• 8.613.297 stemmen

Releasedatum: 13 mei 2010

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Balibo

"One Man Searches For The Truth. One Man Fights For Justice."

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Oost-Timor, 1975. Terwijl Indonesië het land binnenvalt, verdwijnen vijf Australische journalisten spoorloos. Enkele weken later wordt buitenlandcorrespondent Roger East door de charismatische opstandeling José Ramos-Horta uitgenodigd om de situatie van het land en volk te beschrijven. Door buitenlandse druk wordt de roep om onafhankelijkheid voor Oost-Timor groter en ontstaat er een vriendschap tussen Ramos-Horta en East. Maar de eerste wordt president terwijl de tweede vreselijke gebeurtenissen m.b.t journalisten ontdekt.

image

Shirley Shackleton

Evan Shackleton

avatar van missl

missl

Vooral gekeken omdat ik films waarbij een stuk geschiedenis komt kijken wel interessant vind. Het komt uit op een zoektocht naar verdwenen journalisten. Jammer dat het nogal eenzijdig gefilmd lijkt.

Tarkus

Schokkende en ware gebeurtenissen in deze film.

Maar ik vond de prent op zich niet zo goed, de te vele flashbacks zijn er te veel aan, ze zorgen voor verwarring alom.

Maar interessant is het wel.

avatar van The main man!!

The main man!!

Mooie en intrigerende film, waar we als mensheid helaas niks van leren, want ieder jaar komt er wel weer een ander land bij waar er oorlog is, te triest voor woorden eigenlijk, en dan hebben wij nog de arrogantie om de mens als de meest intelligente soort te bestempelen op deze aarde, ja in onze droom misschien?

avatar van 606

De enigste vraag die in mij op komt ! "waarom" en dat geldt voor alle oorlogen en massa executies die er bij komen kijken.

avatar van nadrin

nadrin

onverwacht sterke film. Die vooral dankzij de flashbacks boeiend blijft. En de kijker Triggerd om te blijven kijken.

avatar van ILDIB

ILDIB

ingrijpende film met momenten maar toch is er iets waardoor t minder voelt en boeit. maar sommige scènes. boem.

avatar van Boneka

Boneka

Opnieuw bekeken en helaas weer wat traantjes op het eind. Het grijpt je aan. Ik kom weer uit op 4 sterren. De muziek hoort bij dit soort landen en stoort mij absoluut niet. Vond het wel grappig dat ik in Timor Bintang reclame zag (Indonesisch bier!!). De film is knap gemaakt van acteurs die vrijwel onbekend zijn. Dat journalisten vaak tot het randje gaan soms op het randje of daarover heen is in deze film duidelijk. Zag wel een gekke overgang in de film. Het moment dat Roger East afscheid neemt van José Ramos-Horta (na het zwembad 'incident') zien we Roger ineens in een gebouw lopen en een kamer binnenlopen. Dat had wat mij betreft wel wat voorwerk mogen hebben.

Desalnietemin een zeer geslaagde film die helaas (gezien de reacties hier) weinig is bekeken. José Ramos-Horta leeft nog nadat hij in 2008 nog een kogel in zijn maag kreeg. Hij is nu 65 jaar oud.

Acteur en de echte Jose Ram...

avatar van Boneka

Boneka

Tarkus schreef:

Schokkende en ware gebeurtenissen in deze film.

Maar interessant is het wel.

Grappig dat je het hier over flashbacks hebt. De flashbacks gaven juist het beeld in een wat oudere kleur (3 weken terug) hoe het de journalisten verging. Juist door het gebruik van de kleurcombinatie uitstekend te volgen.

avatar van Boenga

Boenga

Boeiend onderwerp, geen boeiende film.

Ik dacht naar een documentaire te kijken; maar alle basic info kan in tien minuten verfilmd of verteld worden.

avatar van mjk87

mjk87

Aardige film, die me alleen volstrekt koud liet. Het is allemaal degelijk in elkaar gezet en gaat ook helder heen en weer ook tussen de verschillende verhalen, mede door de flash backs in 16mm (?) en met een schokkerige camera te tonen. Het verhaal wat verteld wordt is ook helder neergezet. Maar er zit ook helemaal niets spannends in de film, een beetje ingedut geheel. Ik leefde eigenlijk nergens mee. Ondanks dat overigens ook nergens saai en het kijkt vrij makkelijk weg. 3,0*.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een nogal onbekende titel maar dat hoeft niets verkeerds te betekenen en de comments en het onderwerp trokken in eerste instantie ook wel. Sowieso was op voorhand de vergelijking met films als The Killing Fields en Salvador niet ver weg, en dat zijn interessante zo niet erg goede films, dus draaien met die hap...

Het begin voelt even docu achtig aan met het interview maar krijgt daarna al snel een andere toon met een terugblik en de kennismaking met Horta en Roger. Het is duidelijk wat Horta wil, toch heeft Roger daar niet echt oren naar, maar de kennisgeving over de situatie in oost-timor in combinatie met vermiste collega's brengt Roger op andere gedachten. Een behoorlijke zoektocht en onderneming dient zich aan in het natrekken van de wandel van de collega's en dat terwijl de bezetting en oorlog in volle gang is.

De bezetting van Oost-Timor is een verhaal zoals zoveel sinds het bestaan van de mensheid over rijkdom, grondstoffen, bezetting en dictatuur/onderdrukking. Toch weten we van zo'n geval eigenlijk bitter weinig want zoals zoals Roger duidt tegenover Horta is het niet de misdaad op de bevolking die de voorpagina haalt maar iets dergelijks als de journalisten wel en dat is de wijze waarop een dergelijke situatie toch aandacht krijgt ook al zou je het anders willen. Aardig is vervolgens het vervolg van de zoektocht, de wijze waarop zowel Horta en Roger veranderen en het lot van de vijf vermisten.

Hoewel Isaac best sterk is zoals gewoonlijk, en LaPaglia ook zijn momenten heeft, is het allemaal niet super. Zo had ik even wat moeite met de flashbacks en hoe die te plaatsen en ontbreekt er toch wat op een bepaalde manier waardoor het net niet de indruk maakt die ik zou willen en de film snel naar de achtergrond zal verdwijnen in mijn geheugen. Daarom aardig voor een keer en vooral degelijk, maar dat is het dan ook.