The Screwfly Solution (2006)

Alternatieve titel: Masters of Horror: The Screwfly Solution

Canada / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Joe Dante
met Jason Priestley, Elliott Gould en Kerry Norton

Een dodelijk virus tast het hele land aan en transformeert mannen in razende moordenaars. Ze vallen iedere vrouw aan die hun pad kruist. Een huisvrouw en haar dochter ondernemen een helse overlevingstocht. Zullen ze erin slagen zich te beschermen tegen de waanzin van het andere geslacht?

avatar van mikey
Cool, dit lijkt me een 28 days later kinda film (?) Net als zijn voorganger (homecoming-een aanrader trouwens) met een lichtelijk post apocalyptische inslag, als je zombiefilms zo wilt noemen. En net als zijn voorganger zijn de zombies van een bepaald type mens, hiervoor waren dat gesneuvelden en nu (iets algemener) mannen. Ik kan me nog geen 'moraal' hierin voorstellen maar Dante kennende ligt dat er straks weer heerlijk dik bovenop.

Met jason priestly, haha die zat vroeger in 90210, mijn lievelingsserie van toen.

Master of horror is een uitstekend project dat wat mij betreft nog wel eeuwen mag voortduren.

avatar van james_cameron
Onderhoudend eind-van-de-wereld verhaal, met een originele en verontrustende insteek. Ontspoort helaas tegen het einde een beetje, vooral in de SF-finale. Al met al wat minder dan Dante's eerdere aflevering Homecoming, maar nog steeds één van de betere uit de reeks.

avatar van film88888
De minst goede uit het nieuwe seizoen tot nu, Het verhaal is wel cool. maar het camerawerk is veel minder. echt niet zo best eigenlijk. Priestley speelde wel goed, en nog wel leuk om hem terug zien te spelen het is lang geleden sinds Beverly Hills 90210, maar eigenlijk had ik veel meer van deze film verwacht. het is wel cool dat er ook veel mistery in zit. Maarja een kleine 3.0

Idee is wel redelijk grappig maar de uitwerking is nogal matig.

Weer gaat Dante een nogal prekerige toer op maar dit keer zonder de relativerende humor. Het sfeertje dat na een tijdje opduikt is redelijk effectief, maar ex-90210 acteurs helpen niet echt.

Toch jammer dat het tweede seizoen wat minder originele dingen brengt, dit is op zich wel onderhoudend maar een beetje saai als korte film. En nogmaals wordt de wetenschap stevig misbruikt.

3*, had liever z'n stemmende zombies uit het eerste seizoen.

avatar van Linn
Ik vond dit niet echt tot horror behoren.

Meer (alweer) een politieke aanklacht tegen een aantal zaken. Spanning ontbrak ook wel. Maar het verhaal is net als Dante's vorige bijdrage redelijk origineel. Leuk om eens een keer te zien, meer niet. Hiermee heb ik dan ook mijn 2 MoH seizoenen afgesloten.

Heb me er over het algemeen zeker wel mee vermaakt, aangezien het door velen zo afgekraakt werd. 3* voor dit deel.

avatar van Lord Flashheart
Opnieuw een (links)moralistisch filmpje van Dante. Ik snap die linkse zelfhaters nooit; als de mensheid zo'n pest is, waarom pleeg je dan niet onmiddelijk zelfmoord? Net zoals in z'n eerste filmpje: If you don't love America, leave it! Je hoeft er tenslotte niet te blijven. Maar als puntje bij paaltje komt zijn deze lieden meestal erg hypocriet, zie Al Gore.
The Screwfly Solution speelt dus weer in op allerlei links politieke statements ((christelijk)geloof ridiculiseren, milieu, etc.; we kennen ze zo onderhand wel ), maar heeft gelukkig een wat algemenere boodschap dan Homecoming, waar de Bush-haat vanaf droop. Zowaar passeerde de vrouwenonderdrukking in Arabië ook kort de revu en was het dit maal niet allemaal de schuld van 'Satan' Bush en z'n republikeinse vrienden.
Voor iemand die geen boodschap heeft aan politiek verpakt in een (Masters of) horror filmpje, zoals ik, was het dus redelijk te pruimen. En ik moet zeggen dat het sfeertje best goed was, op het jammere einde na. De politieke lading negerend kom ik uit op 3***.

