Run Fatboy Run (2007)

Alternatieve titel: Run, Fatboy, Run

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door David Schwimmer
met Simon Pegg, Thandie Newton en Hank Azaria

De charmante, maar nogal onhandige en mollige Dennis besluit het op hun trouwdag uit te maken met zijn verbijsterde verloofde. 5 jaar later echter realiseert hij zich dat zij zijn enige echte liefde is. Om haar terug te winnen moet hij de marathon van Londen zien uit te lopen en zijn ex tegelijkertijd laten inzien dat haar knappe, rijke nieuwe verloofde een slechte keuze is.

avatar van Co Jackso
Een film die onverwachts een aantal leuke momenten bevat, maar over het geheel gezien toch tekort schiet tegenover andere films binnen het genre. De film bevat naar mijn mening iets teveel clichés, voorspelbaarheid en domme beslissingen van karakters om een blijvende indruk op mij te maken. Toch levert David Schwimmer hier een behoorlijke film af.

Komedie die schippert tussen superflauwe ongein en hier en daar een grap waar ik echt om in een deuk lach. Vrij jammer dat ze dan dat niveau niet wat langer volhouden.
Al met al kijkt het best aardig weg, maar iemand als Pegg verdient toch wel een beter script. Die maat van hem was wel erg lekker droog.

avatar van Rudeo
Zit vol voorspelbaarheden en cliché´s en is toch best te pruimen.
Ik mag die Simon Pegge wel met zijn Britse humor, heb van hem genoten in Shaun of the dead en hot fuzz en nu weer. Hij kan echt geweldige bekken trekken en wat betreft dat jogging pakje, dat zag er echt hilarisch uit. De andere acteurs mochten er daarentegen ook best wezen.

avatar van OlafK
Heerlijk filmpje; een echte feel-good movie.
Simon Pegg is sowieso een van mn favoriete acteurs; de humor kan in no-time van subtiel naar genadeloos hard gaan.

avatar van Spetie
Geinig filmpje met enkele leuke scenes. Ook Pegg is zoals altijd goed op dreef en begint nu langzaam maar zeker toch tot mijn favoriete komedieacteurs te horen.
Het verhaal op zich is best leuk verzonnen, maar de film in zijn geheel is natuurlijk erg voorspelbaar, maar dat mocht de pret eigenlijk niet echt drukken.

avatar van Fran
Wat een geweldig film is dit. Echt geweldige humor. Ik vond bijna iedere scene wel hilarisch. de scene in de broodjeszaak, als hij begint met trainen voor de marathon in zijn korte broekie, hoe zijn 2 vrienden hem helpen met trainen. Nou, ik kan wel doorgaan met opnoemen. Het is allemaal leuk. Het romantische in de film kan ik ook waarderen omdat ik gewoon van dat soort verhaallijnen in een film hou. En toen ik deze film opzette had ik niet verwacht dat ik hem zo goed zou vinden maar vanaf het eerste moment ben ik niet meer opgehouden met lachen. Is vast een kwestie van smaak maar ik vond het geweldig.

avatar van DeCol
Weer een leuke, grappige komedie met Simon Pegg in de hoofdrol. Die kerel vind ik het heel goed doen de laatste jaren. Shaun of the Dead, Big Nothing en Hot Fuzz waren ook geslaagde komedie's van hem. Bij de aftiteling zag ik dat David Schwimmer de regisseur is. Heeft hij best leuk gedaan. Ik hou wel van deze soort humor, zitten een paar heel grappige scenes en dialogen in. Het hele verhaal is natuurlijk niet echt origineel maar dat stoort me niet echt. Ik heb genoten. 3.5*

avatar van Aapje81
Hele fijne film. Heb af en toe erg hard gelachen en het is allemaal erg sympathiek gedaan. Prima filmpje

avatar van rokkenjager
Schaamteloos cliché. Simon Pegg is lekker op dreef maar het script pleit niet bepaald in z'n voordeel. Het kijkt allemaal best lekker weg en 'n glimlachje bleef her en der niet uit, maar het script is gewoon een samenraapsel van 100 verschillende romcoms. 2,5*

