• 8.483.514 stemmen

Genre: Horror / Sciencefiction

Geregisseerd door: Wes Craven

Met onder meer: Matthew Labyorteaux, Kristy Swanson en Michael Sharrett

Plot Deadly Friend

"There's no one alive who'll play with the girl next door."

Paul Conway is een 15 jarige jongen die verhuisd is naar een andere stad. Hij heeft een robot met de naam BeeBee. Paul raakt bevriend met zijn buurmeisje Samantha maar op een avond mishandeld haar vader haar zo erg dat ze klinisch dood is. Paul wil haar redden door Beebee's microchips in haar hersenen te implanteren maar dat heeft gevolgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sergeant Volchek

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20090 berichten

Zowaar een film van Craven die ik zelfs overweeg om aan te schaffen! Nu is deze film verre van perfect (vooral hoe zwart/wit sommige karakters zijn) maar dit is het Frankenstein verhaal in een digitaal jasje gestoken. Eigenlijk jammer dat deze zo weinig bekendheid en aandacht krijgt. Ik vind dat deze helemaal niet moet onderdoen voor zijn bekendere werk. Daarom steun ik yeyo ook volledig dat het gewoon schandalig is dat het grote publiek deze in de vergetelheid heeft doen belanden. Dit gaat volgens mij een pak dieper dan Craven ooit op het scherm heeft gebracht.Leuk ook dat die oude vrouw aan het kijken was naar een van de beste fragmenten uit de originele The Bad Seed.

Voor liefhebbers van Frankenstein en Bride is dit een must see! Hollywood007 voorop.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

alexspyforever schreef:

Deze stond reeds op mijn to see lijst.

avatar van Noodless

Noodless

Heerlijk pulpfilmpje uit de jaren 80 die mij volledig onbekend was tot alexspyforever deze onlangs in de horrorchallenge vol lof had aangekaart. Eigenlijk nooit van gehoord. De film is gewoon leuk door de 80 sfeer, een goed opgebouwd verhaal, BB de robot en Kristy Swanson. Er zitten maar een paar kills in de film, maar de scène met de basket was wel echt raak. Alleen de laatste scène in het mortuarium was overbodig. 7/10

scorsese

Redelijke film over een jongen met een zelf-gemaakte robot die een oogje krijgt op zijn buurmeisje. Dit typische jaren '80 product heeft een lekker belachelijk plot dat natuurlijk totaal niet serieus te nemen valt. Een prima mix van genres zonder dat het onevenwichtig wordt. Het acteerwerk is van een wisselend niveau, maar Kristy Swanson doet het best vermakelijk in de titelrol.

avatar van Basto

Basto

Komt op blu ray uit bij Scream Factory

avatar van Shadowed

Shadowed

Saaie Craven.

Deadly Friend kende ik al voor een aardig lange tijd. Buiten het feit dat het door één van de meest iconische horrorregisseurs in elkaar werd gezet kan ik me niet voorstellen dat een horrorfanaat de bekende scene met de basketbal niet gezien heeft. Toch had ik de film zelf nog nooit gezien, en wilde daar graag verandering in brengen.

De film begint nog wel vlot. Het verhaal wordt voorspelbaar, maar vermakelijk opgebouwd. Swanson zet een aardige rol neer (in de eerste helft, daarna kan ze niet veel meer eenmaal de omslag naar horror voorbij passeert). Dat kan niet worden gezegd van de jongens die allebei nogal matig acteren. Het voelt allemaal nogal geforceerd aan. Een beetje kartonnetjes oplezen.

De effecten overtuigen hier en daar, maar het verhaal niet. Er wordt simpelweg te weinig mee gedaan, spanning is ver te zoeken en van innovatie vanuit de regie is geen sprake. Craven kiest voor een redelijk veilige aanpak voor zijn doen. Heeft als regisseur goede en mindere films afgeleverd, en Deadly Friend behoort toch wel echt tot zijn middelmaatwerk.

Het werkt zich toe naar een finale die iets te dwaas is. Gelukkig weet het kinderlijke en jeugdige gevoel dat de film met zich meedraagt nog een beetje te boeien, verder had ik gehoopt op meer. Het concept klonk veelbelovend, maar Craven doet er weinig mee behalve wat (gelukkig wel leuke) moorden en veel ongemakkelijke grapjes. Jammer.