Un Delitto Poco Comune (1988)

Alternatieve titels: Phantom of Death | La Casa di Via Rubens | Off Balance

Italië
Horror / Mystery

geregisseerd door Ruggero Deodato
met Michael York, Edwige Fenech en Donald Pleasence

Inspecteur Datti onderzoekt de moord op een vrouwelijke arts. Hij is daar nog mee bezig, wanneer er al een tweede moord wordt gepleegd: de vriendin van pianist Robert Dominici wordt ook dood aangetroffen. Dan wordt Datti via de telefoon door de moordenaar uitgedaagd.

avatar van kungfuzombie
Aardige thriller, een meer ingetogener Deadato (ja, dat kan!). Helaas is de soundtrack het beste wat de film te bieden heeft! (de aanwezigheid van Donald Pleasence is ook altijd welkom trouwens!)

Niet echt een Giallo (het is meteen duidelijk wie de killer is en er worden ook geen pogingen gedaan het te verhullen).

avatar van wendyvortex
Meer horror dan giallo.
Wel hele prima horror mede dankzij de geweldige make-up/over van Michael York.
Leuke stijlvolle kills, waarbij de regisseur Deodato (van de beruchte Cannibal Holocaust) het voornamelijk laat bij wat rondspuitend bloed, geen ingewanden deze keer.
Redelijk originele horror ook qua verhaal: de hele tijd boeiend en stuk beter geacteerd dan gebruikelijk in het genre.

avatar van Peake
Ondanks het vrij originele uitgangspunt en een prima cast blijft het eindresultaat hier door het fantasieloze camerawerk en een niet bijster goed uitgewerkte spanningsboog toch wat in de middenmoot hangen.

avatar van dutchtuga
Deze net besteld. Intrigerende trailer.

avatar van Halcyon
Deodato laat zich in Phantom of Death van zijn subtiele en sentimentele kant zien. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de zeldzame ziekte van begenadigd pianist Dominici niet louter als excuus gebruikt wordt voor een ingenieus detectiveverhaaltje. Nee, doordat hij een getormenteerd personage speelt dat zijn lot niet wil aanvaarden, krijgt de film een droevige lading. Daarmee overstijgt Deodato de banale motieven van vele filmmoordenaars en dat houdt de nodige punch in het steeds repetitiever wordende kat-en-muisspel.

Phantom of Death wordt gecatalogeerd als giallo. Als u de lederen handschoen en de hoed wegdenkt, komt het inderdaad aardig in de buurt. Er passeren bovendien enkele stilistisch interessante moorden die aan Argento in zijn beste dagen doen denken.

Volledige review: Phantom of Death (Ruggero Deodato) – dvd recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Noodless
Interessant verhaal met een paar geslaagde moorden, maar toch mist de film één belangrijke factor om gezien zijn genre de middelmaat te overstijgen, nl. spanning. Degelijke opbouw en niet te vergeten de mooie verschijning van Edwige Fenech. 6/10