Genocide (1982)

Documentaire

geregisseerd door Arnold Schwartzman
met de stemmen van Elizabeth Taylor en Orson Welles

Schwartzmans documentaire "Genocide" uit 1981, gemaakt voor het Simon Wiesenthal centrum, is één van de onderdelen van het spreekwoordelijke schild dat mensen moet behoeden voor een herhaling van de geschiedenis. Aan de hand van historische beelden en de verhalen van slachtoffers, wordt in deze documentaire een beeld gebracht van het ontstaan, de uitvoering en het einde van Hitlers endlosüng, de eindoplossing voor het Joodse vraagstuk. De film wordt ingeleid en afgesloten door Simon Wiesenthal, terwijl de historische beelden worden toegelicht door de Amerikaans acteur, regisseur en scriptschrijver Orson Welles. Met veel emotie worden de ooggetuigenverslagen van slachtoffers ingesproken door de Amerikaanse actrice Elizabeth Taylor.

avatar van Lennon
Ik heb deze docu in een 4 dvd box, en wilde 'm al heel lang hebben.

Blijft interessant materiaal, maar had toch wat meer verwacht van deze documataire..

ZO vond ik Shoah dus echt veel boeiender...

avatar van 606
Mooi verteld en goed gebruik van echt beeld materiaal.
Blijft toch schokkend op sommige stukken om te zien.

3,5 ster

avatar van Phantasm
Interessant om een keer gezien te hebben.

Eerste uit een reeks van 4 documentaires ingeleid door Simon Wiesenthal.
Interessant alweer, met beelden die ik nog niet eerder had gezien al zijn ze wel in de minderheid aan het worden aangezien ik al zovele documentaires over dit onderwerp, meer bepaald de Holocaust heb gezien.
Maar het blijft wel interessant, en iets om nooit te vergeten !!
Warm aanbevolen voor iedereen die deze geschiedenis wil volgen, en dat zou eigenlijk iedereen moeten zijn!!