10 (1979)

Alternatieve titel: Ten

geregisseerd door Blake Edwards
met Dudley Moore, Julie Andrews en Bo Derek

'Het leven begint wanneer je veertig bent' plegen de vrienden van George Webber met plezier te zeggen. Maar na er twee jaar diep over nagedacht te hebben, is George zelf ervan overtuigd dat ze liegen alsof het gedrukt staat. Op een dag ziet George een bruidsstoet voorbijkomen en hij staat paf wanneer hij het gezicht van de bruid bekijkt. Hij kan haar niet vergeten en besluit naar de vrouw op zoek te gaan. Het jonge paar is op huwelijksreis naar Acapulco en George gaat hen achterna. In het hotel vult hij zijn dagen met het bespioneren van Jenny, de bruid.

Ik ken mindere posters.

Vooruit voor de poster en Bo Derek 1.5;
maar met film heeft het weinig mee te maken

avatar van jedymaster
Oke ik zal eerlijk zijn: ik heb deze film toegevoegd vanwege Bo

FisherKing
Niks mis mee Jedy master ( staat Bolero er ook al op?

avatar van Stephan
Mijn favoriete scene uit deze film is als Dudley net met een enorme kater in Mexico wakker wordt getetterd door een mariachi-band.

avatar van Ramon K

Helemaal mee eens!

Stephan schreef:

Niemand speelt zo goed dronken als Dudley.
Dat komt omdat ze mij nog nooit een rol hebben aangeboden.

Dudley is dronken En wat Bolero betreft daar kan ik geen goed plaatje van vinden.

naart schijnt komt er een remake met colin farell ?

Mm.
Colin Farrell in de rol van Bo Derek, neem ik aan ?
Geen slecht idee.

Toch wel een beetje ondergewaardeerd deze film, hij is toch vaak echt wel grappig

FisherKing
Bo zal inmiddels een rimpelig vrouwtje zijn, acteren kan ze niet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een gefacelifte en geopereerde vrouw eerder.

avatar van mikey
bo is cool! de film is af en toe erg grappig, inderdaad ondergewaardeerd.

avatar van jedymaster
komt er een remake van 10?

avatar van predator
dronken Dudley en lekkere Bo. Voor de rest magertjes.

Waarom deze cover hier? De ware is toch van Bo lopend aan het strand in badpak?

avatar van predator
leuke film, al is het maar om een dronken Dudley en een heerlijke Bo.

Vond Julie toch het leukst in deze film.

avatar van Purmerend
De eerste reacties gaan over de Dvd cover.

avatar van Filmkriebel
De geest van de film is niet meer hedendaags. De zedenen zijn veranderd en ouder worden wordt nu op een andere manier beleefd. 40 worden houdt niet veel meer in tegenwoordig. We hebben wellnesscenters, "second life" fuiven en allerlei andere activiteiten om de midlife crisis te overbruggen. Mensen zijn ook seksueel veel zelfzekerder en gaan eerder op de vrouw af dan voortdurend te fantaseren zoals in de film. De gedachte dat de veertigers van toen de zeventigers van nu zijn vind ik wel grappig. Nee, deze verouderde zedenkomedie met die talrijke lelijke pianosolo's kon me niet boeien.

avatar van Scorpio11
3 * voor Bo.

avatar van Moviestar1979
Dudley Moore speelt de rol van George Webber die 42 jaar wordt.
Webber is een componist die er niet in geloofd dat het leven pas begint vanaf je 40e.
Hij heeft een relatie met Samantha Taylor (Julie Andrews) wat niet echt soepel loopt.
Op een dag ziet hij een bruidsstoet voorbijkomen met de mooie Jenny Hanley. (Bo Derek)
Wat volgt is een reis naar Mexico waarbij de Bolero een belangrijke rol gaat spelen.

De film bevat een kleine hoeveelheid komische fragmenten, en Derek steelt uiteraard de show.
Verder kom je wel even in de vakantiestemming tijdens een paar strand fragmenten in Mexico.
Helaas is hiermee alles gezegd, en is het verhaal verder aan de magere kant.

2,0 *

speranza
Dit is een heerlijke film. Het prachtige lichaam van Bo Derek wordt zeer goed in beeld gebracht.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dudley Moore was toch wel 1 van de leukere comedy acteurs en dat bewijst hij ook weer in deze film, wat al eerder terecht is opgemerkt is dat hij als geen ander dronken kan spelen en daarbij ook nog eens heel overtuigend en natuurlijk over komt.
Er zitten wat flauwe grappen in de film maar gelukkig draait de film hier niet teveel in door, het is net dat beetje extra om de film wat luchtiger en makkelijker verteerbaar te maken.
De scene dat hij eindelijk met haar in bed ligt maar er achter komt dat zijn fantasie niet zo bijzonder is als dat hij in gedachte had vond ik heel erg passend bij de film en je voelt als kijker de ongemakkelijkheid van Moore haarscherp aan.

10 is misschien niet een hele bijzondere of originele film maar het acteertalent van Moore en de schoonheid van Bo Derek maakt deze film zonder twijfel de moeite meer dan waard.

avatar van Darth Mallasorte
Leuke klassieker met als hoogtepunt Bo Derek, En Dudley Moore toont hierin hoe stuntelig een man kan zijn in het bijzijn van een knappe vrouw. Moet je gezien hebben.

avatar van W.V.
Als deze film emaakt was met een echte actrice in de hoofdrol, die waren er eind jaren 70 echt wel. Bo Derek was een prachtige vrouw, maar ze voegt alleen haar schoonheid toe aan deze film en die scene op het strand is natuurlijk legendarisch, maar dat is het dan ook wat haar bijdrage betreft. Moore moet de film dragen, maar dat red hij in zijn eentje ook niet omdat hij alleen exceleert als hij dronken moet spelen, ik heb me wel eens afgevraagd of hij toen niet gewoon dronken was. Andrews en Webber vallen wat tegen, wel een leuke bijrol voor Dennehy.
Groot pluspunt was de muziek met als hoogtepunt natuurlijk de Bolero van Ravel. Dat maakt dat de film van mij een drie krijgt.

avatar van 93.9
Leuke komedie. Top wijf die Bo Derek.
Wijf is niet neerbuigend bedoeld