Harkis (2006)

Frankrijk

geregisseerd door Alain Tasma
met Smaïn, Leïla Bekhti en Baya Belal

Harki's zijn Algerijnen die voorstander waren van Frans-Algerije. Zij hebben destijds meegevochten aan de kant van de Fransen. Sinds de onafhankelijkheid van Algerije, worden deze mensen in Algerije gezien als verraders en in Frankrijk hebben deze mensen ook geen goed toekomstperspectief. De familie Benabar is één van deze families. De oudste dochter Leïla vindt dat het zo niet langer kan. Ze besluit te vechten, niet alleen voor haar eigen familie, maar voor alle Harki's.

Zeer goede film die nogmaals de complexiteit van onze samenleving aantoont en dat radicale standpunten alleen maar tot geweld leiden.
Helaas, soms moet er gekozen worden, zoals deze Harkis, Algerijnen die in hun land de zijde kozen van de Fransen tegen het FLN en later in Frankrijk door de overheid en deels door de Franse bevolking niet naar verdienste werden behandeld.
Uitstekend acteerwerk, zeker van het meisje Leila Bekheti.