Tikhiy Don (1957)

Alternatieve titels: Тихий Дон | And Quiet Flows the Don

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog
340 minuten / 107 minuten (VS)

geregisseerd door Sergey Gerasimov
met Pyotr Glebov, Elina Bystritskaya en Zinaida Kiriyenko

Een fiere kozakken-strijder (Pyotr Glebov) afkomstig uit een geïsoleerde Russische gemeenschap, probeert te breken met zijn tirannieke vader. Hij vecht dapper in de Eerste Wereldoorlog en keert daarna terug naar zijn vrouw, waarmee hij door zijn vader gedwongen was te trouwen. De jongeman zet zich af tegen dit gearrangeerde huwelijk en begint een affaire met de vrouw van een medekozak, zijn eerste jeugdliefde.

avatar van narva77
Vanaf volgende week verkrijgbaar op DVD bij Moskwood.

DVD5 / R2 / 4:3 - 1.33:1 / kleur
geluid: Dolby 2:0
speelduur: 330 minuten (+ 96 min. extra's)
Russisch gesproken
(optionele) ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans
Extra's: uitreiking Nobelprijs aan M.Sholokhov / The Making Of... / div.interviews met de cast / Kozakken liederen en dansen / film: 'The Truth about 'Quiet Flows The Don'

avatar van Mug
Mug
Na het bijna 7-uur durende avontuur Voyna i Mir, een van de grootste Sovjet epos-films allertijden, besloot ik me ook maar te wagen aan deze andere film-epos (5,5 uur) naar de beruchte roman (boze tongen beweren dat het werk niet van z'n hand is) van Nobelprijs-laureaat Sholokhov. Een film die in filmkringen ook wel de Russische 'Gone with the Wind' wordt genoemd. Het werd echter een ietwat teleurstellende ervaring.

Scenes die te snel aflopen leveren een gejaagde voorstelling op. Wat gebeurt er nu precies? Wie is wie? Waar zijn we nu? Weinig rust in ieder geval. De rustpunten zijn (natuurlijk) soap-verwikkelingen in de familie Melekhov die ruw wordt verstoord door de roerige geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog en de jaren 20 (afzetten van de tsaar + opkomst communisme). En natuurlijk de grote liefde die ondanks allerlei verwikkelingen toch stand houdt.

Wellicht was het beter geweest dat ik eerst dit gekeken had ipv Oorlog en Vrede. Een automatische vergelijking viel niet te ontkomen. Laatstgenoemde film is in alle opzichten beter en imposanter.

Niet voor iedereen geschikt dit, zoals de klassieke Sovjet-cinema beaamt, overdreven theatrale drama-oorlog-soap-epos. Vol huilende violen en harde blaasinstrumenten en dreunen op pauken. Tja, voor de liefhebber (en die hards).

avatar van wendyvortex
Doctor Zhivago op z'n Russisch. Ik ben redelijk dol op dit soort epische films.
En ik geef toe dat Voyna I Mir hier nog superieur aan is.