Ghost in the Shell (2017)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Rupert Sanders
met Scarlett Johansson, Michael Pitt en Takeshi Kitano

'Ghost in the Shell' volgt een unieke hybride cyborg, bekend als de Major, die leiding geeft aan de politie-eenheid Task Force Section 9. Deze eenheid heeft als doel de meest gevaarlijke criminelen en extremisten uit te schakelen. Ze worden vervolgens geconfronteerd met een vijand die het gemunt heeft op Hanka Robotic's cybertechnologie en deze probeert te vernietigen.

Accoord, duidelijke uitleg/mening.
Ging me er trouwens meer om dat een film die het matig doet aan de kassa niet slecht hoeft te zijn(en vice versa), dus het financiële succes is voor mij niet allesbepalend aangaande kwaliteit. Een film als Blade Runner werd begin jaren tachtig wat meewarig ontvangen, en kreeg zijn sterke status vooral in de jaren er na. De eerste Rambo(First blood) was bijvoorbeeld in de bioscoop geen succes, maar pas na de videouitbreng, waardoor het tweede deel aan de kassa wel een succes werd. En zo zullen er vast wel meer voorbeelden zijn, als ik verder ga brainstormen☺.

Gewoon een jaartje of 10 wachten, al lijkt het me sterk dat deze film alsnog een cultfenomeen wordt.

avatar van johan_sb2
Zwolle84 schreef:

Ik was even bang dat ik gehackt ben, maar je hebt gewoon dezelfde avatar.

Jij had toch eerst een iets andere van dezelfde film?

avatar van Zwolle84
johan_sb2 schreef:

Jij had toch eerst een iets andere van dezelfde film?

Ja, andere uitsnede. Omdat de avatarhokjes op de profielpagina's veel groter gemaakt zijn paste die vorige niet meer.

avatar van david bohm
Flitsend filmpje, het ziet er in het algemeen fraai uit en ook het verhaal is best onderhoudend en zelfs wel relevant. Toch blijft het voor mij weinig meeslepend. Misschien door het acteerwerk en echt indrukwekkende scenes zijn op de vingers van een hand te tellen.

avatar van RobXTiger
Ik had dit film afgelopen weekeinde bekeken en ben zwaar onder de indruk over de GFX effecten en ook over het algemeen. Scarlett Johansson doet haar uiterste best, actie is volop in orde en de verhaallijn verloopt ietswat te snel volgens mijn gevoel maar ik heb van het begin tot en het einde genoten. Ik geef hiervoor 4,5 omdat ik na de afloop nog steeds leip over hoe mooi ie kan toveren met dit film. De intro van dit film is een van de mooiste intro's die ik had gezien in mijn leven. Binnenkort ga ik nog een keertje Ghost in the Shell bekijken met een smile op mijn gezicht .

avatar van renzoroy
slechte remake van 1 van de bekendste anime films uit de 90's. Jammer, was echt benieuwd, maar behalve hele mooie effecten, vond ik het voor de rest maar boring.

avatar van Glacius
Zielloos filmpje.

avatar van arno74
Misschien dan toch maar een keertje de originele animatie uitproberen, want deze live-actionversie vond ik er niet zoveel aan. Het eerste wat tegenstond wat het "naaktpak" waarin de hoofdrolspeeltster gekleed gaat, dat ziet er niet uit. En qua verhaal (en actie) wist het mijn aandacht ook niet vast te houden. 2*

avatar van Phantasm
Mwah, als je dit leuk moet vinden, saai, ik kon ook hier mijn aandacht niet echt bij houden, gauw vergeten.

avatar van mnrk
My name is Major Mira Killian, and I give my consent.

Deze versie van Rupert Sanders is toch een zeer vermakelijke film geworden...

Het verhaal is in orde en de manier waarop het gebracht wordt ook, maar mede door de manier van filmen en de special effects krijgt deze film de juiste sfeer mee en geeft het deze film net dat extra's. Hong Kong gebruiken blijft gewoon indrukwekkend...

Scarlett Johansson ziet er niet alleen mooi uit ze acteert ook haar rol overtuigend (ondanks alles wat er los kwam toen er bekend werd dat zij de hoofdrol zou krijgen) maar stiekem was toch wel Takeshi Kitano de topper in deze film.

avatar van Black Math
Niet briljant, maar het viel me alleszins mee na enkele negatieve verhalen over deze film gehoord te hebben.

