Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

10 (1979)

Alternatieve titel: Ten

geregisseerd door Blake Edwards
met Dudley Moore, Julie Andrews en Bo Derek

'Het leven begint wanneer je veertig bent' plegen de vrienden van George Webber met plezier te zeggen. Maar na er twee jaar diep over nagedacht te hebben, is George zelf ervan overtuigd dat ze liegen alsof het gedrukt staat. Op een dag ziet George een bruidsstoet voorbijkomen en hij staat paf wanneer hij het gezicht van de bruid bekijkt. Hij kan haar niet vergeten en besluit naar de vrouw op zoek te gaan. Het jonge paar is op huwelijksreis naar Acapulco en George gaat hen achterna. In het hotel vult hij zijn dagen met het bespioneren van Jenny, de bruid.

avatar van Filmkriebel
De geest van de film is niet meer hedendaags. De zedenen zijn veranderd en ouder worden wordt nu op een andere manier beleefd. 40 worden houdt niet veel meer in tegenwoordig. We hebben wellnesscenters, "second life" fuiven en allerlei andere activiteiten om de midlife crisis te overbruggen. Mensen zijn ook seksueel veel zelfzekerder en gaan eerder op de vrouw af dan voortdurend te fantaseren zoals in de film. De gedachte dat de veertigers van toen de zeventigers van nu zijn vind ik wel grappig. Nee, deze verouderde zedenkomedie met die talrijke lelijke pianosolo's kon me niet boeien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dudley Moore was toch wel 1 van de leukere comedy acteurs en dat bewijst hij ook weer in deze film, wat al eerder terecht is opgemerkt is dat hij als geen ander dronken kan spelen en daarbij ook nog eens heel overtuigend en natuurlijk over komt.
Er zitten wat flauwe grappen in de film maar gelukkig draait de film hier niet teveel in door, het is net dat beetje extra om de film wat luchtiger en makkelijker verteerbaar te maken.
De scene dat hij eindelijk met haar in bed ligt maar er achter komt dat zijn fantasie niet zo bijzonder is als dat hij in gedachte had vond ik heel erg passend bij de film en je voelt als kijker de ongemakkelijkheid van Moore haarscherp aan.

10 is misschien niet een hele bijzondere of originele film maar het acteertalent van Moore en de schoonheid van Bo Derek maakt deze film zonder twijfel de moeite meer dan waard.

avatar van W.V.
Als deze film emaakt was met een echte actrice in de hoofdrol, die waren er eind jaren 70 echt wel. Bo Derek was een prachtige vrouw, maar ze voegt alleen haar schoonheid toe aan deze film en die scene op het strand is natuurlijk legendarisch, maar dat is het dan ook wat haar bijdrage betreft. Moore moet de film dragen, maar dat red hij in zijn eentje ook niet omdat hij alleen exceleert als hij dronken moet spelen, ik heb me wel eens afgevraagd of hij toen niet gewoon dronken was. Andrews en Webber vallen wat tegen, wel een leuke bijrol voor Dennehy.
Groot pluspunt was de muziek met als hoogtepunt natuurlijk de Bolero van Ravel. Dat maakt dat de film van mij een drie krijgt.