Ik was al niet zo'n fan van Hot Fuzz. en ook niet van slapstick. Voor de liefhebbers van dolle scherts, alledaagse slapstick en wat melancholie is dit huis-en- tuin verhaal een schot in de roos. Al houd ik er niet van, het is een film die in zijn eigen boodschap gelooft en bij komedies is dat opvallend.

avatar van ibendb
Ik heb mij genoeg vermaakt met deze film. Simon Pegg is een van mijn favortiete acteurs.
Hij is leuk, zo als mollig ventje. Maar de huisbaas vond ik er wel wat over. Hot Fuzz en Shaun Of The Dead zijn veel beter. 3.5*

avatar van K. V.
'k was aangenaam verrast. Het eerste uur was erg geslaagd, met redelijk wat grappen (die paspop & blaarscène ). Het tweede deel bevatte jammer genoeg wat minder grappen en werd het eerder een gewone speelfilm.
Tja het verhaal is niet echt bijzonder en het einde is iets dat je wel kunt verwachten in dit soort films, dus het stoorde/verraste niet.
De cast was goed, ook eens leuk om Thandie Newton eens niet in een actiefilm (MI2) te zien.
Een aardig en leuk regiedebuut van David Schwimmer (Friends), die niet verveelde en die 'k gerust nog eens wil terug zien. De moeite om eens te bekijken.

avatar van Metalfist
The only serious relationship I've been in ended in a broken collarbone and a dead meerkat

Gisteravond had ik nood aan een goede film om de wansmaak van Goodbye Bruce Lee: His Last Game of Death te doorspoelen. Ik was Run Fatboy Run al wel eerder tegen gekomen in de winkels maar nooit meegepakt omdat ik de DVD toch altijd wat te duur vond maar voor een euro in de soldenbak in de Fnac kon ik hem natuurlijk niet laten liggen. Ik wist ondertussen alweer helemaal niet meer waarover de film ging maar ik dacht dat dit wel een goede afwisseling ging zijn met dat Brucesploitation vehikel. En ik heb gelijk gekregen.

Al had ik er eerlijk gezegd nog wel net iets meer van verwacht. Vooral omdat de humor over het algemeen wel goed is maar me niet doet schaterlachen en dat is iets wat ik van Britse komedie wel verwacht. Misschien ligt het aan het feit dat de film geregisseerd werd door een Amerikaan, ik weet het niet maar niet alles kwam even goed tot zijn recht. Zeker niet wanneer de film dreigt te vervallen in belachelijke humor als de gigantische blaar op de voet van Dennis die natuurlijk open spat in gezicht van Gordon. Gelukkig blijkt dit het laagste punt te zijn in de film en krijgen we voor de rest nog wel een leuk verhaal voorgeschoteld met een handvol leuke vondsten zoals de plaatsing van de haas en de schildpad in het begin van de marathon. Nog even een pluspuntje trouwens voor het einde want ik had sentimenteel gedoe verwacht waar alles koek en ei ging zijn wanneer Dennis finisht maar de film laat gelukkig zien dat alles terug zijn opbouw moet hebben. Geweldige soundtrack trouwens maar elke film die David Bowie gebruikt kan op mijn steun rekenen.

