Deadly Friend (1986)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Craven
met Matthew Laborteaux, Kristy Swanson en Michael Sharrett

Paul Conway is een 15 jarige jongen die verhuist is naar een andere stad. Hij heeft een robot met de naam BeeBee. Paul raakt bevriend met zijn buurmeisje Samantha maar op een avond mishandeld haar vader haar zo erg dat ze klinisch dood is. Paul wil haar redden door Beebee's microchips in haar hersenen te implanteren maar dat heeft gevolgen.

avatar van jedymaster
Op deze plaats moet ik me goed in houden wat spoilers betreft maar wat ik wel kan verklappen is dat er een explosieve scene inzit

Van mijn part verklap je de hele film want ik denk niet dat ik deze ooit ga zien.

avatar van jedymaster
oke scene 1: man komt keuken binnen en zegt .....ach ik heb geen zin om hele script te gaan typen

avatar van kungfuzombie
Hey Jedimaster, die scene is er door de maatschappij aan toegevoegd. De regisseur had er geen hand in.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Aardig en charmant filmpje van Craven. De introductie duurt wat lang en de climax stelt ietwat teleur, maar het plot weet over het algemeen goed te vermaken en het lekker knullige jaren '80 sfeertje voegt nog wel wat toe aan het geheel. Zeker niet Craven's beste, maar leuk is Deadly Friend hier en daar wel.

3 sterren.

he, ik vond die film echt keileuk, grappig gemaakt. goed geacteerd. Het is wel makkelijk film, maar ik heb ervan genoten. een 4 (****)

avatar van U-96
Het verhaal vond ik wel aardig. De film bevatte aardig wat leuke scenes, maar bijzonder of 'eng' vond ik ze absoluut niet. Vooral dat Samantha (eenmaal met die chip in haar hoofd) kwam gewoon alles behalve eng over...

Wanneer Samantha in het mortuarium ligt, Paul komt langs, en ze veranderd in de robot; dat zag er wel spannend uit. Tevens ook die nachtmerrie van Paul met het verbrande hoofd van Samantha's vader onder de dekens...

Ik vond een gedeelte aan het einde toch wel erg zwak, (dat Samantha zich Paul opeens herinnerd)...

Ale met al toch een best vermakelijke film, maar het heeft wel zijn mindere punten. Matig akteerwerk o.a...

Stem verlaagd van *3.0* naar *2.5*...

avatar van mikey
Meisje valt van de trap en wordt gereanimeerd door een computerchip, ontwikkeld door haar geniale buurjochie. 'It's alive'! Het meisje zal nooit meer worden zoals ze was. Bijzonder domme en lelijke film van Craven. Rare rol swanson.

spoilertje:
let op de basketbalmoord!

Op zich geen slechte zelfs best originele thriller.
Maar echt eng wil het allemaal niet worden..

Ik vond het een beetje een saaie film... Het duurde te lang voordat er wat gebeurde (Ben dus ook heel vrolijk in slaap gevallen)
Hahahaha ja de basketbal moord haha dat was wel grappig ja
Maar verder een redelijk saaie film.. 2,5* omdat het toch soms vermakelijk was.

avatar van brucecampbell
een typische jaren 80 film geschikt voor tieners, maar waarvan ik ook wel een beetje hou!

avatar van Mac Hammer Fan
"Deadly Friend" start als een familiefilm en bewandelt dan beurtelings paden van horror, SF, komedie en melodrama. Niet antipathiek, maar zeker geen hoogvlieger. Craven's "Scream" en "The Hills Have Eyes" zijn toch stukken beter. Die zogenaamde explosieve scene waarover jedymaster spreekt vind ik persoonlijk goedkoop en lachwekkend, als het deze is ... met de oude vrouw die aan haar einde komt

Reinbo
Volgens mij bedoeld hij de scene met de basketbal

avatar van niethie
Naast zijn bekendere en meer geroemde werk oa A Nightmare on Elm Street en Scream maakte Craven ook een paar erg leuke inmiddels vergeten filmpjes en daar is dit er een van, een leuke tiener/onzin variant op het Frankenstein verhaal, nergens echt geweldig maar het kijkt gewoon erg lekker weg allemaal, leuk 80's sfeertje een nog leukere Swanson en natuurlijk de befaamde basketbal onthoofdings scene.

