Leatherheads (2008)

Komedie / Drama

geregisseerd door George Clooney
met George Clooney, John Krasinski en Renée Zellweger

Dodge Connolly is in 1925 al een wat oudere footballheld van weleer, die vastbesloten is zijn team van hun wekelijkse bargevechten naar volle stadions te loodsen. Maar dan verliezen ze hun sponsor en de hele footballsport staat er niet best meer voor in de V.S. Dodge probeert als laatste redmiddel een jonge collegefootballer te verleiden zijn team te komen versterken en de sport weer aanzien te geven. Deze knappe jongeling, Carter Rutherford, is bovendien een oorlogsheld uit W.O.I, maar journaliste Lexie Littleton proeft gaten in zijn succesverhaal.

avatar van De GeuS
Ik ben altijd al wel een fan geweest van Amerikaanse sportfilms en deze was zeker vermakelijk. Clooney speelt weer eens zijn bekende typetje en de film zelf is mooi aangekleed. Geen hoogvlieger, maar zeker onderhoudend voor een keertje; dikke 3*

avatar van K. V.
'k vond er eigenlijk niet zoveel aan. 'k moet er eigenlijk ook direct bij vermelden dat 'k wel moe was .
Hoe dan ook, het verhaal kon me maar weinig boeien, ook het football gedeelte deed me weinig. Waarschijnlijk zijn Amerikanen er dol op, maar 'k vond er niet veel aan.
George Clooney speelde weer z'n vertrouwde rol en Renée Zellweger was ook niet echt verrassend.
De humor was ook minder m'n ding, maar smaken verschillen natuurlijk.
Tja de humor moet je wel wat liggen, het is vooral een screwball komedie, dus 'k zal hem niet aan- of afraden.

avatar van MDMovie
Leuke vermakelijke film om te zien. En veder wat ik hier lees voor reacties, je moet denk ik maar gewoon van zulk soort films houden. Ik houd er wel van niet te ingewikkeld, leuke muziek, mooie setting, jaren 20 enz. Dus ik snap opzich wel het punt dat niet iedereen deze film waardeert, ieder zijn smaak natuurlijk. Maar zo slecht was hij toch niet?
Af en toe nog wel wat gelachen kleine stukjes, en voor de rest vermakelijk om te zien. Plus wat ik al eerder aangaf ik houd wel van films die zich rond de jaren 20 afspelen heeft wel wat. 3.5*

Zeer saaie film met een flut verhaal die ook nog eens nauwelijks weer te boeien. Met een cast met George Clooney en Renée Zellweger mag je toch wel iets beter verwachten, beiden deden het overigens niet onaardig. Het verhaal is ook nog eens zo traag als dikke stront door een trechter en komt eerlijk gezegd ook nergens opgang. De film staat betiteld als een komedie / drama maar gelachen heb ik volgens mij nergens om. Het enige positieve aan de film vond ik dat het visueel nog wel aardig uitzag maar dat is dan toch het enige lichtpuntje in deze film die ook nog eens veel te lang duurt.

Meneer Bungel
I didn't come over here to be insulted.
No? Where do you usually go?

JJ_D schreef:
...Eigenlijk is ‘Leatherheads’ een staaltje pure zelfverheerlijking...
Amerika-verheerlijking zou ik zeggen (want zijn hoofdrol deelt hij toch genereus met de relatieve nieuwkomer Krasinski):

a) vorm: het bij uitstek Amerikaanse genre screwball comedy.
b) de vele referenties aan een oorlog 'over there' linkt het regelmatig naar het huidige Amerika.
c) speelt tijdens de professionalisering van Amerika-sport no. 1 (of 2, na softball?) American Football (geen idee in hoeverre de waarheid hier benaderd wordt, maar soit).

Screwballcomedy, ik ben er - helaas - niet bekend mee, maar ik kan me voorstellen dat dit beter gedaan is. Eigenlijk zijn er genoeg ingrediënten aanwezig. De aankleding is mooi en verzorgd. De acteurs (inclusief vele bijrolletjes, waarvan er een flink aantal in bv. de Coens' O Brother terug te vinden zijn, ook al zo'n typische komedie) hebben de juiste koppen en uitstraling - zie de grimassen van Krasinski wanneer hij bezopen is en Clooney en Zellweger confronteert, of het slapstick gevecht tussen de twee eerstgenoemden.

