Amateur (1994)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Hal Hartley
met Isabelle Huppert, Martin Donovan en Elina Löwensohn

Isabelle is een ex-non wachtend op haar speciale missie van God. In de tussentijd schrijft zij pornografische verhalen. Ze ontmoet Thomas, een man met amnesia, die zich niet meer kan herinneren dat hij vroeger een wrede figuur in de porno-industrie was, die zijn jonge vrouw Sofia meesleurde en van haar een echte pornoster maakte. Sofia is weggerend, ervan uitgaand dat zij Thomas heeft vermoord. Samen gaan Isabelle en Thomas op zoek naar zijn verleden, een verleden dat wacht om hem bij te halen...

Misschien is het fout om te vergelijken maar ik vond deze film heel erg tegenvallen na Trust en Simple Men. Nogal saai en de manier van filmen vond ik letterlijk een 'manier-
tje' worden.
Ik was overigens met een groep mensen naar deze film die nooit een andere film van Hartley hadden gezien en zij waren erg onder de indruk van Amateur dus ik besef wel dat mijn mening byzonder subjectief is.

avatar van narva77
Mooi plaatje btw!

yorgos.dalman
Door Hal hartley zelf omschreven als een 'actie film met een lekke band'. En terecht. Hilarisch en weird genoeg. Hartley heeft in het verleden beter gemaakt maar (vooral later) ook minder.