L'Iguana dalla Lingua di Fuoco (1971)

Alternatieve titel: The Iguana with the Tongue of Fire

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Riccardo Freda
met Luigi Pistilli, Dagmar Lassander en Anton Diffring

In Dublin wordt een jonge vrouw in haar huis brutaal vermoord door een maniak die zuur in haar gezicht werpt en haar keel met een scheermes opensnijdt. Haar verminkte lichaam wordt later in de koffer van een limousine ontdekt, waarvan de Zwitserse Ambassadeur Sobiesky de eigenaar is. Die ambassadeur, die de minnaar van de dode vrouw was, weigert om met de politie samen te werken op grond van zijn diplomatieke onschendbaarheid. Hij roept de hulp in van John Norton, een ex-politieagent, die vermaard is om zijn brutale werkmethoden. Wanneer deze man nog een affaire start met zijn knappe stiefdochter geraakt hij steeds nauwer met de zaak verwikkeld. Ondertussen gaan de brute moorden verder....

avatar van Vascago
Klinkt als een fijna giallo.

Spectaculaire synopsis idd, maar de uitvoering is niet te denderend.Itt de titel is de setting origineel:Dublin.Helaas gebruikt Freda de couleur locale echter vrijwel niet,ook vanwege de internationale cast.Om het nog wat erger te maken:de dubbing is blijkbaar verzorgd door Engelsen die een ridicuul soort fop-Iers accent uitbraken.
Je zou van een gothicus als Freda de nodige visuele flair mogen verwachten,maar ook dat valt tegen.De cinematografie is sub-par,met enkel wat shots vd Ierse kust die aardig zijn.
Acteerwerk is met Pistili,Lassander en stock-nazi Pochath wel in orde,naar genre begrippen tenminste.
Qua sleaze valt er weinig te genieten en tot overmaat van ramp zijn de enige boobs die we uitgebreid te zien krijgen die van een minderjarige.De gore is eerder ridicuul door de slechte effecten,vooral die zuuraanval.Al wordt er op zich genoeg gemoord in de film.
De plot is niet zozeer absurd,als wel oninteressant te noemen.Nog wat comic relief in de vorm van een would-be Miss Marple,hoe grappig.
Om het af te maken een te nadrukkelijke soundtrack.

avatar van Richard_Voorhees
Deze kwam ik net tegen op marktplaats. Een giallo waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had. Misschien dat ik hem wel oppik.