Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Crying Game (1992)

Verenigd Koninkrijk / Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Neil Jordan
met Stephen Rea, Miranda Richardson en Forest Whitaker

Jody, een Britse soldaat, wordt ontvoerd door de IRA. Fergus, een vrijwillig lid van de IRA, moet hem bewaken. Er ontstaat een vriendschap tussen de twee. Jody vraagt of Fergus zijn vriendin kan gaan opzoeken als hij de ontvoering niet zou overleven. Wanneer Jody inderdaad de dood vindt zal Fergus zich aan zijn belofte moeten houden. Hij had echter niet kunnen vermoeden wat hem te wachten komt te staan...

Heeft iemand de DVD van 'The Crying Game'? Zo ja, hoe is het beeld en geluid?

Op cinema.nl las ik dat de DVD release van deze film in Nederland van bijzonder slecht kwaliteit is. Is dat echt zo? Ik zou hem graag op DVD in mijn filmcollectie willen hebben.

Wie kan mij verder helpen? Ik hoop van jullie te horen.

avatar van xangadix
Het spijt me, maar de dvd is inderdaad zo slecht én... niet het orginele beeldformaat!

avatar van 93.9
Beloofde een heel goede film te worden.
Helaas na de dood van Jody werd het gewoon een goede.
Leek zelfs of er ff van regisseur gewisseld is, maar al met al een erg vermakelijke film.

Tja, dat je helemaal van je stoel valt van een plotwending in deze film.Nee.3 en halve ster van mij.

xangadix schreef:

Ik ga er even vanuit dat u een breedbeeld-tv heeft. Ik heb in de zomervakantie 'The Others' op dvd gekeken. Toen had ik nog geen breedbeeld-tv. Daar zat een functie op, waardoor het leek alsof de film op tv werd uitgezonden, en geen zwarte balken had. Zou dat misschien ook het geval kunnen zijn met versie die in Nederland te koop is van 'The Crying Game'?

Ik baal er overigens wel van dat van deze klasse film in Nederland een versie beschikbaar is, dat filmonwaardig is. Op het internet heb ik recensies gelezen van de dvd-versies van deze film in Amerika/Engeland. Daar zijn ze vol lof over de transfer van film naar dvd. Weet iemand misschien een manier hoe we aan deze versie (het is regio 2) kunnen komen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sommige beroemde wendingen in andere films zag ik aankomen, maar in deze film was het voor mij dus wel een complete verrassing.

Het eerste stuk vond ook ik eigenlijk het beste. Ik hoopte een beetje dat de film door zou gaan op de nacht samen tussen dader en slachtoffer.
Toch werd het geen vervelende film, zelfs een behoorlijk spannende nog af en toe. De scenes tussen Dil en Fergus nadat Fergus zijn ontdekking gedaan heeft waren gevoelig en fascinerend.

avatar van xangadix
Ik ga er even vanuit dat u een breedbeeld-tv heeft.
Om een film in het originele fimformaar te kunnen kijken maakt het formaat van de tv niet uit. Het gaat om de drager. De dvd van Crying Game heeft 4:3 als beeldformaat en als u dat prefereert boven de zwarte balken onder en boven in beeld, is de dvd waarschijnlijk het aanschaffen wel waard.

avatar van Benninf
Toch maar verlaagd naar 3.5 ster. Het tweede gedeelte van de film is te zwak om hem 4 sterren te kunnen geven.

xangadix schreef:

Mijn excuses, dat bedoelde ik niet. Maar, ik kon me niet voorstellen dat de film is overgezet op een 4:3 beeldformaat, terwijl hij origineel 16:9 is. Dus, vandaar die vraag en doodzonde voor de film. Ik hoop dat een ander distributiebedrijf bereid is de film opnieuw op de markt te brengen.

avatar van xangadix
Op www.dvdsoon.com is hij voor 10 Canadian dollars te koop. Netjes widescreen, maar regio 1 en geen NL ondertitels... Volgens mij hoeven we in NL niet op een fatsoenlijke versie te rekenen.

Wat ontzettend verrassend dat Dil een man blijkt te zijn.. Ik had dit absoluut niet zien aankomen.
Wat lijkt die Jaye Davidson toch ontzettend veel op een vrouw zeg!
Ik heb met google nog even naar wat foto's van Jaye Davidson gezocht, en bij elke foto die ik tegen kom zou je toch echt zeggen dat het een vrouw betreft! Ook in de film viel het me zeker niet op. Jaye Davidson lijkt me zeer dus goed ge-cast!

