• 8.252.026 stemmen

The Man Who Finally Died (1963)

Drama / Thriller | 98 minuten

Genre: Drama / Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Quentin Lawrence

Met onder meer: Stanley Baker, Alfred Burke en Peter Cushing

IMDb beoordeling: 6,1 (361)

Plot The Man Who Finally Died

"Stanley Baker in A-C-T-I-O-N!"

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog keert een jonge soldaat naar het kleine Beierse dorp van zijn vader terug. Hij is met wanhoop vervuld, wanneer hij verneemt dat zijn vader stierf, nadat hij een jonge vrouw huwde en van de communisten ontsnapte. De jonge man luistert, maar hij gelooft dat er meer is dan het verhaal dat hij te horen krijgt en zo begint hij zelf een onderzoek. Hij ontdekt dan dat een belangrijke wetenschapper de plaats met zijn vader heeft geruild.

image

Doctor Peter von Brecht

Lisa von Deutsch

Inspector Hofmeister

Sergeant Hirsch

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Behoorlijk vergeten Brits werkje uit de hoogtijdagen van de koude oorlog. Lekker mysterie waarin de half Britse/Duitse Joachim Deutsch weer terugkomt in het land dat hij in 1939 als 9-jarige met zijn Britse moeder verliet. En dat allemaal na een telefoontje (in 1962) van zijn vader, die in 1942 al om het leven was gekomen. En dan komt hij terug in Duitsland, in een dorp vol met koppige Duitsers, die allemaal nog een gezamenlijke nazi-geschiedenis hebben, met aan het hoofd Peter Cushing.

Net geen Hitchcock-top-niveau, maar geweldig complex verhaal waarbij je net als de hoofdpersoon wilt weten hoe het nou precies allemaal in elkaar zit. En voor de cool-factor: onze hoofdpersoon heeft last van z'n ogen en voor minimaal 3/4 van de film z'n zonnebril op!

avatar van Brix

Brix

Eerlijk gezegd had ik de DVD met deze film puur om de uitstekende cast aangeschaft.

Stanley Baker en Peter Cushing behoren tot mijn favoriete acteurs en Nigel Green en Nial McGinnis zie ik heel graag in films.

Eric Portman zet hier zo overtuigend zijn rol van barse politie inspecteur neer dat ik even moest checken of het niet werkelijk om een Duitse acteur ging.

Ik had de rolverdeling van de supporting cast vooraf niet bekeken, anders had ik beter geweten.

McGinnis is overigens ook nogal bedreven in het spelen van Duitse personages.

In "Tarzan's Greatest Adventure" (1959)deed hij dat niet minder dan subliem.

Baker en Cushing acteerden niet alleen sterk, beiden waren bovendien begenadigd met een klaterende screen-presence.

De naam van regisseur Quentin Lawrence zie mij in eerste instantie niet veel, maar tijdens het napluizen van zijn loopbaan bleek dat hij vooral actief was als TV regisseur.

Van de talloze TV series waaraan hij heeft meegewerkt heb ik er heel wat gezien.

Raar dat zijn naam toch niet is blijven hangen.

Interessant om te zien dat hij ook de regie had van een 4-delige TV versie van hetzelfde verhaal, The Man Who Finally Died, in 1959 !

Het verhaal zelf is meer dan de moeite waard.

Verrassend sterk zelfs.

De ontknoping had ik lange tijd niet doorzien.

De transfer op de Network-Studiocanal DVD is daarbij dan ook nog eens prima.

Alleen maar pluspunten, vier * zeker waard wat mij betreft.