Crime Doctor (1943)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Gordon
met Warner Baxter, Margaret Lindsay en John Litel

Phil Morgan, de leider van een groep inbrekers, krijgt een klap op zijn hoofd en verliest zijn geheugen. Morgan weet zijn verleden niet meer te herinneren en maakt een nieuwe start als de psychiater en criminoloog Dr. Robert Ordway. Ordway komt echter opnieuw in aanraking met één van zijn bendeleden. Wanneer hij tijdens het gevecht met dit bendelid weer een klap op zijn hoofd krijgt, kan Ordway zijn verleden weer herinneren en hij wil zich vervolgens aangeven bij de politie.

avatar van Dogie_Hogan
De complete, op een populaire radioserie gebaseerde, Crime Doctor filmcollectie van Colombia Pictures omvat de volgende, op zich zelf staande, titels:

01. Crime Doctor (1943)
02. Crime Doctor's Strangest Case (1943)
03. Shadows in the Night (1944)
04. The Crime Doctor's Courage (1945)
05. Crime Doctor's Warning (1945)
06. Just Before Dark (1946)
07. Crime Doctor's Man Hunt (1946)
08.The Millerson Case (1947)
09. Crime Doctor's Gamble (1947)
10.The Crime Doctor's Diary (1949)

(Aflevering #3 en # 6 t/m 8 zijn nog niet toegevoegd.)

avatar van Dutchfan
Hele aardige-typisch jaren 40-detective.
De eerste aflevering uit de Crime Doctor-reeks.

Wie,net als ik,veel van film-noir/jaren 40 detectives houd,zal van deze film genieten.

avatar van otherfool
Aan merkwaardige verwikkelingen geen gebrek in Crime Doctor: het geheugenverlies-plotje is nog tot daar aan toe, maar dat onze topcrimineel turned toppsychiater in no-time een agressieve moordenaar weet om te turnen tot voorbeeldige gevangenisvoorman en hem dan maar weer loslaat op de samenleving: goh. Het zal ongetwijfeld passen bij de we need every man-tijd waarin deze film uitkwam zeker? Het abrupte happy end past daar ook wel in: net iets teveel bullshit denk ik dan. Baxter zet overigens wel een aardige rol neer, maar meer afleveringen van deze serie hoef ik denkelijk toch niet te zien.

avatar van Bobbejaantje
De eerste uit een serie van tien films rond crime doctor Robert Ordway, gespeeld door Warner Baxter. Het gaat om een low budget film van Columbia waarin het (misdaad)mysterie rond het verleden van Warner Baxter tot op het eind de kijker laat gissen. Heb me ermee vermaakt maar het valt wel op dat de finale heel snel wordt afgeraffeld, een euvel waaraan wel meer (B-)films uit die tijd lijden.
De acteerprestaties van Baxter en de bad guys zijn op niveau, met veel gepraat en weinig actie weliswaar. Margaret Lindsay mag de honneurs waarnemen als obligate love interest van Baxter.

Ook al omwille van de korte speelduur is dit een film die niet verveelt, maar hij komt in zijn geheel niet boven de middelmaat uit. De volgende afleveringen in de serie zijn beter dan dit.