Ik vond het eerste stuk van de film met Jody zeer goed, daarna werd het toch wel heel wat minder interessant en geloofwaardig.

avatar van Naomi Watts
Vermakelijke film alleen jammer genoeg wist ik al dat Dil een man was omdat ik dat een keer gehoord had in een film, volgens mij was dat Jay and Silent Bob strike back. Vooral het begin tussen Jody en Fergus was erg sterk daarna werd het niveau wel omlaag gehaalt. Prettig vermaak voor de zaterdagavond maar geweldig was hij niet. 3*

In "Shallow Hal" alleszins ook. Eén van vele redenen om die niet te bekijken. Ben het voor de rest maar met één ding eens, het sterke begin. Alleen wordt het dan alleen maar beter, zelden zoveel interessante personages in één film gezien. Onweerstaanbare dialogen, bloedmooie sfeerscheppingen, heerlijke bijrollen van bv. de barman en die sukkel in zen trainingspak, 't kan niet op.

Een vier vanwege de beroemde plotwending! Waarmee de film opeens heel anders gaat verlopen dan je aanvankelijk verwacht. Geen 5, omdat deze film na 1x toch minder is omdat je weet wat er gaat komen...

Ik verwachtte een weergaloze twist aan het eind die de hele film op z'n kop zou zetten, maar ik kwam uiteindelijk behoorlijk bedrogen uit. Moet wel zeggen dat mn mond open 'hing' van verbazing bij die twist.

Ik weet nog dat ik ergens tijdens de introductie van Dil dacht: wat een irritant en leijk wijf, het lijkt wel een travestiet.
Daarna wachtte ik eigenlijk nog steeds op een briljant einde ofzo (a la Usual suspects) maar in plaats daarvan eindigde de film een beetje flauw

Achteraf vond ik het begin met Jody nog het best en vond ik Stephen Rea erg sterk (terechte oscarnominatie).

avatar van Freud
hasanordek schreef:
Heeft iemand de DVD van 'The Crying Game'? Zo ja, hoe is het beeld en geluid?

Slecht. Om van de ondertitels nog maar te zwijgen: twee flagrante fouten zodat er ongeveer het tegengestelde stond van wat er gezegd werd, en dan een hoop typfouten (Jordy ipv Jody in het begin bijvoorbeeld, lekker duidelijk) Beeld is videokwaliteit, niet goed maar doenbaar. Film ziet er wel tien jaar ouder uit dan hij is.

Dit is een erg goede film. Het is een erg origineel en meeslepend verhaal. Het is een van de meest diepgaande drama/thrillers die ik ooit gezien heb.
En er zit een erg originele en erg onverwachte plottwist in.
Het is ook allemaal egr psychologish en blijft steeds boeien.
Visueel is de film iets minder, het camerawerk is niet slecht, maar ook niet echt creatief. Hoewel de sfeer van de film wel erg goed naar voorkomt, dit mede door de decors en de locaties. Maar toch vond ik dat er enkele prachtig(e) (belichte) shot in zaten.
Het acteerwerk vond ik hier echt top. Forrest Whitaker en Stephen Rea zijn uitstekend, daarom ook dat ik het begin stuk, wanneer jody vastzit bij de IRA het beste vond. Het was wat anders dan we gewoon zijn van de relaties tussen gijzelaar en gijzelnemer.
Maar ik had idd ook wel een ander einde verwacht, daar bleef ik dus wel op men honger zitten, maar de twist in het midden van de film maakt veel goed.
Overigens was de film bij momenten ook wel spannend, dit mede door de toch wel goede muziek.
De liedjes in de film vond ik overigens ook wel mooi.

3.5 sterren.

avatar van Safri
De muziek was inderdaad erg goed. Ik wil graag weten wat de muziek was die tot 2 x toe gedraaid werd in de bar.

Oh, heb hem al, dat was Cicero - Live for today (Gospel)

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijke soundtrack van Boy George......

avatar van nightbreed
Eindelijk deze film eens gezien, ik had de film al vaker zien liggen maar helaas in de 4:3 versie en dat weerhielt me keer op keer de film te kopen omdat ik wist dat de originele versie in 2.35 : 1 is.

