Lo Chiamavano Jeeg Robot (2015)

Alternatieve titels: They Call Me Jeeg Robot | They Call Me Jeeg

Italië
Fantasy / Misdaad

geregisseerd door Gabriele Mainetti
met Claudio Santamaria, Luca Marinelli en Stefano Ambrogi

Enzo Ceccotti valt in de Tiber-rivier in Rome, Italië. Het water is dusdanig vervuild met radioactief afval dat hij er iets aan over houdt. Om precies te zijn: superkrachten. Enzo ziet dit als een beloning voor het feit dat hij nooit een grote crimineel is geworden. Ondertussen komt hij de lieve Alessia tegen, die zijn leven verandert. Hij wendt zijn krachten aan om een gangster genaamd 'De Zigeuner' achterna te zitten.

avatar van Mochizuki Rokuro
De publiekswinnaar van Imagine 2016: Einduitslag Silver Scream Award

avatar van Alathir
Niet bepaald vermakelijk deze film. Dit is zo'n film die de tamelijk originele inkijk op heldenfilms niet echt waar kan maken. De acting is vrij zwak, de soundtrack niet zo mijn ding en heel interessant werd het script nergens. Volgens mij is de moraal van de film: dat er in elk van ons gewone mensen ook een held kan schuilen, zelfs al ben je een straatcrimineel. Nogal raar ook dat je plots supersterk wordt van een vervuilde rivier. De film legt eigenlijk niks uit op dit vlak. Er is ook niet direct een persoon met wie ik me kon inleven. Ze zijn allemaal een beetje vreemd/gek op hun eigen manier. Verder ook heel apart om constant die animeserie(?) erbij te betrekken. Achja, Italië heeft nu ook een superheldenfilm...

avatar van james_cameron
Lekker maffe italiaanse variant op de superhelden-film, overwegend aan de vrij realistische kant maar soms behoorlijk extreem qua bloed en gore. De droogkloterige aanpak van het gegeven werkt behoorlijk goed en de cast is prima, al missen script en uitvoering net dat beetje extra. Niettemin een onderhoudende en goed in elkaar gezette film; een welkome verrassing binnen het door Marvel en DC Comics overheerste genre.

avatar van sinterklaas
Leuk!

Deze superheldenfilm is even luchtig als grimmig. Maar komt niet als een vuistslag aan... Je zou het bijna kunnen omschrijven als een feelgood film.

Verwacht echter geen gigantisch actiespektakel in de trent van Michael Bay... Deze film weet qua budget nog best wel degelijk en kleinschalig te blijven... in tegenstelling wat de poster doet vermoeden.
De samenhang is typisch... Een vluchtende crimineel springt in de Tiber en komt in aanraking met een bepaalde stof dat daar is gedumpt. De bijwerkingen zijn pijnlijk en koortsachtig en de volgende dag heeft hij ineens nergens meer last van... echter... op een paar abnormale krachten na. Het grappige is dat hij het zowel gebruikt als misbruikt. Dus of Enzo nou een crimineel of een held is... wie zou het zeggen.

Hij valt in de interesse van zowel zijn buurvrouw als een groepje gangleden die wat van zijn buurvrouw opeisen... Dit ontpopt zich tot een heerlijke luchtige, droogkomische, maar ook treffende actiefilm waarbij de acteurs allemaal zo hun charmes hebben... Zeker de zigeuner is een geinige badguy. Vol memorabele momenten... Neem bijvoorbeeld: Die scene met die travestiet.

Call me Jeeg Robot weet geen seconde te vervelen... en is ondanks het lage budgetfilm toch prima te doen als grote film. Jammer dat hij zo schaars op dvd te vinden is.

En nu moet Nederland eens een keer met een superheldenfilm komen... Maar dat zal wel weer een kleuterklasniveau-film worden.

Leuk.

Doe eens een Italiaanse superheldenfilm. Italië is niet meteen het land waarbij je aan vlotte genre cinema denkt, dat is er af en toe ook wel een klein beetje aan te merken, maar over het algemeen weet Mainetti hier toch een vermakelijk filmpje, mét eigen smoel, neer te zetten.

Het superheldenaspect is eerder beperkt. Een korte origin story ala Spider-Man maakt een crimineel bovennatuurlijk sterk. De film is echter niet zo geïnteresseerd in het klassieke superheldengebeuren, uiteindelijk is het meer een misdaadfilm waarin één (en uiteindelijk twee) personage een stuk sterker is.

Visueel oogt het best vlot, alleen zijn sommige effect shots wel wat aan de goedkope kant. Beetje raar gebruik van rook/stof soms om impact te faken, maar het blijft vaak vooral bij faken. Maar da's eigenlijk het enige kritiekpuntje, verder is de film netjes en modern geschoten. Best bruut en grof ook, acteurs doen het naar behoren en er zit ook best wat humor in verscholen.

Alles aanwezig voor 110 minuten lekker, atypisch genre amusement. Alsof je naar een Italiaanse Luc Besson film zit te kijken. Hopelijk schudt deze film anderen in Italië een beetje wakker.

avatar van fcdenhaag
Uitstekende recensie! Ik kan me hier helemaal in vinden. Het is een aparte en, naar mijn mening, daarom juist een leuke film om naar te kijken. 10x liever dit dan zo'n bombastische film 20 Avengers erin...

sinterklaas schreef:
Leuk!

avatar van fcdenhaag
sinterklaas schreef:

Jammer dat hij zo schaars op dvd te vinden is.

Staat op Netflix!

avatar van boemboem27
Nee niet mijn filmpje.
Heb m afgekeken maar verschrikkelijk chaotische film.
Misschien nog wel versterkt door het Italiaans wat gesproken wordt.
Het is het allemaal net niet.
Onsamenhangend geheel
Laat maar liggen dit filmpje