Balibo (2009)

Australië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Connolly
met Anthony LaPaglia, Oscar Isaac en Nathan Phillips

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Oost-Timor, 1975. Terwijl Indonesië het land binnenvalt, verdwijnen vijf Australische journalisten spoorloos. Enkele weken later wordt buitenlandcorrespondent Roger East door de charismatische opstandeling José Ramos-Horta uitgenodigd om de situatie van het land en volk te beschrijven. Door buitenlandse druk wordt de roep om onafhankelijkheid voor Oost-Timor groter en ontstaat er een vriendschap tussen Ramos-Horta en East. Maar de eerste wordt president terwijl de tweede vreselijke gebeurtenissen m.b.t journalisten ontdekt.

avatar van missl
Vooral gekeken omdat ik films waarbij een stuk geschiedenis komt kijken wel interessant vind. Het komt uit op een zoektocht naar verdwenen journalisten. Jammer dat het nogal eenzijdig gefilmd lijkt.

Schokkende en ware gebeurtenissen in deze film.
Maar ik vond de prent op zich niet zo goed, de te vele flashbacks zijn er te veel aan, ze zorgen voor verwarring alom.
Maar interessant is het wel.

Mooie en intrigerende film, waar we als mensheid helaas niks van leren, want ieder jaar komt er wel weer een ander land bij waar er oorlog is, te triest voor woorden eigenlijk, en dan hebben wij nog de arrogantie om de mens als de meest intelligente soort te bestempelen op deze aarde, ja in onze droom misschien?

avatar van 606
De enigste vraag die in mij op komt ! "waarom" en dat geldt voor alle oorlogen en massa executies die er bij komen kijken.

avatar van nadrin
onverwacht sterke film. Die vooral dankzij de flashbacks boeiend blijft. En de kijker Triggerd om te blijven kijken.

avatar van ILDIB
ingrijpende film met momenten maar toch is er iets waardoor t minder voelt en boeit. maar sommige scènes. boem.

avatar van Boneka
Opnieuw bekeken en helaas weer wat traantjes op het eind. Het grijpt je aan. Ik kom weer uit op 4 sterren. De muziek hoort bij dit soort landen en stoort mij absoluut niet. Vond het wel grappig dat ik in Timor Bintang reclame zag (Indonesisch bier!!). De film is knap gemaakt van acteurs die vrijwel onbekend zijn. Dat journalisten vaak tot het randje gaan soms op het randje of daarover heen is in deze film duidelijk. Zag wel een gekke overgang in de film. Het moment dat Roger East afscheid neemt van José Ramos-Horta (na het zwembad 'incident') zien we Roger ineens in een gebouw lopen en een kamer binnenlopen. Dat had wat mij betreft wel wat voorwerk mogen hebben.

Desalnietemin een zeer geslaagde film die helaas (gezien de reacties hier) weinig is bekeken. José Ramos-Horta leeft nog nadat hij in 2008 nog een kogel in zijn maag kreeg. Hij is nu 65 jaar oud.

Acteur en de echte Jose Ram...

avatar van Boneka
Tarkus schreef:
Schokkende en ware gebeurtenissen in deze film.
Maar interessant is het wel.

Grappig dat je het hier over flashbacks hebt. De flashbacks gaven juist het beeld in een wat oudere kleur (3 weken terug) hoe het de journalisten verging. Juist door het gebruik van de kleurcombinatie uitstekend te volgen.

avatar van Boenga
Boeiend onderwerp, geen boeiende film.
Ik dacht naar een documentaire te kijken; maar alle basic info kan in tien minuten verfilmd of verteld worden.

avatar van mjk87
Aardige film, die me alleen volstrekt koud liet. Het is allemaal degelijk in elkaar gezet en gaat ook helder heen en weer ook tussen de verschillende verhalen, mede door de flash backs in 16mm (?) en met een schokkerige camera te tonen. Het verhaal wat verteld wordt is ook helder neergezet. Maar er zit ook helemaal niets spannends in de film, een beetje ingedut geheel. Ik leefde eigenlijk nergens mee. Ondanks dat overigens ook nergens saai en het kijkt vrij makkelijk weg. 3,0*.