• 8.301.679 stemmen

Murder at the Gallop (1963)

Misdaad / Mystery | 81 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: George Pollock

Met onder meer: Margaret Rutherford, Stringer Davis en Robert Morley

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Murder at the Gallop

"It's a Penny to a Pony... Murder Will Out!"

Iedereen gaat ervan uit dat de rijke Richard Abernethie een natuurlijke dood stierf. Alleen zijn zuster houdt vol dat hij vermoord werd. De notaris van de familie besluit de erfgenamen eens grondig onder de loep te nemen en zijn vriendin Miss Marple helpt hem daarbij. Losjes gebaseerd op het boek 'After the Funeral' van Agatha Christie.

imageimageimageimageimageimage

Rosamund Shane

Michael Shane

Mr. Trundell

neo (crew films)

Tweede Christie verfilming met Rutherford die ik heb gezien, naast haar zeer kleine rol in The Alphabet Murders. En de overeenkomstigheden zijn makkelijk te zien: vermaak van de bovenste plank, met veel vaart en humor zonder enorm serieus te worden. Ook in Murder at the Gallop speelt Morley een goeie rol. En wat deed Ron Goodwin om de boel op te fleuren? Hij componeerde een geweldig,aanstekelijk thema! 3.5 sterren

avatar van Filmfreaker

Filmfreaker

De minste, maar toch een leuke Miss Marple film van de zwart-wit reeks. Hij is toch wel spannend, de moorden zijn weer mysterieus.

Magaret Rutherford is de beste Miss Marple actrice, die ooit. Ik heb ook de films van Joan Hickson gekeken. Ik vond haar maar niks, zij had de Miss Marple niet in zich zitten. Zo saai.

Kortom: Goeie film, met goed wat mysterie.

neo (crew films)

Hickson moet je aan wennen, en tevens zijn die films een stuk serieuzer van opzet. Hoeveel met haar zag je er? Maar natuurlijk blijft Rutherford wel beter, daar niet van.

avatar van tsjidde

tsjidde

Volgens mij is dit mijn 12de film met Mrs. Rutherford, maar dan nu mijn eerste film waarin zij verschijnt als Miss Marple. Zij is inderdaad geknipt voor deze rol als ietwat excentrieke dame op leeftijd, die het eenvoudig altijd beter weet dan de politie. Mijn welgemeende dank gaat uit naar mijn grote vriend Hannibal voor deze tip.

avatar van Hannibal

Hannibal

Graag gedaan.

avatar van Mug

Mug

Je gaat nu hopelijk ook de andere drie Rutherford as Marple films bekijken? Ik vond Murder She Said (serieuzer) en Murder Most Foul (intelligent en zeer grappig) beter dan deze uitstekende kolder.

Opmerkelijk dat deze klassieke Marple verfilmingen blijkbaar zo weinig gezien zijn door de gebruikers van de site. Foei! [dvd's zijn overal te koop voor 5 euro] Dat er een 'boost' moge komen.

avatar van tsjidde

tsjidde

Murder She Said staat inderdaad als volgende op m'n lijstje.

Alleen waar jij deze dvd's voor € 5,- vandaan haalt, is me nu nog even raadsel.

avatar van Mug

Mug

Die zitten/zaten geruime tijd in de 3 voor 15 euro aktie bij FRS en Van Leest.

Zelf heb ik de 4-dvd-box ooit gekocht voor 14 euro. De Mediamarkt had een verkeerd prijsstickertje (was bedoeld voor een van die Joan Hickson boxen) erop geplakt. Vond ik niet erg, dat moge duidelijk zijn. De ene Marple is de andere niet.

avatar van Hannibal

Hannibal

Bedankt voor de tip, ik zal er eens kijken, ik wil nu wel meer met Margaret Rutherford zien.

Wat een grappige dame is dat.

avatar van The One Ring

The One Ring

Het tweede deel in de reeks Marple-films met Rutherford en wederom kan ik met de beste wil van de wereld niet zeggen wat er werkelijk bijzonder aan is. Veel meer dan een aflevering uit een detective-serie als Baantjer is het niet. Alleen Rutherford zelf weet deze films toch nog enigzins te onderscheiden. Verder is het ook nu weer een aangenaam filmpje die lekker wegkijkt en gelukkig ook niet lang duurt.

neo (crew films)

Wat Baantjer mist is een bepaalde klasse die de Miss Marple films wel hebben. Snap best dat je het beoordeelt als zomaar een detective film, maar het zijn wel degelijk zeer verschillende dingen.

Kuck-x

Margaret Rutherford schittert opnieuw als de supereigenwijze, dynamische Miss Marple. Niet zoals de grote Agatha Christie haar oude vrijster/speurder bedoelde, maar wel weer in een zowel grappige als spannende film. Curieus dat Murder at the Gallop de verfilming is van een Hercule Poirot-avontuur...

avatar van Movsin

Movsin

Fris Miss Marple detective-filmpje of hoe een thriller met x aantal moorden toch best onderhoudend is zonder dat de brokken mensenvlees in het rond vliegen en kladden bloed op de muur uiteenspatten.

Verpozend en amusant en Margaret Rutherford in haar beste doen.

