Il Federale (1961)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Luciano Salce
met Ugo Tognazzi, Georges Wilson en Gianrico Tedeschi

Italië, 1944. Primo Arcovazzi is een fanatiek lid van Brigate Nere (een fascistische groepering). Hij krijgt de opdracht om Prof. George Wilson, een tegenstander van het regime, van Abruzzo naar Rome te brengen. Wat volgt is een reis per auto door half Italië.

avatar van Straniero
Bijzonder de moeite waard, deze WOII film die verrassend veel gemeen heeft met Midnight Run(!). Met name het duo Ugo Tognazzi en George Wilson (zijn echte naam dus, niet dat van het karakter) doet het heel goed en de humor is heel leuk. Prima dialogen, verrassende plotontwikkelingen en een mooie moraal maken 'Il Federale' af tot een film die wel een beetje meer bekendheid verdient.

avatar van Brix
Satire, komedie, maar vooral ook een pracht van een road movie.
De film is een lange aaneenschakeling van vermakelijke situaties, die mij deden glim- en schaterlachen.
Zelden zo'n hoeveelheid aan geslaagde humor in een film gezien.

Tognazzi en Wilson zijn aan elkaar gewaagd.

Een van de leukste films die ik sinds lange tijd gezien heb.