Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Crying Game (1992)

Verenigd Koninkrijk / Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Neil Jordan
met Stephen Rea, Miranda Richardson en Forest Whitaker

Jody, een Britse soldaat, wordt ontvoerd door de IRA. Fergus, een vrijwillig lid van de IRA, moet hem bewaken. Er ontstaat een vriendschap tussen de twee. Jody vraagt of Fergus zijn vriendin kan gaan opzoeken als hij de ontvoering niet zou overleven. Wanneer Jody inderdaad de dood vindt zal Fergus zich aan zijn belofte moeten houden. Hij had echter niet kunnen vermoeden wat hem te wachten komt te staan...

avatar van Phoenix
Sja, na de gids te hebben gelezen verwachtte ik een ontzettend verrassend einde en een briljant script. Dat viel me eerlijk gezegd nogal tegen... Vond het eerste stuk (tot de dood van Jody) nog het beste. Tegenvaller maar toch 3*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sommige beroemde wendingen in andere films zag ik aankomen, maar in deze film was het voor mij dus wel een complete verrassing.

Het eerste stuk vond ook ik eigenlijk het beste. Ik hoopte een beetje dat de film door zou gaan op de nacht samen tussen dader en slachtoffer.
Toch werd het geen vervelende film, zelfs een behoorlijk spannende nog af en toe. De scenes tussen Dil en Fergus nadat Fergus zijn ontdekking gedaan heeft waren gevoelig en fascinerend.

avatar van HarmJanStegenga
Beetje een tegenvaller deze film! Ik had er veel van verwacht, zeker naar veel goede recencies hier, maar ondanks dat heeft de film mij niet kunnen verrassen! Wat ik ook erg jammer vind, is dat de soundtrack van Boy George pas bij de aftiteling te horen is! Je hoort hem een paar keer tijdens de film, dan door iemand anders gezongen.....De soundtrack was eigelijk de reden dat ik de film heb gekocht. De acteerprestaties zijn niet echt super wat mij betreft, maar wie weet kan ik na een tweede keer kijken positiever zijn over deze film!

* * *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooi drama met goede vertolkingen en de beroemde twist. Mooi verhaal, spanning en een schitterende score. Zeer goed.

avatar van J. Clouseau
Pfff... Hier had ik toch wel bakken meer van verwacht.

Toen ik twee jaar geleden naar Ierland ging, heb ik de Trotter-gids van dat land eens uitgepluisd en daarin stond een hoofdstuk 'Films met betrekking tot Ierland'. Daar werd bijvoorbeeld The Commitments (zéér terecht!) hoog in aangeprezen. Maar ook The Crying Game raadden ze heel hard aan. 'Subliem scenario, subtiele vertolking. En meer verklappen we niet.' schreven ze. Dat (en ook de korte inhoud) wekte enorm mijn interesse. Lang heb ik achter deze film gezocht en 'm nergens gevonden. Ondertussen wist ik al wel hoe hij afliep (godverdomme, Shallow Hal, kun je nu niet gewoon je mond houden!), maar toch bleef ik benieuwd naar deze film.
En dan vind ik 'm gisteren toch wel in de bib van Mechelen. Meteen meegenomen, hoge verwachtingen, vandaag gekeken.
En wat 'n tegenvaller.
Om te beginnen: de regie is zo amateuristisch mogelijk gedaan. Bij momenten lijkt de film wel een amateurvideo. De inval van het leger op de plaats van gijzeling is zó knullig in beeld gebracht dat het wel een scène uit één of andere Scary Movie leek.
Ook de acteerprestatie van (Dirk Draulans-lookalike) Stephen Rea viel me behoorlijk tegen. En Jaye Davidson irriteerde me zelfs heel hard, zo'n afschuwelijk manwijf.
De melodramatische verwikkelingen en het knullige einde konden het schip ook niet meer redden. Het had allemaal wat harder, wat rauwer mogen zijn.
Dat alles resulteert tot één van de grootste tegenvallers die ik al ooit meegemaakt heb. Enorm spijtig, hier had véél meer ingezeten.

Geweldig, wat een spanning en wat een eind.

Ontroerende film over de IRA en Noord-Ierland rondom politiek, de menslijke aard en seksuele identiteit en over schuld, twijfels, liefde en verbintenis, met een geweldig plot. Subliem geschreven en prachtig uitgevoerd. Een verhaal waar je op zijn minst over napraat. Er was een Oscar voor het intelligente en verrassende scenario.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wel een verrassende film... Ik had een film over het IRA verwacht, maar dat is slechts een setting. Uiteindelijk viel de film nogal mee, al lost het niet echt de verwachtingen die ik had. Veel wil ik niet echt kwijt over de film omdat het verrassingselement belangrijk is voor deze film. Enkel dat wie een IRA-film wil zien beter iets anders opzoekt...