Qua verhaal stelt dit op het eerste zicht eigenlijk niet zo enorm veel. Ook op een tweede zicht of zelfs een derde zicht zal er niet veel van veranderen maar de film wordt eigenlijk in zijn geheel gedragen door een uitstekende cast. Ik ben op zich nog niet zo enorm veel van Simon Pegg tegen gekomen maar dit doet hij vrij goed. Het zijn echter de bijrollen die dit naar een hoger niveau weten te dragen. Te beginnen natuurlijk met Dylan Moran die het geweldige personage Gordon op zich mag nemen. Heerlijk hoe hij de zuipende, rokende, gokkende flierefluiter met zoveel verve weet te vertolken. Ook Hank Azaria doet dit eigenlijk meer dan behoorlijk. Ik ben tegenwoordig de seizoenen van Friends weer eens aan het herzien en ben nu aan het stuk aangekomen waarin hij terug wat meer screentime kreeg en ook daar viel me al op dat hij best wel komisch uit de hoek kan komen. Thandie Newton is een beetje de zwakke schakel in de film maar ze kan er nog mee door. Geweldig ook om Stephen Merchant nog in een piepkleine bijrol te zien verschijnen. Als fan van Extras had ik hem er meteen uitgehaald (ook niet echt moeilijk met zijn 2 meter) maar eigenlijk vergeet ik nu nog één vermakelijke bijrol en dat is die van Harish Patel. Patel mag de assistent coach spelen en doet dat geweldig. Let trouwens ook nog even op een kleine cameo van Schwimmer zelve als de man die een pint geeft aan Dennis tijdens de marathon.

Film wordt gedragen door de castleden met Moran in het bijzonder. Schwimmer blijkt echter niet de juiste aanpak te hebben voor een Britse komedie maar komt op zich nog wel vrij goed in de buurt. Run Fatboy Run is dan ook een vermakelijke film geworden die vrij snel voorbijvliegt en waarbij je je niet verveelt.

avatar van RuudC
Laat ik het er maar op houden dat het kijkbaar was en dat is dan hoofdzakelijk door de tweede helft. Het eerste uur was simpelweg niet lollig en het typetje dat Simon Pegg neerzet is ongelooflijk irritant. En ik snap verdomd goed waarom Libby voor Whit gaat. Die is tenminste aardig, geduldig en heeft het goed voor elkaar. Ik zat alleen stiekem te wachten tot hij het stemmetje van Apu of Moe zou opzetten. Dat gebeurde helaas niet, want dat zou de film veel goed gedaan hebben.

Dennis is dan gewoon de loser eersteklas tegen wie je vooral wil roepen dat hij niet zo stom had moeten zijn om Libby te dumpen op het altaar Eigen schuld, dikke bult. Ik snap ook niet waarom de toon in het laatste half uur omslaat en Dennis plots de sympathieke, zorgzame vader wordt en Whit een dikke eikel blijkt te zijn. Ik houd niet van twists die zowat het gevolg van goddelijk ingrijpen zijn. De grappen zijn ondermaats en slechts om Dylan Moran viel nog wel te lachen. Doe mij maar de cornetto-films.

Wel oké.

Wat me niet duidelijk is, is waarom Schwimmer zo nodig een Britse comedy wou maken. Had hij er echt zin in of raakte hij gewoon niet aan de bak in Amerika? Vind het in ieder geval wat vreemd om hem aan het roer te zien van een film die zich voornamelijk met Britse acteurs in Londen afspeelt.

Volgens mij heeft hij ook niet zo erg veel toegevoegd als regisseur. Het voelde vooral aan als een Simon Pegg film, rond zijn personage gebouwd, met een aantal grapjes van de schrijvers om het comedy gehalte in leven te houden. De regie zelf is compleet onopvallend.

Pegg doet het gelukkig wel goed, ook Dylan Moran vind ik wel een leuk figuur. Best goede stand-up ook, al is dat iets meer vanwege z'n houding dan vanwege z'n daadwerkelijke grappen. De rest van de cast is ook in orde, enkel de rol van Azaria is misschien iets té overdreven negatief.

Maar ach, zijn karakter staan meer in functie van het plotje dan omgekeerd. Had allemaal wel iets origineel gemogen, al wilde deze film denk ik ook niet zoveel meer zijn dan een eenvoudige romantische comedy. Met dank aan Pegg valt het makkelijk uit te zitten, maar veel meer hoef je niet te verwachten.