That Hamilton Woman (1941)

Alternatieve titel: Lady Hamilton

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alexander Korda
met Vivien Leigh, Laurence Olivier en Alan Mowbray

Verhaal over de liefdesaffaire tussen Emma Lady Hamilton en Lord Horatio Nelson in 1786. Het verhaal begint wanneer de jonge Emma trouwt met de Britse gezant in Napels, Sir William Hamilton. Wanneer Lord Nelson aan het hof arriveert om de koning te assisteren bij de oorlog tegen Napoleon worden hij en Emma verliefd. Ook al zijn ze beiden getrouwd, ze besluiten met elkaar verder te leven, maar wanneer de oorlog tegenzit besluit Lord Nelson zelf de leiding van de strijdkrachten op zich te nemen.

avatar van matthijs_013
Het begin is veel sterker dan het tweede deel van de film. Vivien Leigh speelt niet zo krachtig als in Gone with the Wind (soortgelijke rol), maar weet zich staande te houden.

avatar van Dogie_Hogan
Criterion release 8 sept. 2009

Had gehoopt op een leuke avonturenfilm, maar kreeg een weinig boeiend romantisch drama. Aardig geacteerd, Olivier is altijd wel sterk, maar Leigh is nogal wisselvallig. Op het ene moment is ze steengoed, terwijl ze ook vaak er volledige overheen gaat met een hoop overdreven gedoe. Laatste 15 min. zijn het best, maar toen had de film eigenlijk al mijn interesse verloren. Veel te veel gelul, dat zelden boeeind wordt. 2,5 sterren, slecht wordt het niet.

avatar van hkoster
Leigh was wel weer oogverblindend.

Vivien Leigh en Laurence Olivier samen in één film, dat kan ik niet laten liggen. Het verhaal over de schandaleuze relatie van de bewierookte admiraal Nelson met een vrouw met een dubieuze achtergrond is tamelijk doorsnee, maar het acteerwerk en de cinematografie maken dat meer dan goed.

Ik blijf mij verbazen over de natuurlijke schoonheid van Vivien Leigh en met welk gemak zij stemmingswisselingen op overtuigende wijze aanschouwelijk kan maken. Ik heb inmiddels vrijwel al haar films gezien en ik moet zeggen dat het volgens mij een van de allerbeste actrices ooit is en dat niet alleen vanwege GWTW.