Julia (2008)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Erick Zonca
met Tilda Swinton, Saul Rubinek en Kate del Castillo

Julia (Tilda Swinton) leidt een eenzaam en onrustig bestaan. Ze besluit haar alcoholverslaving aan te pakken en bezoekt een bijeenkomst van de anonieme alcoholisten. Daar ontmoet ze een jonge Mexicaanse vrouw, die haar zoon niet meer mag zien. Julia besluit de jongen te ontvoeren om hen weer te herenigen. Maar als de Mexicaanse vrouw plots spoorloos verdwijnt, zit Julia diep in de problemen. Ze besluit de ontvoering voort te zetten en gaat op de vlucht, met de grootvader van de jongen op haar hielen.

Eindelijk, na 8 jaar, een nieuwe film van Érick Zonca! Hoop deze snel eens te zien. Zijn eerste twee films (La Vie Revee des Anges en Le Petit Voleur) vond ik erg sterk. Sterk sfeergedreven, daar hou ik wel van. Tilda Swinton is een intrigerende verschijning en daardoor vind ik haar een heel interessante actrice.

draait blijkbaar nu in de zalen in België.

ondanks de lange speelduur verveelde de film geen moment. hier en daar een paar vreemde plotwendingen en ik bleef nog met een vraagje hier en daar zitten op het einde, maar al bij al zeer degelijke film.

Met een geweldige Tilda Swinton.

avatar van JellyEye
Is deze film al verkrijgbaar?

Semi-vehicle for Tilda Swinton. Lang maar niet langdradig. Zo gauw je de ingrediènten 1 en 2 hebt (1=Swinton is alcoholiste met een kutleven 2= ze gaat een kind ontvoeren), kun je het verloop redelijk uittekenen. Zonca komt een heel eind en houdt de spanning er redelijk in. Maar ik zat aan het einde toch vooral met een “Ja, inderdaad”- gevoel.

Gisteravond in het filmhuis gezien. Ik moet toegeven dat ik bij voorbaat al een bepaald gevoel kreeg bij het verhaal, ik was namelijk vrij bang voor cliché's. Tijdens de film kwamen hier ook enkele van naar voren, maar minder dan ik verwacht had.
Het échte minpunt aan de film, vond ik dat er teveel 'zijsprongen' werden gemaakt. In plaats van een film te maken waarin iemand ontvoerd word, is er een alcoholiste die gedurende de film enorm met zichzelf in de knoop zit. Deze alcoholiste leidt iemand om de tuin. Dan wordt ze zélf om de tuin geleid, en telkens blijven er maar nieuwe mensen 'op het podium' verschijnen. Ik dacht nog tijdens de film: Als dit een boek was geweest was ik er geen wijs uit gekomen.

Pluspunten waren de spanning en de niet al te geweldige plotwendingen.

op een gegeven ogenblik dacht ik nog, tijdens de film; erger dan dit kán het gewoon niet. slechts een tel later was de situatie verergerd...

avatar van Zandkuiken
La Vie Rêvée Des Anges is een erg mooie film (zelden zó weggeblazen geweest als door Natacha Régnier in die prent) en Tilda Swinton kan sinds Young Adam niet veel meer verkeerd doen bij mij.

En toch werden mijn verwachtingen in het eerste half uur helemaal niet ingelost: het is allemaal veel te theatraal om te beklijven. Op het moment dat het grappige ventje z'n intrede doet echter, en er een vreemde soms vertederende relatie ontstaat tussen hem en Julia, weet Zonca me opnieuw beet te grijpen, met als hoogtepunt de prachtige scène in het Mexicaanse bed.

Visueel is Julia zeer degelijk hoewel ie bij een grovere korrel zeker baat had gehad. Ook wat desolaat gitaargepingel zoals bijvoorbeeld in Amores Perros had hier voor extra emotie kunnen zorgen.

Toch een sterke film maar minder krachtig als het debuut van deze regisseur.

