Ghost in the Shell (2017)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Rupert Sanders
met Scarlett Johansson, Michael Pitt en Takeshi Kitano

'Ghost in the Shell' volgt een unieke hybride cyborg, bekend als de Major, die leiding geeft aan de politie-eenheid Task Force Section 9. Deze eenheid heeft als doel de meest gevaarlijke criminelen en extremisten uit te schakelen. Ze worden vervolgens geconfronteerd met een vijand die het gemunt heeft op Hanka Robotic's cybertechnologie en deze probeert te vernietigen.

Wat een bagger...lol

avatar van Basto
Hoe toepasselijk, het is een beetje een lege huls deze film. De uitkomst van het verhaal is natuurkijk best voorspelbaar en het ziet er allemaal erg mooi uit. Maar de wereld is te clean, te artificieel. Nergens zijn er straatvuil, verwering, kapotte spullen of vieze modderplassen. Zaken die Blade runner zoveel karakter gaven. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de personages. Een type Pris of Blatty wordt nodig gemist. Het is dus vooral de regie die faalt.

3 blijft staan.

Heel in de verte moest ik af en toe aan Source Code denken, en feitelijke dwaalden mijn gedachten nogal vaak af, ver van wat op het scherm te zien zou zijn geweest. Zoveel spektakel is gewoon tè, waardoor het verhaal volledig ondergesneeuwd raakt; al die kleurtjes, al die mega-hologrammen, al die drukte op al die wegen, al die vechtpartijen, tjonge jonge moet dat nou, etc, enzovoort.

Afijn, met hier en daar de snelvoorwaartsknop ingedrukt kan ik deze van Johansson en Pitt ergens onderaan in de vergetelhoek zetten.

Basto schreef:

Grappig, kwam laatst ergens een artikel tegen dat zich net kantte tegen deze té rigide visie van cyberpunk/scifi.

Onderhond schreef:

? Maar dat doe ik toch ook...

Basto schreef:
? Maar dat doe ik toch ook...

Nee, omgekeerd. Mensen die het beu zijn dat elke cyberpunk wereld er als een verlopen Blade Runner realiteit moet uitzien.

avatar van horizons
Onderhond schreef:
Interview met de 3 GitS regisseurs, onder andere over de Hollywood remake.

Interessant om te lezen. Over remake hebben ze niet echt een positieve of negatieve mening.

Ik heb de film maar deels gezien, dus ik ga geen cijfer geven maar ik denk dat ik rond de drie sterren zou uitkomen. Het eerste wat me opviel waren de slechte, oninteressante dialogen en dat bepaalt in hoge mate of het een domme of intelligente film is. Qua beelden en verhaal leek het op een rip-off van Blade Runner. Dat is allemaal niet best maar toch viel de film me uiteindelijk wel mee: hij is best vermakelijk. Maar het probleem met de film is denk ik dat het op zo veel andere films lijkt waardoor hij zo weinig eigen persoonlijkheid heeft, al is dat ook deels de schuld van die andere films. Immers, wat ik ervan begrijp is dat de oorspronkelijke film wel sterk was geïnspireerd door Blade Runner (en op films als Robocop) maar zelf ook weer tal van latere films inspireerde, van The Matrix tot The Bourne Identity. Door na al die films een remake van het origineel uit te brengen is dan een beetje mosterd na de maaltijd (het origineel ken ik overigens niet). Overigens, wat me ook opviel bij deze film is de sterke associatie met of zelfs verwijzing naar het klassieke verhaal van het Monster van Frankenstein (een kunstmatig mismaakt mens die zich tegen zijn maker keert).

Onderhond schreef:

De grote stad is door het intensieve gebruik per definitie doorleefd en onderhevig aan slijtage en vervuiling. Is niet iets wat persé aan Blade runner vast hangt. Daarbij worden zij juist op hun wenken bediend met alle cgi steden. Die zijn doorgaans erg (te) clean.

Overigens wel benieuwd naar dat artiekel.

Basto schreef:
Overigens wel benieuwd naar dat artiekel.

Neon and corporate dystopias: why does cyberpunk refuse to move on? | Games | The Guardian - theguardian.com

Verder is sci-fi sci-fi natuurlijk. Niet zo moeilijk om een toekomstig standbeeld te verzinnen dat zichzelf in stand kan houden ipv te moeten verloederen door gebruik. Maar positieve toekomstbeelden zijn natuurlijk nite zo leuk in films en boeken ...

Onderhond schreef:

Leuk artikel, maar het richt zich tegen het hele cyberpunk plaatje. Niet of het clean is of niet.

Maar ik snap het artikel ook niet helemaal. Er zijn zat toekomstbeelden geschetst die heel anders zijn (Post Apocalyptische films, de Black Mirror reeks, Speedracer, etc). Bovendien wanneer je alle kenmerken van cyberpunk anders invult, is het ook geen cyberpunk meer. Cyberpunk zal daarom altijd vast zitten in het jasje dat het defenierd.

avatar van ILDIB
het begin lijkt er zo'n pseudo interessante futuristische film te worden met typische visuals etc. gelukkig ontwikkelt het verhaal zich daarna wel een wordt het toch boeiend. scarlet boeit altijd.

avatar van Shadowed
Oei.

Hij begon zo goed, maar helaas weet deze Amerikaanse remake op de animatiefilm niet te overtuigen. Ik heb het origineel niet gezien, maar dat gaat denk ik nog wel een keertje gebeuren. Zelden zie ik ook een animatie verfilming echt goed worden.

Johansson is een prima actrice, maar hier past ze gewoon niet. Vooral als het blijkt dat ze eignelijk Motoko heet kan je het niet eens serieus nemen. De rest doet het prima, maar voelen ook niet bepaald echt aan in de wereld waar alles te Aziatisch is om voor Amerikanen mee te doen.

Het ziet er visueel allemaal prachtig uit, de wereld is mooi en daarmee scoort de film er op. Ik vond het verhaal echter niet mijn ding, geen onwaarschijnlijk goed acteerwerk, veel voorspelbare gebeurtenissen en dat een film zo'n saai middenstuk kan hebben met zo'n mooie omgeving is wel heel knap.

Jammer, maar hier kwam ik ontzettend moeilijk doorheen, en is daarmee niet bepaald geslaagd naar mijn mening. Met visueel niveau kom je er niet alleen maar, en dat bewijst deze film.