Auf der Anderen Seite (2007)

Alternatieve titels: The Edge of Heaven | Yasamin Kiyisinda

Duitsland / Turkije / Italië

geregisseerd door Fatih Akin
met Nurgul Yesilcay, Baki Davrak en Hanna Schygulla

Nejat lijkt de keuze van zijn vader Ali, een weduwnaar, af te keuren als die de prostituee Yeter bij hem laat intrekken. Maar als hij ontdekt dat Yeter geld naar Turkije stuurt voor de studie van haar dochter Ayten, krijgt hij sympathie voor haar. Als Yeter plotseling overlijdt, reist Nejat naar Istanbul om haar dochter te zoeken. Maar de politieke activiste Ayten is op de vlucht voor de Turkse politie en is al in Duitsland. Ze vindt onderdak bij haar vriendin Lotte. Maar als Ayten wordt gearresteerd wordt ze uitgeleverd aan de Turkse autoriteiten. Lotte reist haar achterna in een poging Ayten te bevrijden.

avatar van b00ts
Waar iedereen op wachtte gebeurde niet? Ik heb geen idee waar iedereen op wachtte, maar ik vond het een mooi einde. En wellicht ook het einde waar iedereen op wachtte? Inderdaad wat erg toevallig allemaal, maar dat boeit niet. Ik vond de film wat inzakken bij het 'tweede deel'. Over de hele linie verder erg goed.

avatar van alpa
JJ_D schreef:
Speelt in het Filmfestival Ghent.
nu niet meer hoor

avatar van Leo1954
Prachtige film, in alle opzichten. Het verhaal is boeiend en spannend, realistisch ook. Echt perfect gespeeld door de meeste acteurs, ik had Hanna Schygulla ook niet herkend, maar was direct onder de indruk van haar spel, kwaliteit verloochend zich niet, een film die je vanaf het begin meesleept en ik vond het jammer dat hij eindigde. (Overigens een goed einde)

avatar van Filmkriebel
Vanavond is de betere film weer op Canvas. Heb er al veel (goeds) van gehoord maar nog nooit de kans gekregen hem te zien. Heel erg benieuwd.

Ben ook benieuwd!

avatar van Al DeNiro
Het is geen tweede Gegen Die Wand, maar ook deze van Fatih Akin is goed.

Mooie verhalen, beelden en muziek.

avatar van Filmkriebel
Intercultureel drama met een verhaalstructuur die aan Inarritu doet denken, met levens die vaag met elkaar verbonden zonder dat ze het beseffen; resultaat is veel minder dan ik gehoopt had. Het verhaal is zeker niet onaardig maar mist een boodschap en ik vond het ook vreemd dat de regisseur die scène in het pompstation als centrale scène gebruikt. Dat was een scène zonder grote impact, daarom vond ik het ook een vreemde keuze om nog een tweede maal daarnaar terug te keren. Ook het einde viel me wat tegen. Ik had op nog een scène tussen vader en zoon gehoopt. De muziek en de boeiende personages zorgden voor twee uur kwaliteitscinema maar er ontbrak naar mijn gevoel nog iets belangrijks.

avatar van Rory Breaker
Aardig filmpje. Het eerste deel vond ik boeiend. Helaas is het stuk over de dichter niet boeiend, wat vooral veroorzaakt wordt door Patrycia Ziolkowska. Een saaie actrice en bovendien erg onplezierig om naar te kijken. De scenes waar de 2 verhaallijnen als het ware verbonden worden zijn goed gedaan, maar worden op den duur iets te veel van het goede. Als de oude vrouw dan ook nog eens hollywood-trekjes aanneemt wordt 't al helemaal flauw. Gelukkig zijn de beelden erg mooi en de verhaallijn van de zoon met zijn vader erg mooi. Einde maakt ook veel goed met het hele mooi eind-shot, dat overigens wel lang wordt aangehouden

Filmkriebel schreef:
Ik had op nog een scène tussen vader en zoon gehoopt.
Dat zorgt natuurlijk voor een feel-good einde, maar dat had van mij juist nou helemaal niet gehoeven. Het is toch goed zo, kijkend over de prachtige zee?

