ad
  • 8.089.383 stemmen

Svetat e Golyam i Spasenie Debne Otvsyakade (2008)

Drama | 105 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Светът е голям и спасение дебне отвсякъде / The World Is Big and Salvation Lurks around the Corner

Oorsprong: Bulgarije / Duitsland / Slovenië / Hongarije

Geregisseerd door: Stephan Komandarev

Met onder meer: Miki Manojlović, Carlo Ljubek en Hristo Mutafchiev

Oorspronkelijke taal: Bulgaars

Oorspronkelijke titel: Светът е голям и спасение дебне отвсякъде

Releasedatum: 14 maart 2008

Over Svetat e Golyam i Spasenie Debne Otvsyakade

De ouders van Alex verlaten met hun zoon Bulgarije en trekken naar Duitsland voor een beter leven. In Duitsland groeit Alex op tot een volwassen man. Dan raakt de familie betrokken bij een auto-ongeluk, waarbij Alex' ouders omkomen en hijzelf zich niets meer kan herinneren. Hij lijdt aan acuut geheugenverlies. De enige die hem kan helpen is zijn grootvader Bai Dan, die prompt vanuit Bulgarije naar Duitsland komt om zijn kleinzoon zijn verleden bij te brengen.

imageimage

Alex 'Sashko' Georgiev

Vasil 'Vasko' Georgiev

Yana Georgieva

State Security Agent

bommetje

Een luchtige drama/roadmovie waardoorheen het spel Backgammon als een rode draad door het script loopt. Zo niet ongebruikelijk voor films uit voormalige totalitaire landen blijft ook het communistische ideaalbeeld niet buiten schot. Minachting van het systeem, dat door de Einstein-achtige opa Bai Dan, met zijn positieve kijk op het leven en recalcitrante gezonde relativerende nuchterheid wordt belichaamd. Aangename film die voor mijn part zijn huidige vier stemsterren mag blijven houden.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Mooi omschreven bommetje, sluit ik me helemaal bij aan. Uiterst aangename film!

Wat weinig beschreven hier zeg, toch echt een aanrader!

BBarbie

Een dijk van een film! Het afwisselende, aandoenlijke verhaal, dat evenwel nergens sentimenteel wordt, boeit vanaf de openingscredits tot aan de vertederende slotscène met als hoogtepunten de flashbacks van de vlucht van Bulgarije naar Duitsland.

De sterke acteerprestaties, in het bijzonder van Miki Manojlović (maar dat is allang geen verrassing meer), én de fraaie cinematografie tillen deze film naar een hoog niveau. Prachtig!