden moordmysterie, waarin op de achtergrond anarchie heerst. Een beklemt en ongemakkelijk gevoel bij de intensiteit van de kills en huiveringen bij goed gecombineerde muziek en camerawerk, met soms iets wat over de top gevechtschoreografie.

Recensie door: Wouter van de Sanden [AKA Kleintje 2]
Film gekeken op: 19/10/2019
Recensie geschreven op: 29/10/2019

avatar van Roger Thornhill
Ik heb deze film nu vijf keer gezien: één keer op TV, daarna twee keer de Director's Cut, en tenslotte twee keer de Director's Cut met de audiocommentaren van eerst de regisseur en daarna de auteur van de oorspronkelijke comic. Veel hieraan is geweldig: voor de plot wordt mooi de tijd genomen zonder dat het verhaaltempo daar onder lijdt, het visuele aspect is prachtig verzorgd (met uitzondering van Dr Manhattan en Bubastis die er ontzettend CG blijven uitzien) en is over het algemeen een feest voor de ogen, en het slot is gematigd positief zonder terug te schrikken voor het morele dilemma dat de wereldvrede wordt bereikt ten koste van een pragmatisch ingezette leugen.

Toch kan ik niet 100% enthousiast zijn over Watchmen. Veel van mijn kritiek heeft te maken met de onduidelijke situering; na vijf maal kijken weet ik inmiddels wel hoe de vork in de steel zit, maar ik heb er lang moeite mee gehad om duidelijk te krijgen wie de oude en wie de nieuwe vigilanten zijn, wat de relatie tussen de ene en de andere generatie is (moeder/dochter, inspirator/bewonderaar), hoe ze elkaar hebben gevonden, wat ze in het gewone leven doen enz. Misschien ben ik hierbij te traag van begrip, maar ik heb het idee dat de informatie zó gefragmenteerd wordt aangereikt dat veel ervan mij bij de eerste kijkbeurten is ontgaan; misschien deed Snyder dat met opzet om de film verteltechnisch en visueel interessant te houden, maar ik heb daardoor te vaak en te lang het idee gehad te "zwemmen" in deze wereld.

Los daarvan, en zo mogelijk nog persoonlijker: buiten Patrick Wilson en Matthew Goode vind ik de acteurs niet zo interessant, en dat geldt eigenlijk ook voor de meeste personages (met uitzondering van The Comedian, die ik niet zozeer oninteressant alswel een uitgesproken eikel vind). Ook dit hoeft niet per se tegen de film te pleiten, want een personage hoeft niet in het gevlij van de kijker te komen om toch boeiend te kunnen zijn, maar in het geval van Watchmen merk ik dat ik daardoor minder dan gehoopt door de film word meegesleept. Ik geef hier toch 4* voor vanwege de superbe vormgeving, de knappe verteltrant en de intrigerende plot, maar eigenlijk had deze film voor mij aan de 5* moeten zitten.