• 8.668.085 stemmen

That Hamilton Woman (1941)

Avontuur / Drama | 128 minuten

Met onder meer: Vivien Leigh, Laurence Olivier en Alan Mowbray

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot That Hamilton Woman

"The Year's Most Exciting Team of Screen Lovers!"

Verhaal over de liefdesaffaire tussen Emma Lady Hamilton en Lord Horatio Nelson in 1786. Het verhaal begint wanneer de jonge Emma trouwt met de Britse gezant in Napels, Sir William Hamilton. Wanneer Lord Nelson aan het hof arriveert om de koning te assisteren bij de oorlog tegen Napoleon worden hij en Emma verliefd. Ook al zijn ze beiden getrouwd, ze besluiten met elkaar verder te leven, maar wanneer de oorlog tegenzit besluit Lord Nelson zelf de leiding van de strijdkrachten op zich te nemen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Lord Spencer

Lord Keith

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Het begin is veel sterker dan het tweede deel van de film. Vivien Leigh speelt niet zo krachtig als in Gone with the Wind (soortgelijke rol), maar weet zich staande te houden.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Criterion release 8 sept. 2009

avatar van mister blonde

mister blonde

Had gehoopt op een leuke avonturenfilm, maar kreeg een weinig boeiend romantisch drama. Aardig geacteerd, Olivier is altijd wel sterk, maar Leigh is nogal wisselvallig. Op het ene moment is ze steengoed, terwijl ze ook vaak er volledige overheen gaat met een hoop overdreven gedoe. Laatste 15 min. zijn het best, maar toen had de film eigenlijk al mijn interesse verloren. Veel te veel gelul, dat zelden boeeind wordt. 2,5 sterren, slecht wordt het niet.

avatar van hkoster16

hkoster16

Leigh was wel weer oogverblindend.

BBarbie

Vivien Leigh en Laurence Olivier samen in één film, dat kan ik niet laten liggen. Het verhaal over de schandaleuze relatie van de bewierookte admiraal Nelson met een vrouw met een dubieuze achtergrond is tamelijk doorsnee, maar het acteerwerk en de cinematografie maken dat meer dan goed.

Ik blijf mij verbazen over de natuurlijke schoonheid van Vivien Leigh en met welk gemak zij stemmingswisselingen op overtuigende wijze aanschouwelijk kan maken. Ik heb inmiddels vrijwel al haar films gezien en ik moet zeggen dat het volgens mij een van de allerbeste actrices ooit is en dat niet alleen vanwege GWTW.

avatar van MarcellaLibra

MarcellaLibra

Geweldige film, al jaren mijn favoriete film ook die ik nog met enige regelmaat uit de kast haal. Ik ken de geschiedenis van hun romance goed als beheerder van een website over Lord Nelson en deze film raakt erg aan de waarheid, al eindigt hij wel heel plotseling.

avatar van Movsin

Movsin

Vivien Leigh was niet alleen opvallend mooi als Scarlett, maar ook als Lady Hamilton laat ze haar van haar beste zijde zien.

Bovendien legt ze met veel gemak heel wat emotionele variaties in haar act, in deze film die zo wat het midden houdt tussen romantiek en oorlogsvoering en met deze laatste toch enkele historische feiten in herinnering brengt.

Een pluspunt is zeker ook de cinematografische waarde voor begin veertiger jaren.