Cesta do Praveku (1955)

Alternatieve titels: Journey to the Beginning of Time | Journey to Prehistory | Cesta do Pravěku

Tsjechoslowakije
Avontuur / Familie

geregisseerd door Karel Zeman en Fred Ladd
met Vladimir Bejval, Petr Herrman en Zdenek Hustak

Vier jongens bezoeken een tentoonstelling over Dinosaurussen in een New Yorkse museum. Als de jongens daarna door het Central Park lopen, vinden ze een geheime grot waarin ze dezelfde Dinosaurussen zien die ze ook op de tentoonstelling zagen.

avatar van Filmkriebel
Stopmotion spektakel. Lijkt wel een project ontstaan in de schoot van de universiteit, door de educatieve waarde. Voor een boeiend jeugdverhaal moet je dit zeker niet bekijken; dit is een lesje wetenschappen maar in een behapbaar concept gebracht voor kinderen. Een lumineus initiatief. Ik zie dit wel inspirerend werken voor een Disney film, dan wel met iets meer avontuurlijke wendingen. De film zit met een schaalprobleem. Zo lijkt de brontosaurus op het scherm niet bepaald veel groter dan het bootje waar de kinderen in zitten... Zeker de moeite om eens te zien: stopmotion was zowat de standaard voor de special effects in de jaren '50 en '60... aardig om zien is het nooit maar het blijft een belangrijke etappe in de mogelijkheden van filmmakers om beelden te tonen die anders niet mogelijk zouden geweest zijn.

avatar van joolstein
Tjonge... ver voordat de BBC in 1999/2005 de series Walking with Dinosaurs, with Beast uitbracht, was er dus al deze Tsjechoslowaakse Science-fiction avonturenfilm uit 1955 geregisseerd door Karel Zeman. Deze film heeft net als die series, een documentaire-achtige karakter en er worden uitgestorven diersoorten op natuurlijke wijze in hun eigen omgeving getoond. Waarschijnlijk nu kijken we er niet zo meer van op maar voor zijn tijd moet het vrij ongewoon zijn geweest!

Fantasievol gebracht! Want hoeveel jongetjes dromen er niet van om een spannende ontdekkingsreis te maken. De rivier af, terwijl ze spannende avonturen beleven en ondertussen kennismaken met voorwereldlijke flora en fauna. Alles uitgebeeld met innovatieve productietechnieken (celanimatie, stop-motion, poppenspel en animatronics) zodat de miniatuur 3D-diermodellen en 2D-profielen niet schokkerige overkwamen. En tja het zijn misschien heden ten dage wat verouderde technieken maar hadden hier zeker ook zo hun charmes. Nadelig was wel dat wat die coole geanimeerde sequenties aan elkaar bindt als iets te droge kost aanvoelt en overkom als een educatieve video gemaakt voor schoolkinderen. Maar toch, de kwaliteit van de animatie maakt dat deze film meer dan het bekijken waard was!