avatar van hellblazer93
Ik vind het ook niet echt horror, maar ja.. Dat maakt ook niet uit. Het verhaal op zich is wel sterk maar de film maar het viel me toch wel smerig tegen. Slechte uitwerking en de film wil niet goed op ganag komen. Toch nog vermakelijk deeltje uit de MoH reeks.

Cijfer: 2 1/2 ster.

Goto
Leuk concept maar de uitwerking liet te wensen over. Ook een beetje moeilijk om dit nog horror te noemen maargoed dat is wel bij meer van de MoH serie. Verder kijkt het wel weer lekker weg en duurt het kort genoeg. Visueel wat aan de saaiie kant, de soundtrack was ook niet alles. Eind komt ook zo uit de x-files maar ondanks alles kon ik me er nog best mee vermaken.

Piepkleine 3

avatar van Glacius
Een paar toffe horror-waardige scenes, maar toch jammer genoeg waren deze later in de film nergens meer te bekennen, en werd het verhuld door dichte deuren.. Erg jammer.. De scenes in de stripclub en in het vliegtuig, valt toch onder het type die je het meest bij de keel grijpen. Toch jammer dat een groot deel aan eigen-fantasie werd overgelaten.
Kerry Norton is een mooie vrouw om te zien trouwens, maar acteren kan ze niet.

avatar van Savatage
Best goed. Geen echte horror, maar lang niet slecht.

avatar van Drs. DAJA
Tweede apocalyptische film van Joe Dante in de Masters of Horror-serie. En ik vond Homecoming toch echt beter. Dit deel was nogal matig. De film begint erg goed, prettig geschreven thuiskomst. Lekker stukje mysterie, maar het gaat allemaal al snel op de automatische piloot. Het hele privéverhaal van de protagonist kon me maar weinig boeien, onder andere vanwege de behoorlijk standaard uitwerking van situaties. Nee, The Screwfly Solution is geen al te best MoH-deel.

avatar van Corcicus
Lord Flashheart, I agree met geheel uw betoog

avatar van Naomi Watts
Dante zit weer behoorlijk op de preekstoel maar ach, laat 'm lekker, want hij levert weer een erg fijn deel af in de MoH reeks. Leuke cast ook, ex-90210 ster Priestley, een ex-co-star uit Friends en de kont van Norton speelt ook een glansrijke rol.

Leuk concept en idem qua uitwerking eigenlijk. Zoals ik van Dante gewoon ben, is hij niet al te serieus en gooit ie aardig wat leuke humor in zijn film. Zo ook hier, echt veel fijne vrouwonvriendelijke humor voorbij zien komen. Leuk! Op het eind weer een fijn post-apocalyptisch gedeelte, waardige afsluiter van een erg sterke episode.

avatar van Rianneke_Dan
Het begon goed deze aflevering met een soort van post-apocalyptische sfeer, en had dus ook hoge verwachtingen voor de rest van de aflevering, maar dat heeft hij helaas niet waargemaakt.

Het werk op een gegeven moment flauw en ongeloofwaardig. De acties van bepaalde mensen vond ik ook erg stom, en daar raakte ik wel gefrustreerd van. Ook de gore was niet echt aanwezig en het acteerwerk was matig. Wel grappig dat Gould hier een rolletje in had, maar die man kan je natuurlijk ook helemaal niet serieus nemen. Einde vond ik ook tegenvallen, ineens die link naar Aliens nee dat was het niet voor mij. Ze hadden het veel simpeler moeten houden en niet teveel in een uur moeten proppen.