Aardige film, maar volgens mij kon hier meer uitgehaald worden. Verhaal slaat regelmatig ineens een stukje over en ik heb dat als onprettig ervaren. Verder niet echt heel spannend of vernieuwend en daarom ook net iets te lang. Sommige films kunnen dat hebben, maar deze niet. Misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog, want ik geef de film toch een voldoende.. 3*

avatar van b00ts
Goede film. Zij, Tilda, is zo goed hè. Dat het verhaal telkens een stukje overslaat vond ik niet storend. In tegendeel. Erg mooi camerawerk ook. Het (min of meer ) open) einde aan de film vond ik verrassend.

avatar van Justinx
Films van ruim twee uur hebben altijd een bepaalde aandacht van de kijker nodig. Het zijn meestal geen films die je even snel wegkijkt, voornamelijk ook omdat er binnen die twee uur meer ruimte is voor een uitgebreider verhaal. Julia is zo'n film.

De film opent niet direct uitnodigend. Actrice Tilda Swinton is het eerste half uur niet overtuigend en het verhaal - evenals Swinton - heeft echt ruim een half uur nodig om op gang te komen. Pas dan wordt je opgeslokt door het totaalbeeld. Een kidnapping van een kind hebben we vaker gezien in films, maar door de intrigerende manier van filmen en acteren blijf je toch twee uur gefocust. Swinton draait helemaal warm en wordt van een hoerige acoholist een psychologische kidnapper en zelfs een soort van bezorgde moeder. Die transformaties worden perfect in beeld gebracht door regisseur Erick Zonca, die overigens prachtige filmlocaties heeft gevonden voor deze film. En uiteraard mogen we Swinton ook niet vergeten. Waar ze in Burn After Reading een totale miscast was (zelfs zo erg dat ik begon te twijfelen aan haar acteerprestaties), weet ze haar draai in Julia echt te vinden.

De film straalt een heel andere sfeer uit dan al die andere Hollywood-films over kidnapping, om maar even te generaliseren. Naar het einde toe lijkt het geheel er allemaal wat te dik op te worden gegooid (De Mexicaanse maffia bijvoorbeeld die net toevallig dat kind heeft gekidnapt) en de afwerking ervan had wat beter gekund voor een film van dit formaat. Nu wordt je achtergelaten met een bedenkelijk einde, die voor de kijker al helemaal niet bevredigend is.

Het totaalbeeld daarentegen klopt gewoon prima. De acteurs zijn op hun best en het verhaal is goed uitgewerkt. Een dikke 4.5 voor nu, mede door de verrassende acteerprestaties van Tilda Swinton.

avatar van Hans58
Als bij de montage de schaar wat meer gebruikt was, zou dit de film erg ten goede zijn gekomen. Het is een lange zit, maar vooral door het goede acteerwerk van Tilda Swinton is het allemaal goed uit te houden.

Aangemoedigd door alle positieve recensies besloot ik deze film te gaan bekijken. Ik verwachtte er veel van maar voor mij was het een grote tegenvaller. Wat een langdradig verhaal, onsamenhangend en ook de acteerprestaties vond ik matig. Zeker de scenes met die blèrende Mexicanen, hoogst irritant. Bovendien ongeloofwaardig hoe ze daar belandt, het is één van de strengst bewaakte grenzen ter wereld tussen de USA en Mexico. Je blijft kijken omdat je wilt weten hoe het afloopt, maar ik heb de film regelmatig 2x zo snel afgespeeld, en dan nog heb je het idee dat het niet opschiet. Anderhalve ster, kan er echt niet meer van maken.

avatar van centurion81
Lekkere film hoor! Zoals Hans58 al aangaf was het best een lange zit maar heb van de film genoten, mooi acteerwerk goed verhaal. Prima stukje cinema! 3,5*

avatar van knakker123

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Best een goede film die van mij 4 sterren krijgt!

avatar van Blood Duster
Geweldige film. Komt maar heel even als ietwat gewoontjes over, maar draaid verassend goed om in een voor mij ongewoon ogende verfilming van een vrouw die een kind ontvoerd. Met ongewoon wil ik zeggen dat de sfeer en het verhaal een eigen karakter hebben. Kan niet Zeggen dat ik een film in dit genre eerder zo gezien heb.

Zeer geslaagd.

Ik wil alleen maar even kwijt dat deze film een A-typisch Hollywood karakter heeft. Dus zal deze film eerder de echte cineasten liefhebber aanspreken denk ik zo........

Prima drama/thriller.
Tilda Swinton zet zeer overtuigend een neurotische alcholiste neer..
Een vrouw wiens leven geen dollarcent waard is.
Lomp,apatisch en zonder greintje gevoel.
Wat duidelijk zichtbaar wordt bij de ontvoering van het knulletje die ze onder haar hoede neemt.
Het jongetje is niet meer voor Julia dan een goede belegging voor de alcholische toekomst.
De film weet aan het verhaal een goede wenteling te geven.
En de ontvoering wordt complexer dan Julia oot had verwacht.

