Attack of the 50 Foot Woman (1958)

Sciencefiction

geregisseerd door Nathan Juran
met Allison Hayes, William Hudson en Roy Gordon

Nancy Archer is een zeer gefortuneerde dame. Dit is de enige reden voor haar man Harry om bij haar te blijven: hij zou niets liever willen dan haar kapitaal afhandig te maken en er heimelijk van tussen knijpen met zijn sexy vriendinnetje Honey Parker. Nancy's leventje verandert plotseling drastisch na een ontmoeting met een buitenaardse bezoeker. Door de straling van de vliegende schotel neemt haar lichaam immense proporties aan. Gewapend met deze afmetingen ziet ze de kans schoon om wraak te nemen op een ieder die haar niet gunstig gezind is, te beginnen met haar man en zijn Honey.

Zo slecht dat het leuk wordt. Eigenlijk dus 0,5 ster, maar door zijn vermakelijkheid toch maar 3.

Lijkt me echt een film waarin je de speelgoedautootjes direct herkent.

gimli f
Eeehhh, 50 foot, dat is dus zoiets als 16 meter of zo. Hm, beetje groot voor een vrouw; ik als dwergje kan daar niet tegenop, vrees ik...

sydney
King Kong maar dan wel met nagellak en lippenstift.

avatar van petey
en een gigantische bui van p.m.s.

LOL, 1 punt voor petey

avatar van Prudh
Maar de poster van deze film is echt enorm tof!

avatar van Horrordude
lijkt mij niet zo erg hoor zo'n aanval, lekker onder die benen doorrijden met m'n auto

avatar van Dogie_Hogan
26 juni a.s.: DVD release.

Tja, en als je moet kiezen tussen een 50ft. woman of King Kong...

avatar van Toon1
Net deze film gekeken, samen met een vriend, en een biertje in de hand. Prima film; niet bij nadenken; gewoon lekker kijken! Ook al waren de special effects op z'n minst rampzalig te noemen, en was de vrouw eerder 25 ft dan 50 ft hoog, toch was het een leuke film, die precies lang duurde. 2.5* lijkt me een rechtvaardig cijfer.

avatar van Fikret8
De poster is nog indrukwekkender dan heel de film.

Fikret8 schreef:
De poster is nog indrukwekkender dan heel de film.

Prudh schreef:
Maar de poster van deze film is echt enorm tof!
Daar was ik al bang voor...

avatar van Dogie_Hogan
Allison Hayes (1930-1977), een geweldige 'B' actrice; haar trieste levensverhaal:
- deel 1: http://www.horror-wood.com/hayes.htm

- deel 2: http://www.horror-wood.com/allison.htm

avatar van movie acteurs
De originele cult film die wel wat beter is dan de remake. Het acteerwerk was iets beter. En eigenlijk zag dit er minder belachelijk uit als de versie van 1993. Gewoon een aardige film uit de jaren 50. Krijgt een 3,5.

avatar van maerk
Deze film is precies het tegenovergestelde van The Incredible Shrinking Man, zowel qua verhaal als qua score. Waar TISM erg spannend was en mij wist te verrassen met een interessant verhaal en zeer goede visuals en special effects, viel er bij The Attack of the 50 Foot Woman bijna niets te beleven.

Het begint al met een tenenkrommend slecht nieuwsverslag. Gedurende de film wordt het acteerwerk ook niet beter dan dit niveau. Het verhaal komt maar niet op gang en de special effects zijn gewoon erg slecht. Visueel biedt de film niets moois en de humor slaat niet aan. Het idee en de poster zijn leuk en af en toe zit er wel een leuke scène in. Voor de rest is dit een film die je vooral moet vermijden.

1,5*.

avatar van Legan
Gedateerd, maar toch leuk.

Nathan Juran is veelal bekend van twee films, The 7th Voyage of Sinbad en deze, Attack of the 50 Foot Woman. Veel B-films staan toch wel bekend om hun mooie posters (daar moesten ze het immers van hebben) en dat is hier in eerste instantie niet anders. Met het verschil natuurlijk dat deze poster gewoonweg iconisch is.

Attack of the 50 Foot Woman begint in eerste instantie meer als een film over relatieproblemen. Toegegeven, dat klinkt nou niet echt spannend, maar het tegendeel is waar. Ondanks het feit dat er in eerste instantie weinig sci-fi te bekennen is, slaagt het er toch te onderhouden met enkele leuke stukjes. De korte duur helpt hierbij, want het houdt de film lekker vlot.