Maar het achterwerk van Norton mocht er zeker wel zijn

Voornamelijk door het geweldige begin en door Gould krijgt deze toch een matige 2.5*

avatar van Noodless
Een aanneembare film over een dodelijk virus dat over de hele wereld is uitgebroken.
Een goed beeld over een waanzinnige wereld met een degelijk slot.

avatar van yeyo
The Screwfly Solution begint erg leuk: ondanks de geweldige overdaad aan naakt en bloed, weet de film zelfs nog een mysterieus, sinister sfeertje uit te stralen. Aanvankelijk ook best grappig (die scène op het vliegtuig is echt cru ), maar de film maakt op een gegeven moment een nogal onprettige ommezwaai. De overlevingsstrijd van de protagoniste vond ik saai, onovertuigend en niet grappig of spannend of wat dan ook.
Naomi Watts schreef:
een ex-co-star uit Friends

Je zou denken dat die arme Elliot Gould wel van wat meer bekend is.

avatar van jordandejong
Na een erg leuk We all scream for Ice cream is dit mijn tweede Masters of Horror film. Deze beviel mij een heel stuk minder. ten eerste het acteerwerk dat was vooral van Norton erg onder de maat. Verder vond ik het meerendeel van de film saai (en dat is knap als een film maar een uurtje duurt). Daarbij komt ook nog eens een gebrek aan gore. verhaaltje was wel leuk maar het einde met die englen?? vond ik echt lachwekkend.
2*, op naar the V word (die op dezelfde dvd zat als deze) en zeker van Pick Me Up heb ik hoge verwachtingen.

avatar van Elineloves
Best een interessant filmpje. Er komen behoorlijk wat thema's aan bod, soms wat teveel, maar het is wel fijn dat dit de wat 'serieuzere' punten aanhaalt. Het is dan ook meer een familiedrama te noemen dan een horrorfilm.

Goede cast, met name echtgenote Anne weet te overtuigen in haar rol. Tienerdochter Amy vond ik daarentegen weer irritant, maargoed, tieners zijn wel vaker irritant en doen dingen die ze eigenlijk helemaal niet moeten doen, waardoor ze het ongeluk en het drama over zichzelf heenroepen. Elliot Gould blijft voor mij altijd de stiekem rokende, gecondenseerde melk drinkende papa van Monica. Lastig om hem van deze rol los te weken. Dit heb ik ook bij andere films waar hij in speelt, bijvoorbeeld de Oceans-films.

De achtervolging in de auto vond ik creepy te noemen. Wel leuk om mijn droomautootje voorbij te zien komen. Haar spel in deze scène was erg sterk, de angst en wanhoop droop van haar gezicht. Dit soort scènes gaan je meer onder de huid zitten dan de standaard 'bloedvergieten', maar die waren hier sowieso niet aanwezig.

Al met al een zeer aardig filmpje, die nergens boven de middelmaat uitkomt, maar wel vermaakt van begin tot einde.

avatar van mikey
Dante is meestal wel in voor een portie links anti neo-liberaal geouwehoer, maar dit keer dus niet. Het moraal van het verhaal moge dan wel duidelijk zijn. Dit keer koos hij voor een andere aanpak. Bruut geweld en naargeestigheid. Die vliegtuig scene was echt te erg. Schokkend.

Verder vlot verteld en een boeiend gegeven. Ook opvallend, na enkele nieuwere afleveringen van deze serie, is dat het buget wel naar beneden lijkt geschroefd. Maar Dante kan dat compenseren.

avatar van nightbreed
Allemachtig, hoe slecht kan een regisseur zijn? Kijk deze film en je weet het. De regie is totaal sfeerloos en doet aan als een heel erg goedkope TV-film. Het acteerwerk is van het niveau Beverly Hills 90210 en daaronder. Het script is in grote lijnen wel goed, maar er zitten een paar scenes in die nergens op slaan. Het verbaast me dat echt niemand tijdens het draaien van die scenes even naar de regisseur is gestapt met de woorden: "Deze scene kunnen we beter ff herschrijven, want hier slaat natuurlijk nergens op." Met een goede regisseur en betere acteurs zou dit waarschijnlijk een leuk werkje geworden zijn.

