Notti Magiche (2018)

Italië

geregisseerd door Paolo Virzì
met Ornella Muti, Giulio Berruti en Giancarlo Giannini

Rome, 1990. Op dezelfde zomerse avond dat Argentinië thuisland Italië uitschakelt in de halve finale van het wereldkampioenschap voetbal, wordt het lichaam van filmproducent Leandro Saponaro opgevist uit de Tiber. De belangrijkste verdachten zijn Antonino, Luciano en Eugenia: drie jonge scenaristen die in Rome zijn voor een prestigieuze prijsuitreiking. Aan de lokale politie vertellen ze over hun uit de hand gelopen avontuur vol bacchanalen, extravagante showgirls, listige producenten en grijpgrage acteurs.

• vanaf woensdag 20 november te koop op dvd

Vanaf 30 mei in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Fisico
Oei, precies een tegenvaller?
Naar een Virzi kijk ik toch vol verwachting uit. Draait nu (pas) in de betere zalen in Vlaanderen.

avatar van Hega
Nou; ik vond deze film erg vermakelijk.
Heb ook wel regelmatig gelachen.
En een bizarre verhaallijn ook wel.

avatar van mrklm
Je moet waarschijnlijk een expert zijn op het gebied van Italiaanse cinema om deze satirische komedie werkelijk op waarde te kunnen schatten, alhoewel ik zelf ook maar weinig kon met de verwijzingen naar Fellini en Pasolini. Centraal staat de dood van een Italiaanse filmproducer tijdens de halve finale van het WK voetbal in 1990 dat in Italie werd gehouden (Notti Magiche verwijst naar de slogan van dat WK). De politie arresteert en verhoort drie jonge scenaristen die eerder die avond zijn gefotografeerd tijdens een feestelijk etentje met het slachtoffer. Wat volgt is een wirwar van losse Ideeën waardoor het verhaal nauwelijks te volgen is. De cast heeft duidelijk veel plezier gehad in het maken van deze film, maar dat blijkt eens temeer geen garantie voor kijkplezier voor de onschuldige bioscoopbezoeker.