Erg leuke stukjes hier en daar, een boel potentie en toch net niet. Een cut van zo'n 85 minuten zou nog best wonderen kunnen doen, maar nu kom ik net niet aan een voldoende - jammer.

2,5*.

avatar van moviemafketel
Ik vond het allemaal behoorlijk saai. De tijdsgeest is wel leuk gedaan, maar daar houdt het voor mij dan wel op. Het is een soort stroop waar maar niet doorheen te komen is. Er valt weinig tot niets te lachen en van drama is ook geen sprake. Ik ben niet zo'n fan van Zellweger, dus misschien speelt dat mee in mijn achterhoofd. Er kan weinig botox meer bij gespoten worden denk ik zo. Het stukje "ich gebe auf" in de 1e WO moest ik wel om gniffelen. Zag het helemaal voor me, mocht dat echt een keer zijn voorgekomen haha.
Het geheel is niks vernieuwend en het script is erg voorspelbaar. Nergens wordt je even verrast. Jammer, want films over sport vind ik over het algemeen wel het kijken waard.

Dick2008
Heb van Clooney nog geen goede films gezien. Hij bakt er hier ook niet veel van. Zellweger is niet veel beter. Beide zijn gewoon verkeerd gekozen voor een film als deze. Film duurt ook veel te lang voor een komedie. Alleen de oude muziek erbij was nog wel aardig maar verder niets aan gewoon saai. Opmerkelijke fouten ook in deze film en dat voor 2008, moffen? en The man I love, .... klopt niet 1.0.

Meneer Bungel
@ Dick2008: Discussie bij voorbaat verplaatst: Film >> Cast en crew >> George Clooney

avatar van Fryce
Aardig, maar niet meer dan dat. Film heeft wel sfeer, maar qua verhaal en humor had hij wat mij betref wat beter gekunt.

avatar van The One Ring
Clooney had met Leatherheads bijna het juiste recept in handen voor een sterke screwball comedy. De setting is in ieder geval juist, compleet met geweldige aankleding en mooie cinematografie die zorgen voor een warm sfeertje. De casting is sterk, met veel karakteristieke koppen en acteurs die deze vorm van komedie goed kunnen dragen waaronder natuurlijk Clooney zelf, maar ook Zellweger, die beter past dan ik verwacht had. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de film zo nu en dan goed los komt, vooral in een aantal heerlijke dialogen, zoals die bij de ontmoeting tussen Clooney en Zellweger.

Helaas is dit niet bepaald het niveau van de hele film. Sterker nog, de echt goede momenten zijn schaars en ver van elkaar verspreid over de gehele speelduur. Wat Leatherheads mist is een goed script dat verder reikt dan hier en daar een leuke dialoog. Het verhaal komt niet van de grond en weet er dan ook niet voor te zorgen dat er echt grappige ontwikkelingen zijn die de boel helemaal op hun kop zetten. In plaats daarvan zorgt het slechts voor een makke strijd tussen Clooney en Krasinski, waarbij ik gek genoeg meer sympathie voor die laatste had, ondanks dat de film hem als antagonist behandelde. Ik had zelfs het gevoel dat Zellweger meer om hem gaf dan om Clooney, al was dit kennelijk niet de bedoeling. Dat is dan ook gewoon het probleem van de film. Mooi gemaakt, maar slap uitgewerkt. Jammer, want ik had hier stiekem toch wel wat van verwacht.

na half uur afgezet. slappe hap.

avatar van Richard_Voorhees
De humor is wel redelijk, maar verder heeft de film niet heel erg veel te bieden.
Het is opzich wel een aardig filmpje om eens te bekijken als je eens lekker hersenloos naar iets wil kijken. Dit klinkt nu misschien wat negatief, maar ik moet zeggen dat ik dit na een lange week soms wel prettig vind.
Daarom een geschikte film voor op de vrijdagavond.

neo (crew)
Voor het eerst in een lange tijd weer eens een leuke cameo van een componist; Randy Newman achter de piano in een bar. Integenstelling tot andere die vaak enkel piano spelen of een orkest dirigeren doet Newman net dat 'beetje' extra.