Summer in the City (1970)

West-Duitsland

geregisseerd door Wim Wenders
met Hanns Zischler, Libgart Schwarz en Edda Köchl

Hanns wordt vrijgelaten uit de gevangenis, in een voor hem onwerkelijke vrijheid. Als vreemdeling verliest hij zich in de straten, en de cafés, van de stad. Hij besluit om naar een vriendin in Berlijn te gaan, op de vlucht voor een onzichtbare vijand. Altijd op weg naar een onbekend einddoel.

avatar van Bombong
Eindelijk gezien, de eerste lange film van Wim Wenders, die al jaren bovenaan mijn verlanglijstje stond.

Al veel is herkenbaar uit zijn latere films zoals de vanuit auto’s gefilmde eindeloos voorbijtrekkende gevels met neonverlichting en de achtergrondgeluiden van verkeer, straatrumoer, kinderstemmen en dof klinkende muziek. Maar ook vrijwel zonder verhaal en vaak tergend langzaam, vooral bij de binnenscenes, gefilmd vanuit een vast camerastandpunt, of bij de registratie van een niet erg succesvol biljartspelletje tussen de hoofdpersoon en een vriend (gespeeld door Wenders zelf).

Nog niet helemaal geslaagd, maar zeker een interessant debuut.

De titel van de film – die zich helemaal in de winter afspeelt – verwijst naar het gelijknamige nummer van The Lovin’ Spoonful, waarvan meer muziek te horen is. The Kinks spelen echter de belangrijkste muzikale rol in deze film.