Rory Breaker schreef:

Euhm, heb jij wel de goede actrice voor je? Dit is Patrycia Ziolkowska. Ben jij niet in de war met de moeder van Lotte? Want die vind ik inderdaad óók een beetje een saaie rol hebben, en een saai karakter. Patrycia Ziolkowska speelt dus Lotte. Een mooie vrouw wel om te zien, vind ik!

speranza
Al DeNiro schreef:
Het is geen tweede Gegen Die Wand, maar ook deze van Fatih Akin is goed.

Mooie verhalen, beelden en muziek.
De film haalt het inderdaad niet bij Gegen die Wand. Iets te traag en ik had moeite me in één van de karakters in te leven.

avatar van dionycle2008
Niet zo brilliant als Gegen Die Wand, maar deze mozaiek film is een mooi en boeiend geheel. In elkaar overlopende verhalen die met elkaar verbonden zijn. De drie hoofdstukken vertellen hun eigen verhaal en boeide me omdat in korte tijd alle facetten van een goede film voorbij komen als lust, seks, passie, idealen en de dood. Soms rauw weergegeven in de beelden.

Rory Breaker schreef:

Dit is artistiek wel afgewerkt, maar waar blijft de emotie dan?

avatar van narva77
Ik vond de film eigenlijk nog totaal niet "af"... Meer mensen die dit vinden?

avatar van Filmkriebel
Ja Narva, ik was nogal verrast toen de eindcredits er plots waren als je dit bedoelt

avatar van narva77
ja, dat bedoelde ik. De verhalen waren imho nog niet helemaal "af" of "rond". Verder wel een hele mooie film hoor!

narva77 schreef:

Filmkriebel schreef:

Dit is artistiek wel afgewerkt, maar waar blijft de emotie dan?

Nouja, het kan, maar het 'verlangen naar' is toch gewoon mooi weergegeven. Ik vond het eindshot erg goed.

Mooi vrouw?! Ouch, houd op, totaal geen mooie vrouw. Neigt eerder naar lelijk
Oh oké, dat kan. Jammer, want ik vond haar wel redelijk mooi, én ze speelt een goede rol vind ik!

NB: gezien je leeftijd kan ik er me wel iets bij voorstellen hoor. Voor jou is ze waarschijnlijk een oude vrouw, voor mij niet....

speranza

Mooi vrouw?! Ouch, houd op, totaal geen mooie vrouw. Neigt eerder naar lelijk
Die moeder was de hele film irritant.

avatar van donkied
Best aardige film vond ik. Leuk om die wisselingen te zien tussen de verschillende mensen en steden. Gelukkig was hij niet cliché anders had ik hem niet kunnen verdragen.

avatar van Djumbo
Knappe film .... de verschillende verhaalslijnen worden op een ingenieuze manier verweven. Film gaat over vrijheid, jeugd, afscheid, dood, liefde ... gewoon het leven .... dus.... Prachtig in beeld gebracht.
Ik heb er echt van genoten

narva77 schreef:

Nee nee, dat is 't niet. Ik vind haar ook niet op een oudere vrouw lijken. Ik vond het gewoon niet prettig om naar haar te kijken. Smaken verschillen tenslotte

avatar van nadrin
zeer mooie film.
de verhaallijnen realistisch en overtuigend gespeeld.
een open einde zodat je zelf kan beslissen wat het leven nog voor hen te bieden heeft.
geen feel good movie, maar dat is het leven ook niet
3.5

Mooie en boeiende film over Duitsers en Turken die elkaar zoeken.

Prachtige film over waarin de levens van een aantal personen met elkaar verbonden zijn, zonder dat ze dit van elkaar weten. Een bijzonder meeslepend maar ook ingewikkeld verhaal dat door de verhaalstructuur gemakkelijk is te volgen. Bestaande uit drie hoofdstukken waarbij de paden van de personages elkaar op een geloofwaardige manier weten te kruisen. Mooi en ontroerend en een uitstekende cast.

avatar van valtalor
da ne rotte film!!! low bugdet en turks drama tot en met!!!

Meneer Bungel
valtalor schreef:
da ne rotte film!!! low bugdet en turks drama tot en met!!!
WAH?!?

avatar van Paalhaas
JJ_D schreef:
Speelt in het Filmfestival Ghent.

alpa, ruim 3 jaar later schreef:
nu niet meer hoor