Kinski Paganini (1989)

Alternatieve titel: Paganini

Italië / Frankrijk
Drama / Muziek
81 minuten / 95 minuten (director's cut)

geregisseerd door Klaus Kinski
met Klaus Kinski, Deborah Caprioglio en Nikolai Kinski

Biografische film over de excentrieke Italiaanse vioolspeler Niccolò Paganini. Paganini weet het publiek, door als een "diabolische vampier met viool", op te zwepen met zijn emotioneel onweerstaanbare muziek. Hij verovert vele vrouwen en zijn leven wordt overheerst door de viool, geld en de dames.

avatar van Drs. DAJA
Meteen na de weinigzeggende openingssequence schoteld Kinski ons 15 minuten voor van een concert met de muziek van Paganini. Meer dan die muziek en enkele lovende woorden van een schijnbaar hitsige vrouw zit er niet in deze scene. De eerste beelden die we hierna zien zijn die van de hitsige vrouw die aan het masturberen is terwijl ze twee paarden de daad ziet doen. Hierna weer complimenten over hoe goed Paganini speelt en opmerkingen over diens waanzin...

Wie enigzins iets van Kinski weet is dat hij een briljant acteur is waarmee men moeilijk kon communiceren. Een regisseur moet door middel van beelden met zijn publiek communiceren, en ook dat gaat Kinski niet al te best af. De film bevat vooral enorm veel passie, zoals Paganini die zou hebben en zoals Kinski die heeft. Maar nergens in de film is enige vorm van techniek te bekennen, de beelden zijn vrijwel constant onderbelicht, schudderig en deze zeer matige 16mm (je zou haast zeggen 8mm) bevat niets dan tamelijk provocerende en weinig verhullende beelden (Close-ups op de daad van Kinski die een vrouw orale sex verleend en het bloederig real-time slachten van een geit zijn enkele voorbeelden). De film is dan ook geen moment entertainend en we kijken in feite naar een film van 90 minuten waarin niks anders wordt gezegt dan in de eerste 5. Eén van de vreemdste films die ik ooit heb gezien.

Ik verbaas me er altijd over hoe iemand met zo'n rotkop nog zo'n mooie dochter heeft kunnen krijgen. Ze moet wel een buitenaards mooie moeder hebben dan.

avatar van 1976Ben
Zoals te verwachten een zeer interessante mislukking. De versie die ik zag had een zeer slechte Engelse dub, waardoor de chaos nog groter was. Een opeenvolging van scenes die nauwelijks door enige vorm van narratie bij elkaar worden gehouden.

De mooie vrouwen, de markante kop van Kinski en de muziek maken dat je je niet hoeft te vervelen, maar uit alles doorklinkt het gevoel van willen, maar eigenlijk niet kunnen.

De bijna slotscene, waar Kinski tot bloedens toe wild op z'n viool hakt kan zich bijna meten met de slotscene van Aguirre.

Als fan Kinski moet je 'm een keer gezien hebben, maar de kans is groot dat je er hoofdpijn van krijgt.

Met al jullie lofende kritiek, hebben jullie me toch nieuwsgierig gemaakt en wil ik deze film toch een keer aanschaffen. Ik ben een fan van Kinski en ken hem eigenlijk alleen van spaghetti westerns. Zijn dochter is zeer beslist knapper.

avatar van Drs. DAJA
Welke lovende kritiek?

Smeer jezelf in met pindakaas en ga op een koude dag in het park liggen, ongeveer net zo leuk als deze film.

avatar van danuz
Ik wil de film wel kort ophemelen hoor: Heerlijk hectisch, dilettantisch zelfs, vol onderbelicht cinematografie, bijna tegen het vulgaire aan zet Kinski de persoon neer. Of je wil meegaan met zijn portrettering van Paganini is een tweede. Ik wel: zulk expressionisme bevalt me wel.

avatar van DwarreI
Drs. DAJA je hebt me benieuwd gemaakt! Een bezeten Klaus Kinski is altijd fascinerend om naar te kijken.