Shark Attack (1999)

Verenigde Staten / Israël / Zuid-Afrika
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Misiorowski
met Casper Van Dien, Ernie Hudson en Jennifer McShane

De bevolking van een Afrikaans vissersplaatsje wordt geterroriseerd door een reeks aanvallen van haaien. De vissers zien hun middelen van bestaan verdwijnen en het toerisme komt stil te liggen. Marc Desantis, een wetenschapper verbonden aan het "Natal Marine Research Center", wordt ontvoerd door misdadigers en meedogenloos aan de haaien gevoerd. Zijn dood wordt als een ongeluk beschouwd. Als bioloog Steven McKray (Casper van Dien) hoort dat zijn vriend Marc het meest recente slachtoffer is geworden, reist hij naar het verre continent om te achterhalen waarom de haaien zich zo agressief gedragen. Aldaar ontmoet Steven de zus van Marc die ook bioloog is en niet gelooft dat de dood van haar broer een ongeluk was.

avatar van umbro01
Verschrikkelijk je ziet meer actie dan de haai zelf dat maakt alles al minder.

avatar van StevenMighty
Beter eentje die je links laat liggen.

De film is niet spannend, het verhaal is iets dat al zo vaak is gebruikt en het acteerwerk is niet bepaald van een hoog niveau.
Ik denk dan ook niet dat ik de vervolgen ooit ga kijken.

Als je een haaienfilm wil zien zijn er betere alternatieven.

0,5 sterren

avatar van Phantasm
Het viel me nog mee, al had ik er wel ietsje meer van verwacht.

avatar van Spetie
Shark Attack is de zoveelste haaienfilm die probeert het schitterende Jaws te benaderen, maar in de verste verte niet in de buurt komt.

Maar goed wat wil je ook met iemand als Casper van Dien in de hoofdrol. Als je iemand wilt zien, die slecht acteerwerk aflevert, dan moet je hier eens op hem letten. Verder is er trouwens ook maar bar weinig positiefs te ontdekken. De special effects zijn ontzettend matig. Het script is ondermaats en zelfs de haaien lijken er niet altijd zin in te hebben. Om over spanning nog maar te zwijgen. Een idee is dan nog om er vrouwelijk schoon en/ of naakt in te stoppen, maar ook dat gebeurt hier niet.

Shark Attack is in alles dus zwaar ondermaats, en wat mij betreft kan dit gelijk aan de haaien worden gevoerd.

avatar van Boeikens
Als Horror 0*
Als Actie/Misdaad, met af en toe een haai erin, toch nog 1*

avatar van FILM!BOY!
Horror? Nee; absoluut niet. Misschien voor een kind van 3 is dit eng, maar voor de rest van de mensheid niet. Mystery? Klopt die generatie wel?? Daar kan beter actie staan (dat zooitje amateurs die zogenaamd heel hard aan het vechten zijn met elkaar).
Aan de robothaaien heb ik me geen moment geërgerd. Die waren zo slecht in elkaar gezet en waren zo nep, dat ik het wel grappig vond. Hier en daar vond ik de haaien er wel heel erg echt uitzien. Vast en zeker wat beelden van Shark Week geleend. Kan denk ik haast niet anders. Iemand als Casper van Dien in de hoofdrol zegt natuurlijk al genoeg over het algemen niveu van het acteerwerk.
Het verhaal komt nergens echt helemaal door en dat vond ik jammer.
Ik hou wel van een haaienfilm en erger me eigenlijk nooit aan slecht acteerwerk, verhalen die eigenlijk helemaal nergens op slaan en robothaaien of haaien die regelrecht uit de computer zijn gerolt.
Shark Attack vind ik zonder twijfel het minste deel van de trilogy, die ik van achter naar voor heb gekeken.
Verstand op nul en dan is dit best te doen.
Op het randje 3,0

Prima b film voor avondje vermaak en verstand op 0, maar verwacht er niet veel van. Zelfs de actie is minimaal.

ipman-99
"There's Is Blood In The Water!" ... " !!!

Vermakelijke genre film (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Shark Attack 1' is alweer zo'n typische
low budget genre film die meer neigt naar het genre actie dan naar horror.
We zien inderdaad meer actie naast het water, maar dat mag de pret niet bederven
in deze vermakelijke genre film waar toch genoeg actie zit.
De haai(en) krijgen we gedoseerd te zien, en inderdaad de 'effecten' komen
redelijk fout over ... ! Casper Van Dien zien we meer terug in typische B films, maar deze
is heerlijk fout te noemen met toch wel wat vaart en actie.

Dick2008
Het is een tv-film, zou je niet eens zeggen, hoewel het verhaal redelijk simpel in elkaar zit. Met goede rollen van Casper Van Dien, (die de actieheld mag spelen) en eigenlijk allemaal wel. De film komt vrij traag op gang, met afgezaagd decor van haaien, die zoals vaker voor spanning en enge momenten moeten zorgen. Ben zelf geen liefhebber van dit soort (horror). Maar is me waarschijnlijk daarom uiteindelijk nog wel aardig meegevallen.
Zodra Jennifer McShane in de film komt gaat het met de film de goede kant op. Het had zeker gezien het verhaal wel wat korter mogen duren. Maar er zijn mooie opnamen te zien en de actiescènes, wel ongelijkmatig verdeeld over de film, zijn verder ook goed. Het is eigenlijk meer een mysterie die steeds meer overgaat in actie/thriller en waarbij er steeds meer aan het licht komt dat er iets niet pluis is met die haaien. Niets nieuws, maar toch aardig kijkvoer. Opgenomen in Zuid-Afrika. 3.0/4.0

een leuke film al zijn er wel betere haaienfilms.maar heb me wel vermaakt.

avatar van cantforgetyou
Zeer slechte film. Ik wil er niet meer over schrijven. Gewoon nooit gaan kijken.