Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Shape of Things (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Neil LaBute
met Rachel Weisz, Gretchen Mol en Paul Rudd

The Shape Of Things volgt de relatie tussen de kunststudente Evelyn (Rachel Weisz) en de wat verlegen Adam (Paul Rudd). Nadat zij elkaar tijdens een tentoonstelling ontmoet hebben, bloeit een relatie tussen de twee op. Evelyn neemt hierbij het heft in handen en Adam verandert in een vlot tempo van uiterlijk en gedrag. Dit alles blijft niet onopgemerkt door diens vrienden Jenny (Gretchen Mol) en Philip (Frederick Weller), die deze metamorfose met veel argwaan zien gebeuren. De ontwikkeling die Adam doormaakt heeft uiteindelijk voor alle betrokkenen onverwachte en diepgaande gevolgen.

Niet een zeer spannend of boeiend verhaal. Maar toch heeft de film wel iets. Al met al is het geen echt slechte film.

Ik vond het een aangenaam filmpje. de humor zat goed, al kon die nog absurder. goed geacteerd. leuke muziek van Elvis Costello.

Volgens mij moet het genre komedie zijn, want drama kan je dit toch niet noemen. De metamorfose van Adam gaat wel ERG snel. Terwijl ik die onhandige Adam nou juist het leukst vind. Het begin van de film vind ik daarom ook het meest amusant.

Rachel Weisz heeft een erg raar stemmetje. Haar psychologische spelletjes zijn een beetje vervelend. Op een gegeven moment had ik het helemaal met haar gehad.
Helena Bonham Carter zou ik veel geschikter vinden voor deze rol. Weisz kan maar weinig diepgang in haar spel brengen. Dan vallen de eventuele scherpe dialogen een beetje in het niet.

Het gedoe met dat kunstwerk in het begin van de film en de ruzie die volgt bij vrienden van Adam vond ik typisch Amerikaans. Waar hebben we het nou over zeg.
De eindeloze quasi diepzinnige speech van Weisz op het einde is slaapverwekkend. Ik zag haar plannetje trouwens al vrij snel door waardoor deze 'twist' me niet kon verrassen.

Komedie of drama, LaBute lijkt maar niet te kunnen kiezen. Een rauwere aanpak a la Todd Solondz zou de film veel goed hebben gedaan. LaBute's Your Friends & Neighbors is een stuk scherper. 2*

avatar van The_Game
Geslaagde film met een erg sterk eind. Rachel Weisz was wel de enige die deze film de moeite waard maakte, want haar rol was briljant. Wat een goed eind.

avatar van DonOswaldo
Erg leuk filmpje, niet op de laatste plaats door de fijne cast en het geweldige einde (dat ondanks dat je hoopt op iets van revenge, toch te verteren valt doordat, ondanks dat 'liefde verblind', het deels z'n eigen schuld is).

avatar van nightbreed
Aanrader van de avond.

avatar van 606
Einde de onthulling was leuk en begin ook wel.
Maar voor de rest is het nou niet echt wow ofzo nee.
Acteren was dan weer wel prima.

2,5 ster

Ik had die meid een geweldige dreun tegen haar harsens verkocht, het is puur hoereren wat ze doet. Acteren was goed maar niet mijn smaak van film. Ik had op een beter einde gehoopt.
Mijn vrouw echter vond het een goede educatieve film. 1 ster

Rachel Weisz heeft dit misbaksel van een film ook nog zelf geproduceerd zag ik in het begin op de credits. Ironisch genoeg kwam ze tijdens de lange reclame pauzes ook nog langs in "lift cream, because I'm worth it" commercial. Ugh, wat was ze irritant, Paul Rudd vreselijk, ach waarom spendeer ik hier eigenlijk mijn tijd aan.....

avatar van ILDIB
Interessant gegeven wat eigenlijk maar een kwartier echt impact geeft. Twijfel tussen 3 en 3.5.

Verrassend goeie film die begint als een enigzins aparte relatiekomedie, maar tegen het einde aan een onverwachte maar kloppende wending neemt (waardoor je de rest van de film met andere ogen ziet, of toch niet.........). De film bestaat uit een aantal lange, dialoog gedreven scenes met iedere keer een goede spanningsopbouw. Hierdoor blijft het onderhoudend en de cast (bestaande uit slechts 4 acteurs) doen het bijzonder goed.

avatar van Davidus
Film die in feite uit 10 dialogen bestaat waarin gediscussieerd wordt over kunst, ethiek en psychologie.

Filosofische discussies waarbij de clichés heel goed worden vermeden en waarbij je eigen intellect geprikkeld wordt.

Soort filosofisch vraagstuk wordt behandeld over de eigen identiteit van een mens

Einde is toch wel onverwachts ("plotwending") en geeft de hele film een extra filosofisch tintje.