avatar van mikey
Dat over Priestley zeg je omdat hij BH 90210 speelde?
Een betere regisseur dan Dante?

avatar van Nitrouz
The Screwfly Solution lijkt aan de ene kant een prima filmpje te worden, aan de andere kant lijkt het ook een filmpje te worden à la Homecoming, waar de ondertoon té aanwezig is. Ach, het kan niet veel slechter worden als Homecoming.
Al weet je natuurlijk al dat dit nergens over gaat kan het toch best aardig worden. De acteerprestaties lijken oké, behalve die van de dochter dan.

Er zijn enkele toffe scènes te vinden, in de vorm van het verhoor bij de stripper-killer. En de terugblik van de 'kill' zelf natuurlijk. Ook zie je natuurlijk hier de onzinnige hoeveelheid bloot die de hele serie va n Masters of Horror kent. Maar aan de andere kant zie je ook een zéér zieke steek-scène.

Als duidelijk wordt wat er precies aan de hand is lijkt de film aan de ene kant ook een onzinnige kant op te gaan, maar dat kan ook meevallen natuurlijk. De scène in het vliegtuig met de schreeuwende vrouw bijvoorbeeld, tenenkrommend slecht, maar desondanks eigenlijk ook gewoon leuk om te zien. Het leren rijden en schieten van de dochter is ook zo typisch, het gaat nergens over, het is tenenkrommend slecht, maar ik erger me er totaal niet aan, het kijkt lekker weg.

Jammer dat het op een gegeven moment meer over het gezinnetje gaat, dan over het probleem zelf.
En dan blijkt dat de film alweer op haar einde zat, het keek lekker weg, maar meer ook niet.
En dat sci-fi einde had van mij niet gehoeven, made no sense.

Voordeel van de twijfel, omdat 'ie zo lekker wegkeek.

avatar van Spartaan1986
Beter dan verwacht. Vond alleen het einde nogal abrupt. Kerry Norton (beter bekend als de Everlasting Love zingende vrouw uit een bier commercial) verdiend meer rollen. Prachtige vrouw en zeker geen slechte actrice.

avatar van Phantasm
Viel me gewoon erg tegen, had hier wel wat meer van verwacht.

Vraagje voor kenners van 'masters of horror'?
Staan alle delen van MoH hier op MM?

avatar van Bottleneck
Lekker droog, goed begin. Het zwakt daarna een beetje af maar heb me er toch prima mee vermaakt, een hap-slik-wegfilmpje. De prekerige ondertoon viel me nog wel mee.

avatar van tattoobob
Justice4All schreef:
Vraagje voor kenners van 'masters of horror'?
Staan alle delen van MoH hier op MM?

Ik heb mij laten vertellen dat er drie films niet op staan

tattoobob schreef:

Ik heb mij laten vertellen dat er drie films niet op staan
eindelijk een app gevonden dat ik alle films als deze en andere kan pindakazen en 'utube-en'.

avatar van jeroentjuhhhhh
Vind dit eigenlijk de eerste misser van het tweede seizoen. Wat Dante (doorgaans wel te spreken over hem) hier probeert, is tof, maar door die ATWT-achtige acteerprestaties is het eigenlijk onbegonnen werk.

Na het redelijke maar wel originele "Homecoming (2005)", is dit de tweede korte film van regisseur Joe Dante in de vermakelijke "Masters of Horror" TV-serie. Ondanks dat dit wederom geen pure horrorfilm is, vond ik deze Horror / Sciencefiction film wel leuker en vermakelijker en dat komt omdat ik het originele verhaal zeer leuk vond (ook qua uitvoering) en het verhaal bevat tenminste nu ook grofheid, goor en zelfs wat bloot (o.a. van hoofdrolspeelster Kerry Norton). Alleen het einde van dit verhaal, vond ik een enorme misser en was inderdaad ook abrupt.

