Vikaren (2007)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Ole Bornedal
met Paprika Steen, Jonas Wandschneider en Ulrich Thomsen

Carl, een tiener die zijn moeder verloren heeft in een auto-ongeluk, maakt moeilijke tijden door op school. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als zijn lerares vervangen wordt door een invalkracht. De mysterieuze nieuwe lerares wil de klas trainen, zodat ze mee kunnen doen aan een internationale competitie in Parijs. Haar methodes zijn echter zo vreemd en gemeen dat de hele klas twijfelt aan wie deze nieuwe lerares eigenlijk echt is. Misschien komt ze wel van een andere planeet?

Bij vlagen wel aardig (enkele zeer lollige grappen, vooral tussen de combinatie van de kids en de lerares), maar helaas te braaf en voorspelbaar om ergens echt origineel uit de hoek te komen.

avatar van N00dles
Vertoond op het AFFF, leek me toen wel leuk.

Nu pas gezien, en het viel vies tegen. Nergens spannend, grappig of origineel.

Mmmmmm Paprika Steen

avatar van Halcyon
Van 8 tot 88 jaar.

Van de maker van Nattevagten die hier met een Scandinavische versie van The Faculty op de proppen komt. De openings- en slotscène gaan gebukt onder een ongeziene stroperigheid, maar los daarvan is Vikaren een alleraardigst horrorfilmpje.
Het lijkt soms op een kinderfilm, of een aflevering van Kippenvel, maar gelukkig genoeg wordt de spanningsboog efficiënt opgebouwd en worden bepaalde scènes erg slim en subtiel in elkaar gezet, waardoor er voor volwassen horrorliefhebbers zeker genoeg lekkers overblijft. Veel zal ermee te maken hebben dat er door alle personages overtuigend geacteerd wordt. Vikaren bevat bovendien enkele fraaie special effects die ten gepasten tijde op de kijker worden losgelaten.
Kwalitatief gezien dus een heel pak beter dan een gemiddelde kinderserie, al ben ik ervan overtuigd dat ook de jongsten onder ons veel plezier aan deze film zullen beleven.

avatar van james_cameron
Spannende jeugdfilm, inderdaad een soort scandinavische variant op The Faculty. Paprika Steen is perfect gecast als de demonische lerares. Ze heeft er zichtbaar veel lol in. De jeugdige cast is sympathiek, het verhaaltje is leuk uitgewerkt en er zijn vele spannende momenten. Origineel is het allemaal niet, maar mede door de bijzonder fraaie fotografie en de vlotte montage krijgt de film van mij een dikke voldoende.

avatar van Filmkriebel
Bornedal zet bijzondere verhalen neer en zorgt er ook altijd voor dat het op visueel vlak mooi afgewerkt is. Hij is daarmee met stip één van mijn favoriete Deense regisseurs samen met Vinterberg. Ook Vikaren is een makkelijke wegkijker en een SF sprookje voor de jeugd waarin de kinderen de helden zijn. Het biedt wat humor, enkele schrikmomenten en een wat dramatischer dimensie, die allesbehalve werkte vond ik. Ook de special effects zien er goed uit en Paprika Steen weet een goede acteerprestatie te brengen. Het einde waarbij de kinderen en Carls vader gereduceerd in een kippenbatterij zitten vond ik grappig .

Vikaren is niet zo goed als zijn volgende film (voor volwassenen) "Deliver Us From Evil" en heeft moeite om achterliggende motieven van de lerares te verklaren. Het wordt nooit duidelijk waarom ze de kinderen naar haar planeet wil meedoen en waarom die kinderen en Carl op die foto's staan . Degelijk is het wel maar Bornedal maakte enkele vreemde sprongen die de film niet altijd ten goede kwamen.

avatar van sacha77
Ik had in eerste instantie niet door dat dit een kinderfilm was. Daarom viel hij voor mij wat tegen. Het onlogische plot is wat simpel en niet origineel. Het enige waarom ik deze film (net) een voldoende geef is de humor die heel af en toe doorschemert.

avatar van hendriks
dacht een zware horrorfilm maar was idd een kinderfilm vond niet veel bijzonders tot nu toe hebben de ghosthouse films me nog niet echt kunnen bekoren heb er nog 2 te zien wie weet

Voor een kinderfilm net iets te zwaar aangezet hier en daar. Toch meer iets voor de wat volwasseneren kinderen. Voor volwassenen bagger. Dus alles bij elkaar net niet...Er is geen gerichte doelgroep keuze keuze gemaakt en dat merk je.

Mag de omschrijving 'thriller' hier boven weg? Daarmee heb ik toch heel andere associaties

avatar van Leo1954
Aardige kinderfilm, zeker geen thriller. Heb deze film bekeken omdat Paprika Steen erin meespeelde, dat doet ze (weer) goed.

avatar van Noodless
Ik verwachtte een SF-horrorfilmpje, maar eigenlijk is dit gewoon een SF sprookje voor de jeugd waar de kinderen de helden zijn. De effecten zijn matig en het verhaal wist mij niet te vermaken. Hier en daar wat humor zoals het reduceren van de kinderen die naderhand in de kippenbatterij worden geplaatst. Paprika Steen is goed gecast als de lerares die vreemde methodes hanteert. Haar motieven zijn wel onduidelijk en als kijker weet je niet wat haar uiteindelijke bedoeling ook is. 4/10