Film die naarmate hij vordert slechter en slechter wordt. Abominabel script en ondermaats geacteerd.

avatar van Spetie
The Crying Game is een titel, die ik wel van naam kende. Ondanks dat gegeven kwam de verrassende wending, waaruit bleek dat Dil een man was, toch als een totale verrassing voor me. Ik zag het totaal niet aankomen en was echt oprecht verbaast tijdens dat moment.

Los daarvan, is dit best een goede film te noemen. Ik had in het eerste half uur zelfs het idee, dat dit echt een topper ging worden, want dat gedeelte is echt heel sterk. Hier maken we kennis met Jody en Fergus. Beide personages worden echt heel goed gespeeld door Forest Whitaker en Stephen Rea. De dialogen zijn bijzonder sterk en de band die ontstaat is ontzettend geloofwaardig. Echt jammer ook, dat Whitaker het niet overleefd.

Daarna krijgen we alsnog een bijzonder verhaal voorgeschoteld, maar zo goed als in het begin wordt het echter niet meer. Na de scene uit de eerste alinea, vroeg ik me wel af hoe het verder zou gaan. Jordan houdt het redelijk boeiend. Ook de interactie tussen Fergus en Dil is de moeite waard. Ik had alleen een iets andere afloop verwacht, maar dat maakt het nog geen slechte film.

Jordan toont in ieder geval originaliteit en durf, met een film als deze. Niet iedereen zal hem goed kunnen waarderen, maar ik vond hem zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van JeroenFR08
Erg apart filmpje. De gehele speelduur geboeid zitten kijken, en na de film met de gedachte: waar in hemelsnaam heb ik nou naar zitten kijken??

Want wat is nou de clou van deze film. Echt geen flauw idee. Dat die travestiet ook maar een mens is? Of dat je iedereen naar zn waarde moet liefhebben. Dwz: hoe iemand van binnen is, en niet van buiten. Geen idee.

Maar die twist, jeetje zag ik niet aankomen. Nog maar eens een keer zien..

avatar van SmackItUp
Het begin was absoluut sterk en veelbelovend, maar de film zakte op een gegeven moment zo verschrikkelijk erg in elkaar dat het me totaal niet meer kon boeien. De acteurs waren nog helemaal niet zo slecht, maar ook zij konden het niet meer redden. Eveneens als de "twist", die ik een beetje zag aankomen, want in het begin, toen Fergus de hele tijd aan zijn zwansje moest zitten, kreeg ik al het idee dat ie homo was. 2,5* max.

avatar van Insignificance
Melodramatisch broddelwerk met een (ja, echt waar) overacterende Whitaker als cricket speler met een raar accent. Ook nog eens met de meest harkerige dialogen, maar dat geldt voor iedereen hier. Niet het enige dat niet serieus te nemen valt. Zijn vriendschap met Fergus is meteen al iets dat niet overtuigt en de volgende relatie die zich aandient, tja, Jimmy, dat had je toch moeten zien aankomen. Jordan zet z'n film dan ook nog eens voor lul met die flashbacks en het IRA plotje dat weer de kop opsteekt, is meteen om zeep als Jude zich gaat aanstellen. Brandhout van begin tot eind.

Toen de klanken van Percy Sledge’s “When a man…” (een song waaraan ik zeer dierbare herinneringen heb) uit de speaker kwamen, wist ik meteen dat ik de film al eens eerder gezien had.
Hoewel dat vrij lang geleden moet zijn, slaagde de film erin mij opnieuw te boeien. In de eerste plaats dankzij het prachtige scenario, waar alles in zit wat je maar kunt wensen: spanning, romantiek en drama. Op de tweede plaats vanwege de gedenkwaardige rollen van Stephen Rhea, Jim Broadbent (de barkeeper) en vooral van een uitmuntende Jaye Davidson. Het komt niet zo vaak voor dat een herziening mij aangenaam verrast. Dat was hier het geval.

avatar van Filmkriebel
Uitstekende film. Heel humanistische film vooral, waarin het hoofdpersonage uit oprechte goedaardigheid en daarna liefde voor de vriendin gaat geven van een gedode Britse soldaat die hij heeft gegijzeld samen met zijn IRA vriendjes. De ambiguë gevoelens overheersen en de relatie tussen een door schuldgevoel bekropen Fergus/Jimmy en de eenzame maar naar affectie hunkerende Dil vond ik erg boeiend om volgen. Naar het einde toe keert de IRA nog eens terug en kent de film nog wat spanning. Zelden zo'n film gezien waar romantiek, drama en thriller zo goed aan elkaar hangen. Ik had de film al gezien dus kende de twist wel, maar zelfs met herziening blijft deze film echt een kanjer. Slechte poster: het wordt verkocht als een thriller terwijl de film in essentie een drama is.