Pioneer (2013)

Noorwegen
Thriller

geregisseerd door Erik Skjoldbjærg
met Aksel Hennie, Wes Bentley en Stephen Lang

Het verhaal speelt zich af in de vroege jaren '80, bij het begin van de Noorse olievondst. Enorme hoeveelheden olie en gas worden ontdekt in de Noordzee en de autoriteiten willen de olie aan land brengen via een pijplijn die tot een diepte van 500 meter gaat. Petter, een professionele duiker, heeft de discipline, kracht en moed om 's werelds gevaarlijkste opdracht tot een goed einde te brengen. Maar een onverwacht en tragisch ongeval verandert alles. Petter wordt op een gevaarlijke missie gestuurd waarbij hij uit het oog verliest wie aan de touwtjes trekt. Gaandeweg beseft hij dat dit zijn petje te boven gaat en dat zijn leven op het spel staat.

Op ware gebeurtenissen gebaseerd. De regisseur zal een spannende psychologische mysteriethriller hebben willen maken maar is daar niet in geslaagd. Het verhaal over corruptie, samenzweringscomplotten, rivaliteit en moord mist balans en nuance. Dan weer veel te gedetailleerd, dan lijkt het verhaal nergens heen te gaan en het complot zelf mist diepgang. Als kijker mis je zo de grip op het verhaal.

avatar van Movie-Addicted
Helemaal met Gauke eens! De sfeer, het acteerwerk en de beelden waren er, maar de film kwam erg wisselvallig en rommelig over qua verhaallijn en geloofwaardigheid. Jammer jammer jammer..

*2.75

avatar van schumacher
Niet mijn ding,ppff.

Sterke film die goed in elkaar zit.
Helemaal niet "rommelig" zoals hierboven beschreven.
Sterke rol van Aksel Hennie in een prima verhaal.

avatar van Piratje
Noorse prenten ogen vooral op de details, wat het hele verhaal een verwarrende onzekere indruk geeft vol twijfels en verdachtmakingen.

Maar toch aardig in beeld gebracht omdat het feit zelf heel duidelijk een detail behandelt en weinig rond de pot draait.

Hier ook weer wordt de spanning opgedreven door een geheimzinnige zoektocht naar de kleine dingen. Ook in de film erg close bewerkt.

Er wordt aangegeven dat dit verhaal berust op een waargebeurde verhaal. Wat ik toch betwijfel of zeker sterk overtrokken aanvoel.

avatar van Left4Dead
Prima film, waande me weer even terug in de jaren 80 door de setting.
Verhaal loopt op een lekker rustig tempo, wordt zeker niet sloom. Alles krijgt de tijd zodat een mooi geheel is geworden, script loopt goed. Cast, beeld en geluid ook prima dus de optelsom eindigt op een 3.5**. Op een schaal van 10 een 7.5**

Er zitten btw wel een paar hele mooie shots tussen!

Vanaf 12 juni in de bioscoop (Lumière)

avatar van blurp194
Ik geloof er wel in.

Misschien worden de details van de achtergrond van de controverse niet heel expliciet uitgespeld, maar daardoor krijg je het als kijker op dezelfde manier te verduren als de hoofdpersoon Petter. Dat heeft wel wat, vind ik - en geloofwaardig is het ook zeker wel, het idee dat bedrijven en regeringen over lijken gaan als het om geld, geld, geld gaat is tenslotte niet echt vreemd.

Aksel Hennie is erg goed, Wes Bentley goed gecast als Amerikaan tussen de Noren. Wat ook overtuigt is de hele foutig-uitziende jaren-70 boel - lelijke kapsels, rare kleren.

Fijne film. Over een wat raar stukje historie, en wat pionierswerk onder water.

avatar van WB
WB
Op een van de posters staat "from the director of Insomnia". Dacht ik toch bijna dat Christopher Nolan deze film geregisseerd had. Slim.

avatar van james_cameron
Matige paranoia-thriller, met een aanvankelijk intrigerend maar uiteindelijk te dun en te vaag plot. De vroege jaren '80 zijn fraai vormgegeven en de akteurs zijn prima, maar de gebeurtenissen zijn net niet boeiend genoeg. Wellicht wordt de aangekondigde George Clooney-remake beter.

kappeuter schreef:
Vanaf 12 juni in de bioscoop (Lumière)

Update: Nederlandse release is alsnog komen te vervallen.

avatar van mcdaktari
In juni pas in de bios? Ik zag deze vorig jaar al dacht ik. En vond het zeker geen verkeerde film.

avatar van Norman Mailer
De sfeer van die jaren wordt mijns inziens erg fraai neergezet, de onderwaterscenes zijn beklemmend, maar het tempo, ach ach man. Pioneer schiet té vaak uit zijn versnelling. Het soort film waar je onaangenaam ongeduldig van wordt.

avatar van Martxela
Begon als een spannende sterke thriller toen het nog om het duik ongeluk ging, maar al snel verzandde het in de zoveelste complot film met achtervolgingen, kwijtgeraakte dossiers, weer de tegenwerkende voorman etc..... Ik heb het allemaal al eens beter, veel beter, gezien.

Interessant verhaal, maar een thriller vind ik het helemaal niet, daarvoor is het wel wat saai.
Ik ken betere Noorse films dan deze.

avatar van wendyvortex
Noorwegen begin jaren 80. Duiker doet onderzoek naar een ongeluk waar hij en z'n broer bij betrokken waren en blijkt dan in wat smerige zaakjes van de Amerikanen of de Noren of de toch de Amerikanen ... te roeren.
Tsja er zijn geweldige financiële belangen dus er wordt weer eens flink omgekocht en over lijken gegaan.
't is Noors, maar wat grimmiger en tobberiger dan wat we aan al die literaire Scandinavische thrillers over ons heen gestort krijgen, maar dat is inmiddels eerder een pré.
Geen gemakkelijk verhaaltje, wel waargebeurd en met fijne duikscenes.

avatar van Decec
Een goed thriller film...
Goed verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Goed acteerwerk...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van DjFrankie
Goed plot, ga je ook weer over nadenken. Sterk geacteerd. Goeie film.