Blaze (1989)

geregisseerd door Ron Shelton
met Paul Newman, Lolita Davidovich en Jerry Hardin

Gouverneur Earl Long van Louisiana wordt verliefd op een jonge stripper, genaamd Blaze Starr. Wanneer Earl en Blaze bij elkaar gaan wonen, gebruiken Earl's tegenstanders dit om zijn politieke programma aan te vallen. Het is aan Earl om ervoor te zorgen dat hij Blaze en de staat in handen houdt.

Dick2008
Vrij lange film gezien het thema, maar goed gespeeld door Paul en Lolita. Heel stabiel vind ik de film echter niet. De eerste helft is er sterke afwisseling tussen nogal saaie politieke scenes en komische momenten tussen de twee hoofdrolspelers, opgefleurd door leuke oude muziek. Naast dat de film in de tweede helft steeds meer drama wordt, zwakt hij ook steeds meer af, al zitten er dan toch ook nog mooie momenten in.

avatar van Metalfist
Never trust a man who says, "Trust me."

Sinds kort ben ik me weer eens wat meer op acteurs/actrices aan het focussen. Heb een bepaalde tijd gehad dat ik vooral op zoek ging naar films van een bepaalde regisseur, maar een tijd geleden wat Robert De Niro aangeschaft en ook Paul Newman is één van de gelukkigen bij wie ik films blindelings aanschaf. Ze moeten natuurlijk niet te zot doen qua prijs, maar deze Blaze was voor nog geen anderhalve euro in de Kringloopwinkel te vinden en dat laat ik niet liggen uiteraard. Had nog wel zin in een komedie en zodoende kwam ik hier terecht.

Hoewel, Blaze kun je niet echt een volbloed komedie noemen. Het drama neemt toch vooral de overhand, maar dat neemt niet weg dat hier best nog wel grappige momenten in te vinden zijn. Iets wat vooral te wijten is aan een heerlijk sprankelende relatie tussen Blaze en Earl. Daar komt dan nog eens bij dat ik altijd wel te vinden ben voor een film die zich in New Orleans afspeelt, wat is dat toch een heerlijk taaltje dat ze daar spreken, en de waanzin van een verkiezing kan me ook altijd wel bekoren. In dat opzicht zit je bij Blaze wel goed, al verliest de film naar het einde toe net ietsje te hard zijn pedalen. De wederopstanding van Earl had voor mij dan ook niet perse gehoeven maar bon, het is en blijft wel gebaseerd op een echt verhaal en dan kan dat segment op zich niet ontbreken. Wel een heerlijke soundtrack trouwens. Veel Hank Williams en dat is altijd wel fijn om te horen.

En een geweldige Paul Newman. Mocht er hier ooit een remake van komen, dan kunnen ze zo Matthew Mcconaughey casten aangezien hij me daar wel erg hard aan deed denken maar dat terzijde. Verder ook een ietwat onherkenbare Newman eigenlijk, al kan dat ook wel te wijten zijn dat hij hier een stuk ouder is dan in de films die ik al met hem heb gezien. Goede chemie ook met Lolita Davidovich die de voluptueuze Blaze Starr speelt en die weet eigenlijk over de gehele lijn te overtuigen. Blijkbaar heeft de echte Starr (die al eerder een filmcarrière probeerde met Blaze Starr Goes Nudist in 1962) hier nog een cameo in als een zekere Lily, maar dat heb ik ook maar pas op de eindcredits gezien. Rest van de cast is weinig op aan te merken.

Erg vermakelijk filmpje in ieder geval dat dankzij een uitstekende Paul Newman, wanneer niet eigenlijk, naar een hoger niveau wordt getild. Davidovich weet zich perfect staande te houden ten opzichte van Newman en Ron Shelton regisseert een vlotte film. Had misschien nog net iets beter geweest als hij wat korter was maar kom, ik ben in een goede bui.

Kleine 4*