De grote kentering vindt veelal plaats in de laatste 20 minuten. Dit deel staat volop in het teken van sci-fi en actie; en in grote hoeveelheden. Deze derde deel compenseert het initiële gebrek eraan meer dan ruimschoots waardoor Attack of the 50 Foot Woman een kleine 3,5* uit het vuur weet te slepen. De overduidelijke veroudering, welke eigenlijk niet meer dan natuurlijk is, doet daar niets aan af.

avatar van John Milton
vergeleken met The Incredible Shrinking Man van het jaar ervoor, valt dit inderdaad behoorlijk tegen.
Wel leuk om een keer gezien te hebben, al was het alleen maar omdat die geweldige poster inderdaad regelmatig naar voren komt.

avatar van Mescaline
De korte speelduur is in het voordeel van deze film, als geheel kijkt het best prettig weg met hier en daar een paar onbedoelde lachmomenten!
In de jaren 50 kon dit allemaal nog!

2,5 omdat de film stiekem toch wel vermakelijk is!

De filmposter (wat erop te zien is, komt wel niet voor in deze film) is beter dan de film zelf, want deze jaren 50 sciencefictionfilm is behoorlijk saai en is waarschijnlijk ook gemaakt voor een appel en een ei, want de speciale effecten ogen zeer goedkoop (o.a. een grote hand gemaakt van Papier-maché).

In dit verhaalt draait het draait om Nancy Archer (Allison Hayes), welke een rijke maar ongelukkige vrouw is. Haar echtgenoot Harry Archer (William Hudson) die uit is op haar geld, bedriegt haar met een minnares genaamd Honey Parker (Yvette Vickers) en zelf heeft ze een drankprobleem. Wanneer ze op een nacht met haar auto de woestijn inrijdt in de hoop zich even terug te kunnen trekken van haar problemen, ziet ze een ruimteschip landen, waaruit een enorm ruimtewezen komt. Hierdoor verandert haar leven drastisch en door de straling van het ruimteschip neemt haar lichaam immense proporties aan en zint ze wraak op haar man en diens minnares.

Waarschijnlijk vond men in de eindjaren 50 dit al een matige film, maar nu is het zowel een matige film als een erg gedateerde film, want het ziet er nu allemaal lachwekkend slecht uit en vooral m.b.t. de speciale effecten (o.a. het ruimteschip en de grote hand van Nancy Archer). Het verhaal weet ook nauwelijks te boeien of te vermaken en dat komt omdat er in de eerste 45 minuten nauwelijks iets gebeurt, waardoor het verhaal vooral saai en langdradig (ondanks dat deze film maar 65 minuten duurt) is.

Het enige leuke in de eerste 45 minuten van het verhaal, is misschien nog wel de ietwat onnozele politieagent Charlie (Frank Chase), die tenminste voor een beetje glimlach humor weet te zorgen. Vooral is het leuk om te zien als hij op een achterlijke manier aan het dansen is met Honey Parker in "Tony's Club", waar zij en Harry Archer vaak aanwezig zijn. Wat ook wel lachwekkend is, is dat het enorm ruimtewezen gewoon een groot in beeld gebrachte man is, die het voorzien heeft op de grote diamant (met de naam ""The Star of India") van Nancy Archer en dat als brandstof voor zijn ruimteschip.

De laatste 20 minuten van het verhaal zijn nog het leukst en daarin gebeurt tenminste ook het één en ander (is dan zelfs een heel klein beetje spannend als Sheriff Dubbitt samen met butler Jess Stout een kijkje gaat nemen in het ruimteschip) en vooral als Nancy Archer uitgegroeid is tot een 15 meter hoge sexy reuzin (zie filmposter) en uit is op wraak. Dit resulteert dan in een best aardig einde, waarbij zowel Honey, Harry en Nancy omkomen en waarbij er nog gezegd wordt "She finally got Harry all to herself" Hierna is de film ook gelijk afgelopen.

Hoewel de cast zeker niet hoogstaand is, deden ze het wel nog verdienstelijk en maken ze deze film vooral nog het aankijken enigszins waard. Vooral de twee hoofdrolspelers, te weten William Hudson en de best mooie Nancy Fowler (die met 46 jaar niet al te oud is geworden), deden het wel leuk en dat geldt ook voor Frank Chase, die zoals eerder al gezegd zorgt voor wat glimlach humor. Yvette Vickers zag er ook best leuk uit en dat vond Hugh Hefner schijnbaar ook, want in 1959 stond ze in "Playboy Magazine" als Playmate van de maand juli.

Al met al een matige en inmiddels zeer gedateerde (inmiddels 60 jaar oud) sciencefictionfilm, die nauwelijks weet te vermaken, op de mooie filmposter na dan. Maar wat daarop te zien is, komt helaas niet voor in dit saaie verhaal.