Behoorlijk lang maar boeiend verhaal.

Met alleen een beetje kort door de bocht en lichtelijk onbevredigend einde.

avatar van Fryce
Goeie drama film, maar niet erg verfrissend. Vond de plotwending op een gegeven moment wel erg leuk, kwam wat meer snelheid in de film. Tilda Swinton brengt op erg goeie manier een alcoholistische slons in beeld.

Goed acteerwerk, maar erg langdradig, met een onbevredigend einde voor mijn gevoel.

avatar van Toontje35
De film intigreerde zeker. Tis een lange zit. Maar de moeite waard. Met een prima Swinton.
Beetje jammer van het einde. Had meer ingezeten

prachtige film, ga er rustig voor zitten. wat een rol zeg, top.

avatar van FRANKY PANKY
Dit is best een goede film. Hij verraste mij voortdurend. Wel veel voorspelbare dingetjes, maar heel reeel overkomend. Aanrader.

avatar van Ziggy007
Uitstekend eind.

avatar van Fran
Heel indrukwekkende film. De actrice die Julia speelde heeft een heel indrukwekkende prestatie geleverd want ze kwam heel geloofwaarig over als een alcoholiste die compleet de weg kwijt is en totaal verhard en vervreemd in het leven staat.

Heel mooi om te zien hoe ze weer een beetje haar menselijkheid terug krijgt door haar contact met het jongetje dat ze heeft ontvoert. Het verhaal was op veel momenten heel spannend en iedere keer als je dacht dat het niet spannender kon werd het toch weer een beetje spannender. Aan de andere kant begon het verhaal af en toe wel een beetje te slepen en werd het een beetje langdradig.

Ik vond alles ook heel realistisch neergezet. Het werd niet overdreven geromantiseerd.

Maar echt een heel indrukwekkende film om naar te kijken !

Prachtige film dat hier en daar wel iets ingekort had kunnen worden.
Maar vooral het laatste uur was het spannend.

avatar van ralfsjam
julia is een spannende en wat chaotische film. af en toe irritant en het eeste uur wat traag, maar aardig. het 2de uur was beter!
het jochie hed beter gecat kunnen worden.
al met al een redelijke film die een 4 van me had gekregen als hij hier en daar iets beter was uitgewerkt. soms van de hak op de tak, maar een 3.5 zeker! laatste 45 minuten waren de beste minuten.
dus als je er aan begint..... doorzetten! hij is het waard.

3.5

avatar van Donkerwoud
Dit gaat over zo ongeveer de meest amateuristische ontvoering ooit bedacht, en het gaat elke scene van kwaad tot erger door de ongelofelijk domme keuzes van Tilda Swinton's karakter. En toch heeft het wel iets. Het zijn met name de fel-realistische beelden die een soort betoverende trip door de onderlaag van Noord- en Zuid-Amerika in beeld brengen. Tilda Swinton zet ook nog een zeer intrigerend karakter neer, ook al zijn haar keuzes niet altijd even geloofwaardig.

avatar van Zavo
Wat een misbaksel. Wat weerzinwekkend slecht geacteerd. Totaal ongeloofwaardig in elk opzicht en dat duurt dan ook nog ruim twee uur.

Raffael77
Prima film alleen vond ik persoonlijk dat het iets te lang duurde.
Geweldige rol van Tilda Swinton als zwaar alcohol verslaafde en domme keuzes maakt omdat ze niet nuchter kan nadenken.

Precies zoals het gaat met verslaafden en het maakt niet uit of het drugs is of alcohol ze doen allen zulke domme dingen.

Acteer werk erg goed(Tilda)
Camera werk is prima
Verhaal vind ik erg diepgaand maar wel realistisch in beeld gebracht

Één min puntje is dat ze allang gevonden had kunnen worden omdat ze met haar mobiel belde en zo te traceren is maar ik denk dat ze meer doelde om te laten zien hoe wanhopig verslaafden zijn.

avatar van Schoppie60
Wat een chaotische, hysterische, totaal onrealistische, slecht geacteerde, veel te lange film! heb een stuk betere films gezien over verslaafden.