
Julia (2008)
Frankrijk
Drama / Thriller
138 minuten
geregisseerd door Erick Zonca
met Tilda Swinton, Saul Rubinek en Kate del Castillo
Julia (Tilda Swinton) leidt een eenzaam en onrustig bestaan. Ze besluit haar alcoholverslaving aan te pakken en bezoekt een bijeenkomst van de anonieme alcoholisten. Daar ontmoet ze een jonge Mexicaanse vrouw, die haar zoon niet meer mag zien. Julia besluit de jongen te ontvoeren om hen weer te herenigen. Maar als de Mexicaanse vrouw plots spoorloos verdwijnt, zit Julia diep in de problemen. Ze besluit de ontvoering voort te zetten en gaat op de vlucht, met de grootvader van de jongen op haar hielen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=VDDWeWknMl0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
ondanks de lange speelduur verveelde de film geen moment. hier en daar een paar vreemde plotwendingen en ik bleef nog met een vraagje hier en daar zitten op het einde, maar al bij al zeer degelijke film.
4,0*
Het échte minpunt aan de film, vond ik dat er teveel 'zijsprongen' werden gemaakt. In plaats van een film te maken waarin iemand ontvoerd word, is er een alcoholiste die gedurende de film enorm met zichzelf in de knoop zit. Deze alcoholiste leidt iemand om de tuin. Dan wordt ze zélf om de tuin geleid, en telkens blijven er maar nieuwe mensen 'op het podium' verschijnen. Ik dacht nog tijdens de film: Als dit een boek was geweest was ik er geen wijs uit gekomen.
Pluspunten waren de spanning en de niet al te geweldige plotwendingen.
2.5*
En toch werden mijn verwachtingen in het eerste half uur helemaal niet ingelost: het is allemaal veel te theatraal om te beklijven. Op het moment dat het grappige ventje z'n intrede doet echter, en er een vreemde soms vertederende relatie ontstaat tussen hem en Julia, weet Zonca me opnieuw beet te grijpen, met als hoogtepunt de prachtige scène in het Mexicaanse bed.
Visueel is Julia zeer degelijk hoewel ie bij een grovere korrel zeker baat had gehad. Ook wat desolaat gitaargepingel zoals bijvoorbeeld in Amores Perros had hier voor extra emotie kunnen zorgen.
Toch een sterke film maar minder krachtig als het debuut van deze regisseur.
De film opent niet direct uitnodigend. Actrice Tilda Swinton is het eerste half uur niet overtuigend en het verhaal - evenals Swinton - heeft echt ruim een half uur nodig om op gang te komen. Pas dan wordt je opgeslokt door het totaalbeeld. Een kidnapping van een kind hebben we vaker gezien in films, maar door de intrigerende manier van filmen en acteren blijf je toch twee uur gefocust. Swinton draait helemaal warm en wordt van een hoerige acoholist een psychologische kidnapper en zelfs een soort van bezorgde moeder. Die transformaties worden perfect in beeld gebracht door regisseur Erick Zonca, die overigens prachtige filmlocaties heeft gevonden voor deze film. En uiteraard mogen we Swinton ook niet vergeten. Waar ze in Burn After Reading een totale miscast was (zelfs zo erg dat ik begon te twijfelen aan haar acteerprestaties), weet ze haar draai in Julia echt te vinden.
De film straalt een heel andere sfeer uit dan al die andere Hollywood-films over kidnapping, om maar even te generaliseren. Naar het einde toe lijkt het geheel er allemaal wat te dik op te worden gegooid (De Mexicaanse maffia bijvoorbeeld die net toevallig dat kind heeft gekidnapt) en de afwerking ervan had wat beter gekund voor een film van dit formaat. Nu wordt je achtergelaten met een bedenkelijk einde, die voor de kijker al helemaal niet bevredigend is.
Het totaalbeeld daarentegen klopt gewoon prima. De acteurs zijn op hun best en het verhaal is goed uitgewerkt. Een dikke 4.5 voor nu, mede door de verrassende acteerprestaties van Tilda Swinton.
Verhaal.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Best een goede film die van mij 4 sterren krijgt!
Zeer geslaagd.
Ik wil alleen maar even kwijt dat deze film een A-typisch Hollywood karakter heeft. Dus zal deze film eerder de echte cineasten liefhebber aanspreken denk ik zo........
Tilda Swinton zet zeer overtuigend een neurotische alcholiste neer..
Een vrouw wiens leven geen dollarcent waard is.
Lomp,apatisch en zonder greintje gevoel.
Wat duidelijk zichtbaar wordt bij de ontvoering van het knulletje die ze onder haar hoede neemt.
Het jongetje is niet meer voor Julia dan een goede belegging voor de alcholische toekomst.
De film weet aan het verhaal een goede wenteling te geven.
En de ontvoering wordt complexer dan Julia oot had verwacht.
Behoorlijk lang maar boeiend verhaal.
Met alleen een beetje kort door de bocht en lichtelijk onbevredigend einde.
4*
Beetje jammer van het einde. Had meer ingezeten
Heel mooi om te zien hoe ze weer een beetje haar menselijkheid terug krijgt door haar contact met het jongetje dat ze heeft ontvoert. Het verhaal was op veel momenten heel spannend en iedere keer als je dacht dat het niet spannender kon werd het toch weer een beetje spannender. Aan de andere kant begon het verhaal af en toe wel een beetje te slepen en werd het een beetje langdradig.
Ik vond alles ook heel realistisch neergezet. Het werd niet overdreven geromantiseerd.
Maar echt een heel indrukwekkende film om naar te kijken !
Maar vooral het laatste uur was het spannend.
het jochie hed beter gecat kunnen worden.
al met al een redelijke film die een 4 van me had gekregen als hij hier en daar iets beter was uitgewerkt. soms van de hak op de tak, maar een 3.5 zeker! laatste 45 minuten waren de beste minuten.
dus als je er aan begint..... doorzetten! hij is het waard.
3.5

Geweldige rol van Tilda Swinton als zwaar alcohol verslaafde en domme keuzes maakt omdat ze niet nuchter kan nadenken.
Precies zoals het gaat met verslaafden en het maakt niet uit of het drugs is of alcohol ze doen allen zulke domme dingen.
Acteer werk erg goed(Tilda)
Camera werk is prima
Verhaal vind ik erg diepgaand maar wel realistisch in beeld gebracht
Één min puntje is dat ze allang gevonden had kunnen worden omdat ze met haar mobiel belde en zo te traceren is maar ik denk dat ze meer doelde om te laten zien hoe wanhopig verslaafden zijn.