• 8.232.059 stemmen

Don Camillo (1983)

Actie / Komedie | 126 minuten

Genre: Actie / Komedie

Alternatieve titels: Lo Chiamavano Don Camillo / Don Camillo Slaat Door! / The World of Don Camillo

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Terence Hill

Met onder meer: Terence Hill, Colin Blakely en Mimsy Farmer

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 14 juni 1984

Over Don Camillo

Don Camillo is priester in een klein dorp die communiceert met zijn Jezusbeeld. Zijn grote rivaal is Peppone, een communist. Hij rijdt op een motor rond met een dubbelloops geweer op zijn schouder en een spijkerbroek aan zijn benen. Peppone wordt tot burgemeester gekozen en hij wil nu Don Camillo verslaan met voetbal in de strijd tussen Kerk en Communisme.

imageimage

avatar van Noodles

Noodles

Nostalgie!!! Was wel een vermakelijk filmpje.

avatar van FisherKing

FisherKing

Naar een remake van Don Camillo met Fernandel !

Met de held Terrence Hill ( nr 1 van de B-films )

avatar van vic

vic

het origineel is natuurlijk een stuk beter

avatar van Johan1945

Johan1945

Wie kan mij vertellen waar ik deze film kan kopen

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Kan niet tippen aan de originele films met Fernandel. De verfijnde humor uit die films is vervangen door platvloers en banaal gezever. Wat 'n afgang.

avatar van thunderball

thunderball

Typisch Hill werkje, aardig en wel grappig, maar waar schijnlijk zowat heiligschennis voor de oudere fans van de originele reeks!

avatar van Johan Vista

Johan Vista

Heel erg vermakelijke film, vooral als je Terence Hill fan bent natuurlijk, tis en blijft natuurlijk b-categorie, maar.......b-categorie kan ook zeer leuk zijn, je moet je er gewoon op instellen!

avatar van MovieHolic

MovieHolic

Een duidelijke B-film inderdaad, ondanks Terrence Hill ( die ik helemaal geweldig vond toen ik jong was, in de tijd dat hij met Bud Spencer samenwerkte) vond ik dit een flop hij heeft mij niet kunnen boeien. 1.5*

avatar van steventje

steventje

Ik heb echt genoten van deze film, een topper voor zondagnamiddag.

Een van de betere films van Terence Hill, samen met Super Snooper en My name is Nobody. Fernandel als Don Camillo heb ik nooit gezien maar ik vond Terence Hill leuk in deze rol.

Leuk stadje, italiaanse sfeer en een voetbalwedstrijdje

avatar van stephan73

stephan73

Hoewel ik Terence Hill als acteur (alleen of samen met Bud Spencer) erg kan waarderen, is hij als regisseur niet echt tot goede dingen in staat.

Ik krijg het idee dat dit debuut een droomproject van Hill was, want waarom zou je anders weer een Don Camillo film maken waarin hetzelfde verhaaltje (priester ruziet met een communistische burgemeester) niet meer werkt. De film is traag en bevat te weinig humor, waardoor hij stukken minder genietbaar is dan de andere films waar Hill is acteert.

Erg matige film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudende film met leuke personages en grappige scenes.

avatar van thunderball

thunderball

Net de Duitse dvd zitten kijken.

Geen aanrader: erg matig zeer korrelig 4:3 beeld, eigenlijk kun je dit niet als officiële release zo uitbrengen, maar kennelijk denkt men er bij Universum Film anders over.

avatar van Lebarron

Lebarron

Terence Hill zonder Bud Spencer is ook altijd goed maar toch net iets minder. Het is voelt als Ernie zonder Bert of Buurman zonder Buurman. Hill's versie van Don Camillo is meer een eigentijdse ode aan de films met Fernandel dan een remake. Hill is geknipt voor de wat modernere Don Camillo met zijn ondeugende gezicht met guitige pretoogjes heb je spontaan sympathie voor hem en zijn schelmenstreken. Het verouderde concept van de Katholieke priester vs de Communistische burgemeester had wel een update verdiend want hiermee voelde de film toch ook wat gedateerd aan. Gewoon een corrupte burgemeester had meer geklopt. En ik denk ook dat Bud Spencer als Peppone, de burgemeester stukken beter had gewerkt omdat die twee met elkaar een natuurlijke wisselwerking hadden. Voor de voetbalfans onder ons: oud AC Milanspeler Carlo Ancelotti heeft een rolletje als voetballer!