• 10.529 nieuwsartikelen
  • 8.963.330 stemmen

Attack Force Z (1981)

Oorlog | 93 minuten

Genre: Oorlog

Alternatieve titels: The Z Men / Een Geheim Oorlogscommando voor Speciale Opdrachten

Oorsprong: Australië / Taiwan

Geregisseerd door: Tim Burstall

Met onder meer: John Phillip Law, Mel Gibson en Sam Neill

Gesproken taal: Engels, Mandarijn en Japans

Releasedatum: 29 mei 1986

Plot Attack Force Z

"Mel Gibson blasting his way to hell and back"

In Australië werd een Special Force Unit opgericht, die in de Tweede Wereldoorlog ruim 300 operaties uitvoerde. Op een Japans eiland worden overlevende van een Amerikaans neergestort vliegtuig gevangen gehouden. Captain P.G. Kelly is de leider van een Special Force Unit bestaande uit vijf harde commando's, die de overlevenden moeten redden. Het is voor Kelly zijn eerste missie als leider en sergeant Costello blijft hem daar aan herinneren. Eenmaal een tijdje op het eiland blijkt de missie toch niet zo gemakkelijk te zijn. Inwoners van het eiland schieten te hulp, maar dit lijkt de missie alleen maar meer in gevaar te brengen.

logo tmdbimage

Lin Chan-Lang

Imanaka

avatar van Waku

Waku

Een van de onbekendere Mel Gibson films.

Redelijk onderhoudend oorlogsdrama.

avatar van Richard1189

Richard1189

Idd, Mel nog in een Australische productie maar ook Sam Neill was hier Australië nog niet ontgroeid. Allebei nog ver van de status die ze later zouden krijgen.

Best een realistisch verhaal.

avatar van Lad

Lad

Best een redelijke, goede film.

avatar van Justinw

Justinw

Wil hem wel kijken maar heb alleen een versie met zeer slechte beeld kwaliteit. Misschien later eens proberen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke oorlogsfilm die lekker wegkijkt.

avatar van klara

klara

• 20333 stemmen

Het zit soms tegen de Rambo films aan, met vooral op 't laatst veel schietgevechten, maar gewoon

een fijne, frisse oorlogsfilm die nergens draalt met ook nog een bloeiende romance (Die zag je

al gauw aankomen), en zelfs wat kung fu, met een groeiende sympathie voor de bewoners. De

commando's o.l.v. Gibson krijgen redelijk de ruimte om hun personages enig onderscheid mee te

geven, terwijl de actiescenes goed in beeld waren gebracht. Gibson speelde een paar jaar voor deze

film in (De eerste) Mad Max, en speelt hier met een soepele vlotheid zoals we in de meeste

(doorsnee) films van hem gewend zijn. Een oorlogsfilm zonder urgentie natuurlijk, maar wel

onderhoudend en die mij met gemak meenam.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Film die op voorhand niet bepaalt trekt, the art design ziet er nog wel een beetje cultachtig uit maar gezien de leeftijd van film, de titel, en de onbekendheid van de film in gedachten, weet je toch op voorhand dat dit niet super gaat zijn.

En het is even zoeken met de slechte beeldkwaliteit en de nog slechtere geluidskwaliteit, maar eenmaal aan land is duidelijk dat het de commando's onder leiding van de luitenant menens is en het wachten is op veel Japanners om die te mollen. En even lijkt Attack Force Z toch aan de betere hand met een redelijke cast in de vorm van Mel Gibson en Sam Neill, en vloeit de film regelmatig over van sterke actie tegenover een beeld van Japanners die uitblinken in onderdrukking en sadisme. Ook prima om nog even te benoemen is de niet al te lange speelduur.

Toch gaat het voor mij wel een beetje mis in het dorp waar de vader van de Aziatische meisje zich ontpopt als een halve Bruce Lee wanneer er twee Japanners binnen komen. Dat had dan van mij weer niet gehoeven. Ook jammer, en al eerder vermeld, het stereotype beeld van de Japanners. Natuurlijk weet ik dat ze ernstige oorlogsmisdaden begaan hebben, maar een beeld met een iets fatsoenlijke intellectuele Japanner zou eens een keer verademing zijn. Niet iedere Japanner is vlees geworden sadisme en uit op marteling en bloed, een beeld dat hier wel weer bevestigd wordt.

Buiten dat valt deze Attack Force Z toch best wel op als degelijk, groots is het zeker niet, maar heel slecht is het allemaal ook niet.