Ik vond het een goede film hoewel ik Stephen Rea niet zo erg goed vond in deze film.
Jaye Davidson (die ik dus niet kende) was erg goed en ik schrok eigelijk best wel toen bleek dat zij een hij was ik dacht: 'Oooohw my god what the f...', misschien is dat in de eerste 10 minuten (die ik heb gemist) wel ter sprake gekomen, dat weet ik dus niet.
In ieder geval een mooi verhaal met in ieder geval 1 erg originele verwikkeling

Cijfer: 3,5

vdc
Hmm, deze film vind ik nog beter worden bij herziening. Ijzersterk begin (zoals anderen hier ook al vermeldden), maar ik vind dat het niveau op een hoog peil blijft, dank zij de introductie van Dil. Ze acteert ongelooflijk goed, en de chemie met Rea voelt heerlijk aan. Dan is het met volle spanning afwachten naar één van de beroemdste plotwendingen uit de filmgeschiedenis Ook daarna blijft iedere conversatie tussen hen heerlijk. Hoe confronterend, die verscheurende keuze die Rea moet maken. De nieuwe wending nadat die IRA leden er terug bijkomen, is ook niet slecht, en vooral noodzakelijk om tot dat einde te komen. Prachtig slot, met opnieuw dat herhalen van die metafoor (de schorpioen en de kikker).
De muziek is gedurende de gehele film ook fantastisch.

Couch Potato
vdc schreef:
De muziek is gedurende de gehele film ook fantastisch.

Ja, die plotwendig op het eind... hilarisch natuurlijk! Formidabele film blijf ik dit vinden, die voorlopig mijn toptien afsluit. 5-sterrenfilm, niet enkel om de acteerprestatie van Rea, maar ook van die prima zwarte acteur. Ik kan geen namen onthouden, dat blijkt nog maar eens. O ja, Forest Whitaker staat hier bovenaan!
* * * * *

avatar van HarmJanStegenga
Beetje een tegenvaller deze film! Ik had er veel van verwacht, zeker naar veel goede recencies hier, maar ondanks dat heeft de film mij niet kunnen verrassen! Wat ik ook erg jammer vind, is dat de soundtrack van Boy George pas bij de aftiteling te horen is! Je hoort hem een paar keer tijdens de film, dan door iemand anders gezongen.....De soundtrack was eigelijk de reden dat ik de film heb gekocht. De acteerprestaties zijn niet echt super wat mij betreft, maar wie weet kan ik na een tweede keer kijken positiever zijn over deze film!

* * *

avatar van stefan dias
ik heb de film in Londen gezien toen hij net uit was, gewoon reagerend op een goede recensie in Time-Out. Hier zijn natuurlijk wel een paar spoilers voor te verzinnen, maar gelukkig wist ik niks van het verhaal. Ik reageerde dan ook net hetzelfde als de hoofdfiguur op de gebeurtenissen en dat maakte het zo mooi en begripelijk. Superfilm!

nog steeds een monumentale film!

MovieEter
Goed maar wat mij betreft geen topper.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooi drama met goede vertolkingen en de beroemde twist. Mooi verhaal, spanning en een schitterende score. Zeer goed.

hallo mensen ik heb 1 simpele vraag maar hoew moet ik stemmen ik heb me net aangemeld dus..
deze film vond ik dus als 1 van de weinige erg slecht en wil m,n redenen daar wel voor geven maar ik wil eerst stemmen kan iemand me vertellen hoe dat moet?
b.v.d.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
gempie schreef:
b.v.d.

Onder de filmposter (rechtsboven).

Welkom op de site!

hartstikke bedankt zinema!

en tja ik heb me speciaal voor deze film aangemeld hier op mm

ik zit heel vaak op deze site en vind t prachtig zoals zoveel hier ben een echte filmliefhebber wat dat betreft..
en heb ook al heel veel gezien en ondanks dat ik een fan van forest whitaker benvind ik dit zo,n slechte film!

ik zag in het begin al wat de twist/plotwending was ZO duidelijk en ik vond t behalve whitaker ook nog s slecht geacteerd
komt bij dat ik t verhaal ook nog s niet interessant vond maar goed das een mening valt niet over te twisten

nee niet m,n film dan zijn er zo veel andere mooie films

avatar van dumble
ik schrok wel van die piemel ja