Visueel ziet het er erg interessant uit, sommige scènes zijn bijna letterlijk kopieën van scènes uit de originele anime, maar zeker als het gevechtsscènes betreft, ziet het er spectaculair uit. De vormgeving van de stad is fraai; leuk om de vissen uit Tenshi no Tamago terug te zien. Sowieso heb ik het idee dat de regisseur een ode aan Oshii brengt met andere referenties zoals een basset die Gabriël genoemd wordt. De soundtrack is ook best in orde, al verliest het natuurlijk spectaculair van de originele score. Maar ik had hier veel meer wansmaak verwacht, en dat viel honderd procent mee.

Grootste verschil zit hem in de personages die allemaal net of flink anders zijn dan in de originele film of in de animeserie (manga heb ik nooit gelezen, maar ik begrijp dat de animeserie daar het dichtst bij staat). Met name de majoor is flink anders, want ze is namelijk het slachtoffer van een complot en dat heeft z'n uitwerking op haar karakter: in de originele film en in de serie is ze een stuk meer onbewogen dan hier en dat gaat ten koste van hoe cool ze is als personage.

Ook Aramaki, die gespeeld wordt door Kitano, is wat anders, en voelt meer aan als een mix van de originele Aramaki, die altijd z'n nek uitsteekt voor zijn ondergeschikte, en de yakuza personages van Kitano. Veel meer rücksichtslos, maar wel erg cool. Tenslotte is de antagonist duidelijk gebaseerd op de Puppetmaster uit de originele film, maar ook dit personage is het slachtoffer van het complot, ten koste van de hele filosofie van dat een computerprogramma ook een levensvorm kan zijn, net zoals een mens eigenlijk ook een programma is wiens code geschreven is in DNA.

Uiteindelijk is de toon van de film is een stuk anders. Door te kiezen voor een plot dat drijft op een complot, en hierbij het filosofische karakter van het origineel los te laten, komt deze film meer als een standaard science fiction als Minority Report. Dat mag wellicht het westerse publiek in het algemeen wat meer aanspreken; ik vind dat toch wel erg jammer.

Uiteindelijk denk ook ik dat het beter was geweest als Oshii zelf de film had geregisseerd, hij heeft het zelf ook een prima live-action versie van zijn eigen Patlabor gedaan. Dit is niet onverdienstelijk, maar uiteindelijk een film waar er dertien van in een dozijn gaan. 2,5*.

Mooie film! Prima vermaakt!

avatar van Daan258
Mwah, toch wat tegen gevallen.
Sowieso is niet echt mijn genre maar de trailer maakte me toch nieuwsgierig.
Visueel zag het er prachtig uit en vooral daar moet de film het van hebben.
Het acteerwerk was ook prima en Scarlett Johansson deed het zeker niet slecht.
Toch was ik achteraf wat teleurgesteld in het verhaal. Voor mij te simpel en standaard maar vooral had ik de film opgezet voor de actie en ook dit viel wat tegen. Het was allemaal wel wat braafjes, had het namelijk een stuk bruter verwacht. in de trailer zie je eigenlijk gelijk alle actiescenes al voorbij komen waardoor het geen verassing meer was.

Toch heb ik me prima kunnen vermaken met de film maar waren mijn verwachten zeker een stuk hoger.
Net geen voldoende voor dit werkje.

5,5/10

avatar van FlorisV
Prachtig gefilmd maar wat wel opvalt na een tweede blik is dat de actiescenes die overkopieerd waren uit het origineel goed waren en de andere scenes toch minder.

Mijn initiele reactie op het uitkomen van deze film was toch eentje van "waarom in godsnaam?" En nu ik zie dat de film geflopt is, ben ik kennelijk allerminst alleen daarin. Toch pakte de trailer me uiteindelijk genoeg om hem eens in de bios te gaan checken.

Ik vind het origineel het beste maar deze is toch echt de moeite, ook door de mooie ambient soundtrack van Clint Mansell. Deze film heeft minder overpeinzingen over wat leven is en richt zich meer op een simpeler verhaal van komaf. Het einde is wat anti-climactisch.

Niet iedereen stelt het "naaktpak" op prijs, tsja het is gewoon een huidkleurig camouflagepak. De casting van Johansson zou ik vooral lui noemen.

Aardig om nog eens een keer te zien maar moet hem toch bijstellen naar beneden. Geen klassieker zoals het origineel. Die kijk ik graag nog eens, om de zoveel jaar.

Interview met de 3 GitS regisseurs, onder andere over de Hollywood remake.

avatar van Rodger
Wel aardig, maar meer ook niet.
Actie, sf, en drama.. ach mooi avond vermaak.

