Skazka Stranstviy (1982)

Sovjet-Unie / Tsjechoslowakije / Roemenië
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Aleksandr Mitta
met Andrei Mironov, Tatyana Aksyuta en Lev Durov

De 10 jaar oude Marta (Tatyana Aksyuta) is vastbesloten haar broertje te vinden die met Kerstmis ontvoerd is door een namaak kerstman, vanwege zijn bijzondere vermogen goud te lokaliseren. De vriendelijke filosoof Orlando (Andrei Mironov) vergezelt Marta tijdens haar zoektocht en samen moeten ze een draak trotseren en worden gevangen genomen. Als niet veel later Orlando bezwijkt aan de gevolgen van de pest, moet Marta haar zoektocht alleen voortzetten. Wanneer ze uiteindelijk haar broertje vindt, beginnen de problemen pas echt.

avatar van beavis
Een apart sprookje, heel erg old school Russisch (zeker wat betreft de hyper-gestileerde belichting), maar ook wel duidelijk van zijn eigen tijd. Ben em gaan kijken omdat de film qua sfeer vergeleken werd door iemand met Labyrinth... dat is het wat mij betreft zeker niet. De zoektocht heeft meer parallellen met Candide eigenlijk. De toon is ook wisselend grappig, satirisch en donker zoals in dat boek. Helaas is het niet allemaal even goed uitgedacht, waardoor het allemaal net niet helemaal werkt wat mij betreft, maar er blijft dan toch nog een af en toe originele en daarmee toch bijzondere fantasy-film over. De soundtrack is van Alfred Schnittke, niet helemaal mijn muziek, maar door de naam toch ook nog noemenswaardig dacht ik.