Cristóvão Colombo - O Enigma (2007)

Alternatieve titel: Christopher Columbus

Portugal / Frankrijk

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Manoel de Oliveira, Ricardo Trêpa en Leonor Baldaque

Manuel is een arts die veelvuldig heen en weer reist tussen zijn thuisland Portugal en de VS, waar veel familieleden wonen. Hij raakt geïnteresseerd in ontdekkingsreizigers en trouwt in die periode ook met Sílvia, professor aan een universiteit. Samen bezoeken ze veel belangrijke locaties uit de geschiedenis van de ontdekkingsreizen en ontdekken zelf dat Columbus een Portugees was en geen Italiaan uit Genoa, zoals nu breed aangenomen wordt. Ze besluiten dit tegenover de wereld te bewijzen.

1 december 2010

01:30 - 02:45
ARTE

avatar van Querelle
Tsjonge...
Bijna 20 films van de Oliveira gezien en kan met stelligheid beweren dat dit één van de minderen is. De kenmerkende punch in de vorm van een serieus gesprek van een ouder echtpaar, voelt zelfs nogal misplaatst aan en veel gebeurt er verder niet, behalve het bekende geschiedenislesje van O.
Eind shot is wel zeer subtiel en erg mooi. Simpele combinatie van geluid, muziek en beeld. Maar het werkt wel!