• 8.348.847 stemmen

Attack Force Z (1981)

Oorlog | 93 minuten

Genre: Oorlog

Alternatieve titels: The Z Men / Een Geheim Oorlogscommando voor Speciale Opdrachten

Oorsprong: Australië / Taiwan

Geregisseerd door: Tim Burstall

Met onder meer: John Phillip Law, Mel Gibson en Sam Neill

Releasedatum: 29 mei 1986

Plot Attack Force Z

"Mel Gibson blasting his way to hell and back"

In Australië werd een Special Force Unit opgericht, die in de Tweede Wereldoorlog ruim 300 operaties uitvoerde. Op een Japans eiland worden overlevende van een Amerikaans neergestort vliegtuig gevangen gehouden. Captain P.G. Kelly is de leider van een Special Force Unit bestaande uit vijf harde commando's, die de overlevenden moeten redden. Het is voor Kelly zijn eerste missie als leider en sergeant Costello blijft hem daar aan herinneren. Eenmaal een tijdje op het eiland blijkt de missie toch niet zo gemakkelijk te zijn. Inwoners van het eiland schieten te hulp, maar dit lijkt de missie alleen maar meer in gevaar te brengen.

image

Lin Chan-Lang

Imanaka

avatar van Waku

Waku

Een van de onbekendere Mel Gibson films.

Redelijk onderhoudend oorlogsdrama.

avatar van Richard1189

Richard1189

Idd, Mel nog in een Australische productie maar ook Sam Neill was hier Australië nog niet ontgroeid. Allebei nog ver van de status die ze later zouden krijgen.

Best een realistisch verhaal.

avatar van Lad

Lad

Best een redelijke, goede film.

avatar van Justinw

Justinw

Wil hem wel kijken maar heb alleen een versie met zeer slechte beeld kwaliteit. Misschien later eens proberen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke oorlogsfilm die lekker wegkijkt.

avatar van klara

klara

Het zit soms tegen de Rambo films aan, met vooral op 't laatst veel schietgevechten, maar gewoon

een fijne, frisse oorlogsfilm die nergens draalt met ook nog een bloeiende romance (Die zag je

al gauw aankomen), en zelfs wat kung fu, met een groeiende sympathie voor de bewoners. De

commando's o.l.v. Gibson krijgen redelijk de ruimte om hun personages enig onderscheid mee te

geven, terwijl de actiescenes goed in beeld waren gebracht. Gibson speelde een paar jaar voor deze

film in (De eerste) Mad Max, en speelt hier met een soepele vlotheid zoals we in de meeste

(doorsnee) films van hem gewend zijn. Een oorlogsfilm zonder urgentie natuurlijk, maar wel

onderhoudend en die mij met gemak meenam.