2.5 **

avatar van Zwolle84
En ook deze doorstaat de thuistest glansrijk; prachtfilm die voorbij vliegt. Dit soort rollen is ScarJo op het lijf geschreven. Gaat zowaar boven 'grote broer' Blade Runner in m'n jaarlijst eindigen.

avatar van TronMan
Ik heb niet veel met dat Anime gedoe, dus voor mijn is deze film erg prettig. Gave setting mooie sfeer. (Blade Runner achtig) Zeker dankzij de eenvoudige schoonheid, Johansson. Gevecht met dat spinnetje ,leek op een end Boss zoals dat van een game.
De soundtrack, is ook fraai.

avatar van LOTR-lover
Ik vond dit dus echt een heerlijke film. Het in mijn ogen veel te lage cijfer voor Ghost in the Shell (zowel hier op MM als op IMDB) verbaast me. Ik ben misschien een tikkeltje bevooroordeeld doordat ik een lichte fascinatie heb voor Scarlett Johansson en deze rol op haar (mechanische) lijf geschreven vindt.

Ik ken de originele versie niet van Ghost in the Shell en ben dus niet bevooroordeeld qua verwachtingspatroon. Ik vond de actie ontzettend tof en de special effects heel erg gaaf. Dit is zo'n film waarvan je baalt dat je 'm niet in de bioscoop bent gaan kijken. Anyway: wat mij betreft één van de tofste films die ik weer in tijden gezien heb.

9/10 (IMDB)

Matige film waarin over een agent met het lichaam van een robot en een menselijke geest. Met dit sci-fi gegeven wordt te weinig gedaan en ook is de actie niet bijzonder genoeg waardoor het vlees noch vis is. De futuristische stad waarin de film zich afspeelt ziet er wel mooi uit, maar allemaal al eens eerder gezien. De originele Japanse animatie heb ik niet gezien, dus weet niet of dit in het voordeel of nadeel van deze film werkt.

avatar van Decec
Uitstekend actie/misdaad/drama/mysterie/SF/Thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Pilou Asbæk (uit Denen)...
en ook een bekende actrice Scarlett Johansson...
Perfect gemaakte SF..., maar ja jammer geen 3D (bestaat wel)...
Perfect achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van Duke Nukem
Deze film is mij best meegevallen eigenlijk, ik had dat niet verwacht! Natuurlijk is het verhaal erg eenvoudig en soms gaat het allemaal veel te snel (ik had bijvoorbeeld graag gehad dat er wat meer aandacht was besteed aan de periode waarin Major aan haar 'nieuwe' lichaam moet wennen), maar dat is misschien getrouw aan het originele (strip)verhaal.

Alles ziet er gelikt uit, een beetje Blade Runner-achtig maar met meer kleurtjes. De synthesizer-muziek past er erg goed bij en is ook wat BR-achtig! Scarlett Johansson ziet er weer erg leuk uit, zelfs in vleeskleurig pakje dat niet veel prijs geeft. Ik vind haar altijd leuk in dit soort lichte sci fi-films, denk maar aan The Island (2005) en Lucy (2014).

Deze film zal waarschijnlijk niet de cult-klassieker worden die BR is, maar ik heb me er toch goed mee vermaakt en hoop op een vervolg.

avatar van Noodless
Scarlett Johansson is sowieso een leuke actrice, vooral in dit soort films. Dat pakje is heel mooi sluitend.
Ook qua beelden kom je aan je trekken. Vooral de stad is een lust voor het oog. Toch bleef ik wat op mijn honger zitten qua actiebeelden. Het shot in begin en de confrontatie met die geisa was veelbelovend, maar nadien komen zulke actiebeelden te weinig aan bod. Het verhaal zelf wist me niet echt te boeien, maar dat had ik ook al bij de originele Japanse animatiefilm die ik vorig jaar pas heb gezien met het oog op deze film. Vrij complex gezien de verschillende personages en cultuur. Daarbij wist ik er helemaal niks over. Bij deze film kon ik nu wel goed volgen omdat je het verhaal kent en vooral geen problemen kent bij de verschillende personages. Toch blijft het allemaal wat aan de magere kant en kent de film weinig of geen spanning. Vooral de slotscène valt toch wel tegen. 6,5/10

avatar van dvdfreak123
Toch wel genoten van ghost in the shell. Wist te boeien van begin tot het einde. Paar echt flitsende en heerljke actiescenes. Alles zag er heel goed uit ook de stad, de kleuren, de personages. Muziek past ook heerlijk bij de film. En. Scarlett deed het zeer goed toch vond ik. 7/10

avatar van Redlop
De broeierige metropool maakt van deze film een waardige opvolger van Blade Runner, meer dan BR2 in dat opzicht. Het verhaal was doorsnee en de actie en effecten helaas too much. Scarlett Johansson en Juliette Binoche maakten het drama toch de moeite waard.
Dikke 4*