In dit verhaal draait het om een dodelijk virus wat de mannelijke wereldbevolking geleidelijk (begint bij de evenaar en spreidt zich vandaar uit) aantast en waarbij mannen transformeren in razende vrouwen moordenaars. Ze vallen daarbij iedere vrouw aan die op hun pad kruist en meestal loopt het dodelijk af voor de vrouw. De wetenschappers Alan (leuk gespeeld door Jason Priestley) en Barney (leuk gespeeld door Elliott Gould) proberen een oplossing voor dit probleem te vinden, waarbij het gezin van Alan bestaande uit zijn vrouw Anne (verdienstelijk gespeeld door Kerry Norton, die tijdens één scene ook even bloot te bewonderen is) en dochter Amy (gespeeld door Brenna O'Brien) zelfs moet vluchten naar het Noorden om te ontsnappen en te overleven aan de mannen moordenaars (inclusief haar man).

Zowel het originele verhaal zelf als de uitvoering ervan zitten leuk in elkaar (zeker wat betreft de opbouw) en het verhaal wist me ook te boeien en te vermaken van de eerste (de opening is in zekere zin zelfs humoristisch via droge humor, maar eigenlijk ook best grof) tot de laatste minuut (hoewel dat wel flauw, belachelijk en abrupt was) en is zelfs op bepaalde momenten een beetje spannend. Het einde vond ik zoals al gezegd een behoorlijk misser en dat vanwege de oorzaak van het dodelijke virus, namelijk buitenaardse wezens / engelen. Hier en daar zit er ook wat zwarte humor in het verhaal zoals een vrouwenborst die verwerkt is als een tasje voor pijptabak

Het verhaal is niet bepaald vrouwvriendelijk en vrouwen moeten het flink ontgelden (zeg maar gerust dodelijk ontgelden), waarbij met name de grove scenes in de stripclub (waar dan ook nog wat bloot valt te zien van de best mooie stripster Fauna, gespeeld door Michelle Jeanpierre, die neergestoken wordt via een kapot geslagen fles en een mes) en in het passagiersvliegtuig (waarbij een steward de nek omdraait van een hysterisch geworden vrouw) er mochten zijn. Dat geldt ook voor bepaalde vrouwonvriendelijke gebaren (van stereotype bouwvakkers die voorzien van een bierbuik) en dialogen, zoals:

"Ik ken jouw soort wel. Daar lok je ze mee, he ? Met die ouwe dikke tieten van je"

"Mevrouw, laat je tieten eens zien. Dan laat ik je de mijne zien".

De oorzaak (een vooropgezet plan om het menselijke ras uit te roeien en waarbij de man gemanipuleerd is geworden door het onderscheid weg te nemen tussen seksuele en gewelddadige drang, welke bij de man dicht bij elkaar ligt) van het dodelijke virus wordt in eerste instantie gezocht bij het christelijke geloof (o.a. "Het was de heer. Hij kwam en sprak tot mij", "De geest van God had bezit van mij genomen" en "Het is Gods wil"), religieuze culten (zoals "Zonen van Adam"), bioterreur, islamitische fundamentalisten en het milieu. Maar daar geloven de wetenschappers Alan en Barney niet in en als oplossing stellen ze voor om de vrouwelijke bevolking te evacueren en de mannelijke bevolking moet aan de Depo-Lupron en Depo-Provera. Oftewel chemische castratie voor de mannen De echte oorzaak ligt uiteindelijk bij twee gloeiende buitenaardse wezens / engelen en dat wat best flauw en belachelijk.

