Il Merlo Maschio (1971)

Alternatieve titel: Secret Fantasy

Italië

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Lando Buzzanca, Laura Antonelli en Ferruccio De Ceresa

Niccolo Vivaldi speelt de cello in de Arena di Verona Orchestra. In het orkest is hij echter niet de eerste en ook niet de tweede cello, waardoor Niccolo steeds meer gefrustreerd raakt. Niemand kent zijn naam en ook zijn gezicht wordt nergens herkend. Zijn vrouw Costanza is mooi en heeft wel overal succes. Uit pure wanhoop begint Niccolo een komische opera te schrijven genaamd "Il Merlo Maschio", maar tot schrik moet hij ontdekken dat hij een al bestaande opera opnieuw gecomponeerd heeft.

Wat zie ik??? Nog geen geleerde commentaren voor een sex comedy met Laura Antonelli die in vrijwel al haar scènes naakt gaat ???
Ja, dat lezen jullie goed. Sterk naar de klassieke CAI neigende sex comedy met een wederom uitstekende Buzzanca als gefrustreerde musicus met een violoncelle d'Ingres-zie poster- die Borgesiaans een opera componeert die il merlo maschio heet, en noot voor noot gelijk is aan la gazza ladra van Rossini.
Maar wat geeft dat als je in bezit bent van Laura die hier wederom een vrouwelijk ideaaltype mag spelen: dat van het lekkertje dat als enige "niet weet" dat ze lekker is en die je dan kunt exploiteren, dit is dan ook de naar genrebegrippen serieuze premisse van de film, die trouwens op een roman geinspireerd is.
Dit betekent dat we Laura vrijwel continu naakt te zien krijgen, en wat een feest is dat ! Qua volle, natural boobs en booty heeft ze alleen concurrentie van Edwige, maar daarmee vertel ik de cognoscenti niets nieuws. Hoe is het mogelijk dat ze dit hier zgn. zelf niet doorheeft? Welnu, ze speelt een onnozele boerentrien uit de Veneto incl. boers accent en afkomst die onwetend nog snel getrouwd is met Buzzanca, ze is hier zo opgemaakt dat ze moet doorgaan voor een plain chick maar dat wil uiteraard niet lukken( dat rode haar maakt haar ook alleen maar geiler-ik heb een ginger fetish). Ik vrees dat sommigen haar acteerwerk zouden vergelijken met maandverbandreclames , die mensen hebben geen ziel.
Voor de gelegenheid componeerde niemand minder dan Riz Ortolani een semi-18e eeuwse score en die is allicht briljant.