Dick2008

Gezellige oude films deze reeks van 4 met Margaret Rutherford, allemaal van hetzelfde niveau, allemaal 3.5.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Leuke detective film, uit grootmoeders oude doos: 3.0

Dick2008 schreef:

Nu voor de 3e of 4e keer gezien. Blijft nog steeds een leuke film om eens in de zoveel jaar weer eens te bekijken. Geen bijzondere film eigenlijk. Het eerste half uur is de film nogal middelmatig maar daarna wordt het interessant.

Een klein beetje voorspelbaar is hij wel, na 3 moorden wordt het groepje verdachten ook wel wat klein. Maar eigenlijk is de zoektocht naar de verdachte bijzaak. Het gaat er meer om hoe het gebracht wordt. Margaret Rutherford doet het goed als een eigenzinnige Miss Marple. En dan gaat ze ook nog de twist doen, wel ja. Erg grappig allemaal. Toch wordt door iedereen goed geacteerd en blijft het een film met veel afwisseling van komische en mysterieuze momenten. En hier en daar ook wel spannend.

avatar van ardbeg41

ardbeg41

Blijf bij mijn mening als bij Murder Ahoy. Margaret Rutherford is voor mij dè Marple. Meningen verschillen.

Spanning en humor.

Nog een detail wat ik op Wiki las: Mister Stringer is in feite Margaret's echte man.

Kuck-x

Het blijft grappig, die verwijzing in het begin van Miss Marple naar haar schepster en het nooit geschreven boek The Ninth Life: "Het werk van Agatha Christie zou verplichte kost voor de politie moeten zijn".

Het moet nu wel zeker de achtste keer zijn dat ik deze film gezien heb en ik doe er maar weer een halfje bij, vooral vanwege het prachtige tempo. Het verhaal ontrafelt zich zonder hindernissen, elke scène, ieder woord doet er toe en aan het eind heb je echt niet het gevoel dat je er anderhalf uur over gedaan hebt.

Rutherford is in vorm, maar dat geldt zeker ook voor Stringer Davis (Mr. Stringer), Robert Morley (Hector Enderby) en Charles Tingwell (inspecteur Craddock). De setting is weer perfect sfeervol in deze vrije bewerking van After The Funeral.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Inderdaad Kuck-x, het wordt niet zo vaak gezegd omdat dit soort films nooit echt serieus wordt beoordeeld, maar de setting van deze film is bijzonder rijk: eerst dat landhuis waar het eerste lijk wordt aangetroffen, daarna het vriendelijke stadje waar Miss Marple woont, vervolgens het pension met manege, en tussendoor ook nog het huis waar de breinaalden worden gehanteerd zal ik maar zeggen. Allemaal miniatuur-settinkjes die door hun levensechtheid de film tot leven brengen en zo de uitstekende acteurs een prachtig (en overigens ook ambachtelijk-fraai gefotografeerd) canvas bieden. Ik zit zelf inmiddels al op negen keer.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Overigens natuurlijk eigenlijk belachelijk: deze films zijn in breedbeeld in de bioscoop verschenen, maar mijn Nederlandse DVD-versie (met de hoes zoals op coverdude.com, maar dan natuurlijk met Nederlandse tekst) is in 4:3. Sterker nog, hij begint keurig in breedbeeld, maar zodra de credits zijn afgelopen (dus direct na de naam van de regisseur) verspringt het beeld naar 4:3, om gedurende de laatste halve minuut (bij de eindcredits) nog even naar breedbeeld terug te keren. Het lijkt wel een videorelease uit de tijd dat we nog allemaal 4:3-televisies hadden… De Amerikaanse release is wèl gewoon breedbeeld zoals het hoort (getuige bijvoorbeeld dvdtalk.com). Echt heel raar en ook tamelijk ergerlijk.

Dick2008 schreef:

Nou, deze film wil toch ook echt niet meer, dan zou Ahoy ook wel tegenvallen. Die andere twee moest ik de vorige keer al niet meer. Misschien ligt het aan het genre, misdaad/thriller/mystery. Rutherford en Morley blijven wel een grappige verschijning. Maar echt boeien kon het me niet meer. (Al had ik al mijn bedenkingen). Een soort van ouderwets tv-vermaak, waar steeds minder van overblijft. 3.0

Kuck-x

Afgelopen week bekeek ik de vier films met Margaret Rutherford als Miss Marple nog eens op rij. Een zeer vermakelijke zit van zes uur. Deze films lijken wel een soort magie te hebben. Heerlijke whodunits, met inzet en inleving geacteerd, in - dat heb ik al eerder opgemerkt - perfecte settings. Het is vooral die rijke old fashioned Engelse sfeer die deze films zo genietbaar maken. Voor deze film geldt dat wel heel uitdrukkelijk, met extra waardering voor de humor en voor de geweldige rol van Robert Morley. Ook deze Marple heb ik nu voor de tigste keer gezien. En als je dan voor de tigste keer geniet, bewijst dat voor mij toch wel kwaliteit. Halfje erbij wederom.

avatar van clubsport

clubsport

Met bovenstaande commentaar kan ik het grotendeels eens zijn , heerlijke engelse sfeer luchtig .

Die bedenkelijke frons van de inspecteur als Miss marple weer eens haar neus in zijn zaak steekt is hilarish

Dit is de 2e film met Rutherford die ik zag , De 1e Murder she said vond ik een fractie beter maar ook deze was zeker genietbaar .