Izzat (2005)

Noorwegen
Misdaad / Actie

geregisseerd door Ulrik Imtiaz Rolfsen
met Emil Marwa, Daud Mirza en Jan Sælid

In de jaren '80 en '90 is er onder de jeugd van Pakistaanse afkomst een groeiend aantal dat zich bij een straatbende aansluit. Daaronder Wasim, Munawar en Riaz, die opgroeiden in het arme gedeelte van Oslo. School is saai, en hun aandacht gaat eerder uit naar de East Side Crew - een bende geleid door de meedogeloze broers Sadiq en Khalid. Wat begint met kleine diefstallen ontaardt in drugshandel, geweld en moord. De loyaliteit binnen de bende is alles, maar toch wringt het bij Wasim. Hij ontdekt dat zijn keuze voor de bende niet een gelukkige keuze was.

avatar van Knisper
Fantastische film. Ik ben geen fan van het gangstergenre; helemaal niet zelfs, maar wat Rolfsen hier presteert is wel heel bijzonder. Waar ik lang dacht dat Fatih Akin de enige Europese regisseur was die vanuit het oogpunt van de immigranten een serieuze en realistische film kon maken, blijkt dit toch niet zo te zijn.

Izzat is aardig hard, heeft geloofwaardige karikaturen als personages en heeft vooral een heel goed verhaal. Geen vals sentiment, geen scenes waar gangsters zogenaamd stoer over moeten komen; gewoon recht toe recht aan.

Maar wat Izzat helemaal maakt is de frisse visuele stijl van Rolfsen, die met een volgens mij niet zo heel hoog budget (het is z'n debuutfilm), waarmee het niet alleen een plezier voor het oog is, maar ook als een trein loopt. Zeker een van mijn favorieten in het genre. 4*

avatar van Fikret8
Is dit trouwens een remake?

avatar van Kraay
Film is op zich zo slecht nog niet, maar sommige scenes zijn saai/onnodig. Alle scenes over de jeugd van de Pakistaanse jongens zijn onnodig en liggen er te dik bovenop, helemaal als ze later met flashbacks weer terug komen. Ik denk dat er wel een halfuurtje van de speelduur af kan/had gemogen.
Verder erg stijlvol gedaan door de onbekende regisseur. Ben best bereid nog wat van de man te bekijken, maar dan niet weer zo'n gangsterfilm. Gewoon niet mijn ding. Toch een nipte 2,5*

avatar van Knisper
Fikret8 schreef:
Is dit trouwens een remake?
Voor zover ik weet niet. Al is het verhaal natuurlijk niet bijster orgineel.

neo (crew)
Bijzonder is Izzat niet. Het is de zoveelste misdaadfilm over een stel jonge jongens die er op kijken tegen een bende en zich er uiteindelijk bij aansluiten. Je kent het wel; opstand en ondergang. Maar het is ook gewoon een vrij vlakke film. Componist Magnus Beite schroomt niet om op bepaalde cruciale momenten steeds dezelfde soprano in te zetten. Visueel is er niks mee en ondanks dat het verder vrij standaard is, kan je het toch nog wel een puur degelijke film noemen.

avatar van Erwinner
Hard.

Zag er eigenlijk tegenop maar 't moest er van komen dankzij Knisper (fijn dat er geen rij achter mij stond in de pakketservice).
Het verhaal is misschien zo oud als de weg naar Rome, alhoewel niet zo oud als Rome maar de vulling maakt deze film tot een bovengemiddeld gangster filmpje. Heerlijke gangster's die je gaat ontwijken (mocht je zo'n groepje tegenkomen in het dagelijks leven) en dat kun je van een hoop andere criminele films toch vaak niet zeggen en de manier van acteren is gruwelijk overtuigend.
Weinig budget? Niet opgemerkt, wel vlot en technisch dik in orde.
Wisselende soundtrack gehoord dacht ik, gruwelijke bassen die mijn headset nét niet aankonden! Ook op dit onderdeel een ruime voldoende.
1 punt van kritiek is dat er iets teveel dialoog in voorkwam wat niet écht van toegevoegde waarde was en 90 min. waren voldoende geweest imo.

Verder gewoon een dikke pluim en een dikke 3.5*

P.S. De rij is nog steeds leeg in de pakketservice. Ik zou maar aansluiten als je van de grovere film houdt .

avatar van JJ_D
Stijlvol? Jazeker. Consistent? Jawel. Boeiend? Inderdaad...maar soms verwacht je van een film ook dat tikkeltje meer. Dat beetje geloofwaardigheid, dat via werkelijke beelden lonken naar de (werkelijke) realiteit van alledag, dat film als medium zo interessant maakt.

Laat het nou net dat gevoel zijn dat in 'Izzat' ontbreekt. Zonder echt onwaarschijnlijk te zijn geloof je er niet in, en daar is niet eens een aanwijsbare oorzaak voor te vinden. Rolfsen kleedt zijn film immers smaakvol aan en aan de acteurs ligt het evenmin. Het verhaal is misschien wat voorspelbaar, maar anderzijds ook meeslepend, tot de absurde finale afbreuk komt doen aan het geheel. Maar daar gaat het nu niet om.

'Izzat' heeft geen grote indruk gemaakt, en toch is hij in zijn geheel absoluut niet onder niveau. Voor mij ontbreekt echter "de ziel van de kunstenaar", die het louter verhalende moet verheffen tot iets hogers. Dat lukt hier amper...vandaar dat 'Izzat' genegeerd werd op verscheidene internationale festivals?

avatar van wendyvortex
Film begint veelbelovend maar zakt als snel af tot het standaard gangsterfilmpje.
Dat onze "helden" Pakistani zijn en de film zich afspeelt in Noorwegen voegt nauwelijks iets toe.
Technisch zit het allemaal goed in elkaar maar helaas: te veel en te vaak gezien.

avatar van MH040
wendyvortex schreef:

Dit is natuurlijk grote onzin. Ten eerste is het een Noorse film, dus logisch dat de film zich in Noorwegen afspeelt. Ten tweede wonen in Oslo tamelijk veel immigranten, waaronder een grote Pakistaanse gemeenschap. Ik denk dat het niet nodig is om hier een verhaal te houden over criminaliteit onder niet-westerse allochtonen. Bovendien halen de Pakistaanse gangsters in de film hun drugs rechtstreeks uit Pakistan. Het is dus wel degelijk van belang voor het verhaal.

Wat de film betreft... De film zag er allerminst goedkoop uit. Het camerawerk en editting waren prima en de settings waren goed. Maar de film hangt aan elkaar van cliché's en stereotypen. En het acteerwerk is ronduit slecht. Ook wordt de sfeer constant te dik aangezet door overdreven ("spannende") muziek en overacting. Al met al heb ik me niet verveeld, maar het was allemaal niet best en ik zou 'm geen tweede keer hoeven zien.

De regisseur zou ik nog niet direct willen afschrijven naar aanleiding van deze ene film. Ik denk dat hij zeker wat beters dan dit moet kunnen maken met een sterker script en fatsoenlijke acteurs.