That's Entertainment! (1974)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Jack Haley Jr.
met Fred Astaire, Bing Crosby en Gene Kelly

Bekende musicalsterren van vroeger presenteren hun favoriete liedjes en dansnummers uit 50 jaar MGM-musicals.

Een soort verzamel-cd; een greatest hits uit de hollywood-musicals. Veel musical-films lenen zich prima voor een compilatie (de Fred Astaire-films bijvoorbeeld, die verhaaltjes zijn meestal niet om aan te zien). Was vandaag op de BBC en ik blijf hiervan genieten.

avatar van Poisonthewell
Leuke compilatie van de beste momenten uit MGM's talloze musicals. 3,5*

avatar van Alastor
Ode aan MGM, met extra aandacht voor successen van de grootste helden van toen: Fred Astaire, Judy Garland en Gene Kelly.

Diepgang en een blik op de keerzijde van de medaille, zoals het tragische lot van Garland, hoef je hier echter niet te verwachten.

Dick2008
Als je die musicals niks aan vond wordt dit ook niks. Nou ja vooruit 3,5 voor Gene Kelly en Ester Williams maar dat was het weer. Deel 2 is iets beter.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Matige film, maar toch iets beter dan verwacht. Hoewel MGM ook films maakten in andere genres, waren ze toch koploper in succesvolle musicals. En groeide uit tot één van grootste filmmaatschappijen, met daarbij een enorme lading filmsterren onder contract.
Een soort reclamefilm, waar de andere kant van de medaille, de hoge eisen, die aan de mensen werd gesteld niet aan de orde komt. Maar goed, doordat er allerlei korte fragmenten voorbij komen, kijkt het nog redelijk weg. Het is in documentaire-stijl, met een terugblik naar allerlei musicals en waar een aantal beroemde mensen het één en ander inleiden en aan elkaar praten. Sinatra begint en sluit af, Kelly stelt Astaire voor en Astaire doet hetzelfde voor Kelly. James Stewart vertelt, Donald O'Connor doet hetzelfde, etc. etc.

De film begint vrij leuk met Singin' in the rain in verschillende uitvoeringen o.a. een leuk fragment door Garland. Daarna is het nogal wisselend. Maar zitten ook leuke/mooie gedeelten in, van o.a. Lena Horne, June Allyson, Esther Williams, Frank Sinatra (met Jimmy Durante) en Fred Astaire. En er viel eigenlijk meer te zien dan ik had verwacht. Hoewel ik het merendeel van deze films verafschuw. Want ja, er zijn filmmaatschappijen en die hebben leukere musicals gemaakt.
Wel wat aan de lange kant ofwel teveel van het goede. Kan ook leuk zijn als opstapje naar andere musicals van MGM. Vond u deze musical leuk?.... Prima, dan hebben we nog honderd andere voor u.
3.0

Eerste van het Entertainment-drieluik.
Een charmante en nostalgische aaneenschakeling van scènes uit musicals uit de jaren 30, 40 en 50.
Opmerkelijk deze keer is, in deze eerste documentaire, dat ondanks dat Fred Astaire, Gene Kelly, Cyd Charisse, Ann Miller en Cie uitvoerig aan bod komen er toch meer aandacht wordt besteed aan de songs uit die tijd.
Na het verdwijnen van de stille film, verdwenen er ook veel artiesten wier stem niet geschikt was voor de geluidsfilm en er werd duchtig uit de acteurs van het Broadway-toneel geput ter vervanging en men schrok er zelfs niet voor terug ze in musicals, sterk in trek in de jaren 30, te droppen. Stel je voor dat een acteur als James Stewart in "Born to Dance" het mooie "Easy to love" mocht zingen. ("The song was so good that even he couldn't hurt it...").
Jongere filmliefhebbers zullen hier doorgaans minder aan hebben, maar voor anderen is het heerlijk grasduimen in "good old Hollywood" en wat was en nooit meer terugkomt.

Een mooie compilatie van MGM-musicals ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de studio. Veel van de films, die voorbijkomen, heb ik in de loop van de jaren gezien, maar er is toch nog wel werk aan de winkel voor mij. Bij het fragment uit "Broadway Melody of 1940" met Eleanor Powell en Fred Astaire merkt Frank Sinatra op: "You'll never see the likes of this again". Ik ben bang dat hij gelijk heeft. Jammer genoeg.
De mooiste musicals van MGM naar mijn bescheiden mening: Singin’ in the Rain, Show Boat (1951), Meet Me in St. Louis en Seven Brides For Seven Brothers. That’s entertainment!

avatar van D-ark
Oversentimentele zelfverheerlijking van een studio die toen nogal in zak en as zat. Maar het is wel een prachtige ode/introductie tot het (musical) beest dat MGM was. Heerlijk droog voorzien van commataar en feiten door vooral Gene Kelly. Naast al het bekende werk ook een hoop obscure/vergeten werkjes die aanbod komen, de editing is snel en zorgt ervoor dat het nergens gezappig word. Ik ben al een behoorlijk eind met het kijken van de MGM musicals maar er kunnen weer een hoopje bij.