Dat deze film zich mede lekker wegkijkt komt ook op conto van de cast die zelfs best indrukwekkend is met acteurs zoals Jason Priestley (als wetenschapper Alan) en Elliott Gould (als wetenschapper Barney) en ze speelden best leuk. Hoewel ze voor mij geen bekende actrice is, speelde Kerry Norton (in de rol van Anne) ook best verdienstelijk en zag ze er ook niet onaardig uit. Met name in de scene waarbij ze zit te vrijen met Alan en dan bovenop hem zit en daarbij bloot (met name haar achteraanzicht mocht er dan wezen) is te bewonderen. Brenna O'Brien (in de rol van dochter Amy) vond ik best irritant spelen en ze maakte in haar rol als Amy ook veel domme en onnozele beslissingen (o.a. belt ze een vriendin op als haar vader en moeder liggen te neuken, waarbij ze dan opgewekt zegt "Hoi Nicole. Ze zijn bezig") die haar uiteindelijk fataal worden (vermoord door haar vader).

Ondanks dat dit wederom geen echte Horror film is, maar meer een Sciencefiction film, heb ik me wel goed vermaakt met deze korte film (duurt circa 55 minuten) en het verhaal was natuurlijk ook zeer origineel en leuk, m.u.v. het abrupte, flauwe en belachelijke einde.

avatar van Donkerwoud
Onverwacht goed. 'The Screwfly Solution' (2006) is gebaseerd op een kort verhaal met dezelfde titel (1977) van de feministe Alice Sheldon. Regisseur Joe Dante maakt er een beduidend originelere film van dan veel van zijn MoH-collega's. De vrouwelijke personages zijn geen interdimensionele heksen of exotische hertenmonsters. En vrouwenlichamen worden niet alleen ingezet als visueel appetijtelijk vlees dat kunstig vernederd, mishandeld, aangerand en/of misbruikt mag worden. Voor de verandering eens geen puberale vrouwenhaat, integendeel: mysogenie is het onderwerp.

Net zoals bij de andere delen, zie je dat de regisseur tijd noch geld had om zijn wilde ideeën op het scherm te krijgen. Te beginnen met een overkill aan verschillende perspectieven in een film van nog geen uur. Daarnaast laat ook het acteerwerk ernstig te wensen over. En toch ben ik bereid de overduidelijke minpunten met mildheid te bezien, want het is een moedig project; enorm rijk aan interessante ideeën, en dat in een reeks waarin de meeste generatiegenoten zwichten voor gemakzuchtige fan service. Zonde dat Dante dit complexe project niet volwaardig heeft uit kunnen werken: als speelfilm met een passende speelduur en met betere speciale effecten.

avatar van SmackItUp
MOH aflevering 21.

En inderdaad onverwachts goed. Het uitgangspunt is bij voorbaat al sterk gekozen. En wellicht niet enorm origineel, Dante maakt er toch best een boeiend geheel van. Enkele mooie beelden, acteerwerk was niet echt storend en het einde was passend. Meegenomen dat het binnen een uur verteld moet worden, verdient The Screwfly Solution best wel wat credits.

3,5*.

avatar van joolstein
GENESIS 3:16; Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

De titel ‘The Screwfly Solution’, verwijst naar een methoden waarbij schadelijke insecten het paren onmogelijk wordt gemaakt zodat ze geen verdere schade aan de leefomgeving en andere organismen meer kunnen toebrengen.

Ik moet zeggen dat ik geen groot fan ben van de afleveringen die regisseur Joe Dante (The Howling en Gremlins) heeft gemaakt voor Masters of Horror. ‘Homecoming’, zijn bijdrage aan seizoen 1, was een ongenadige maar saaie uithaal naar de regering-Bush. Ditmaal komt het uitgangspunt uit een kort verhaal van James Triptree (pseudoniem van Alice Sheldon): waarbij een mysterieuze epidemie mannen in een moordlustige, religieuze en vrouwvijandige vervoering brengt. De film is dan ook mix van bovenstaand bijbel-citaat en de methode die gebruikt wordt in de biologische insectenbestrijding. Het basis idee (vrouwenhaat) als Horror was zeker niet slecht. Helaas was het de toevoeging van heel wat politiek en milieu-onzin die wederom de film van Dante de das om doen. En naarmate de tijd vordert zakt de film steeds verder in. Niet zo slecht als de eerste maar wel weer één van de mindere afleveringen.