3 sterren

Heb juist de duitse uncut versie bestelt. Speelduur is 103 minuten.

Mr Confused schreef:
Heb juist de duitse uncut versie bestelt. Speelduur is 103 minuten.

Damn ik heb blijkbaar een verkeerde film. Het is nl. Pin aka Deadly Friend.

avatar van Halcyon
Heerlijk tussendoortje van Craven. Deadly Friend, weliswaar een stapje terug ten opzichte van A Nightmare on Elm Street, is een tof horrorfilmpje dat in de periode wanneer de personal computer zijn intrede deed, speelt met het begrip "artificial intelligence". Dat filosofisch kantje blijft uiteraard heel beperkt en staat in de eerste plaats in functie van enkele creatieve horrorscènes. En die zijn er zonder meer. De basketbal-scène (wie de film gezien heeft zal zich ongetwijfeld deze scène herinneren) is er een die mag ingekaderd worden en allicht legendarisch zou zijn mocht de status van de film navenant zijn. Aardige personages verder en het tempo ligt hoog genoeg om de ganse speelduur vermakelijk te blijven. Enige minpuntje is het oubollige uiterlijk van BeeBee.

avatar van dutchtuga
Deze erg lang geleden gezien. Best benieuwd naar de herziening. DVD alleen nog nergens tegengekomen, al ben ik er ook niet echt naar op zoek gegaan.

avatar van erik1677
persoonlijk vind ik dit een hele goeie film van craven.
Prachtig hoe typische jaren 80 humor en familiefilms gemengd worden in een horrorfilm.
De film is soms bruut,komisch maar soms ook zielig, wat je niet gauw in een horrorfilm verwacht.
Vind kirtsy Swanson hier ook heel leuk spelen, word weer eens een keer tijd dat ik de film maaar weer eens een kee uit de kast trek.

avatar van Vascago
Heerlijk filmpje van Craven met humor, drama en horror. Het 80's sfeertje is weer geweldig. Acteerwerk is nergens goed of slecht, maar wel gewoon leuk. Een goede soundtrack en een aantal erg leuke scenes maken dat ik erg van dit filmpje kon genieten. Alleen het eind vond ik toch een stukje minder. Hoe kon die politieagent haar nu doodschieten met een kogel in de borst. Ze was toch al dood en die microchip zat in haar hersenen, dus had ie daar moeten schieten lijkt me.Maar het is Craven vergeven. Maakte ie nog maar steeds van dit soort filmpjes.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Robot-zombie.

Vermakelijke griezelfilm van Craven, die het ook hier niet kan laten om een paar creepy nachtmerries toe te voegen. Het verhaaltje over de whiz-kid en zijn robot is iets interessanter dan de zombieflick waar de film in ontaard, maar de humor en de sfeer verdwijnen gelukkig niet. Inclusief een kleine maar effectvolle dosis gore.

Goed.

movie-edje
Een redelijk Wes Craven produckt!

Vond deze film best goed in die tijd, wel een beetje lang geleden,
en even op you-tube de trailer bekeken, en alles kwam weer naar boven!

de acteer-werk is een beetje aan de houterige kant, maar dat mag de pret niet drukken.

Don"t mess with BB the robot!

is deze nog ergens op dvd te krijgen? ben horror fan maar heb deze wes craven nooit gezien

avatar van Richard_Voorhees
Een beetje een aparte film van Craven.
Matthew Lebarteaux speelt een jonge knul die met zijn moeder verhuist naar een typisch Amerikaans plaatsje. Hij is goed met computers en heeft zelfs al een robot gemaakt die zichzelf kan 'upgraden' en dus kan leren.
Hij ontmoet Samantha (gespeeld door Kristy Swanson) en begint dit buurmeisje leuk te vinden. Samantha word echter geterroriseerd door haar vader die paranoïde is en na wat alcohol gewelddadig word.
Hiermee brengt Craven nog best serieuze onderwerpen in deze tot op heden familieachtige film. Een aparte keuze die baar mijn mening nog best aardig goed uitpakt, mede dankzij de overtuigend creepy overkomende vader.
Tijdens een Halloween grap verliest Paul echter zijn robot. Deze werd natuurlijk (hoe verzinnen ze het?) kapotgeschoten door een krankzinnige buurtbewoonster. Jammer, want ze begonnen bet wat serieuzer te worden door het gebruik van de term 'artificial intelligence'.
Wanneer Sam bij Paul thanksgiving heeft gevierd, vind ze thuis haar dronken en kwade vader. Hij is deze keer zo kwaad dat hij haar van de trap af slaat en hierdoor komt ze zelfs te overlijden.
Wederom ineens een best serieus iets in deze tot op heden zo familievriendelijke film. Paul besluit om samen met een vriend BeeBee's chip in Sam's hersenen te plaatsen om zo haar leven te redden. De gevolgen blijken echter desastreus.
Dit heeft als gevolg dat er nog een aantal moorden worden gepleegd, waarbij men zelfs nog wat horror gore voorbij laat komen in de basketbal scene. Dit gedeelte vond ik hier en daar goed en wat minder goed uit de verf komen. Swanson heeft duidelijk wat moeite om als robot over te komen en ik vond haar met enkel wat 'doden make-up' op ook niet echt overtuigend. Verder vond in de scene van Paul's droom over Sam's verbrande vader ook zwak, met name door het uiterlijk van de vader.
Het budget dat Craven voor deze film had was duidelijk een stuk hoger dan bij Nightmare on Elm Street, maar hij heeft er wel een erg aparte mix van genres en stijlen van gemaakt. De jaren '80 look (de kleding) en het geluid (de soundtrack) kan ik dan wel weer goed waarderen.
Nog best aardig voor een keer, maar zeker niet Craven's beste werk.

avatar van Gang_Star
Hoewel het verhaal van deze Wes Craven film vrij simpel is, vond ik het toch verhaaltechnisch wel wat hebben. Het is dan ook jammer dat de opbouw richting de horror erg traag verloopt. De film blijft wel vermaken desondanks maar echt veel belangrijks komt er in die periode niet aan bod. Het laatste half uur komt er gelukkig ook het nodige gore in voor, en de scene met de basketbal was daarbij ook één van de hoogtepunten. Het einde vond ik nog best verrassend, alhoewel Samantha toch door BeeBee leek te worden overgenomen, ondanks dat ze zelf haar eigen gevoelens leek te hebben. Dat BeeBee uiteindelijk onder de huid van Samantha te voorschijn zou komen dat had ik niet verwacht, waarmee Deadly Friend toch nog met een aardig einde afsluit.

avatar van U96
U96
Vermakelijke jaren80 tiener horrorfilm die ik ooit heb gezien in mijn jonge jaren, en wat is blijven hangen is het spelletje met de basketbal omwille van die scène film enkele keren gezien toen, sindsdien niet meer gezien toch maar eens zoeken op dvd als hij überhaupt op dvd bestaat

avatar van Collins
Ondanks dat de tand des tijds zichtbaar is in techniek en sfx, presenteert Craven hier een heel aangenaam werkje. D'r zit eigenlijk alles in dat horror zo plezierig maakt. Jumpscare, gore, grafische effecten, suspense en creepy sfeer. Het één wat meer geslaagd dan het ander, maar toch.
Het verhaal bevalt als moderne variant van Shelley's Frankenstein. De vinger geheven naar de gevaren van computerisering maar vooral dankbaar gebruik makend van de verhalende mogelijkheden van het thema.
Dat alles levert een sfeervolle film op met duistere inslag en een portie passende zwarte humor.
Het acteerwerk dat nog wel eens wil verzaken in werkjes van deze aard, is gelukkig goed.
Fijne kijkbeurt.