Lady Windermere's Fan (1925)

Komedie / Drama

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Ronald Colman, May McAvoy en Bert Lytell

Lady Windermere (May McAvoy) kent haar moeder, Mrs. Erlynne (Irene Rich), niet. Lord Windermere (Bert Lytell) die haar financieel geholpen heeft, nodigt haar uit voor de verjaardag van zijn vrouw. Lady Windermere is daarop jaloers en verlaat haar man voor Lord Darlington (Ronald Colman). Wanneer Mrs. Erlynne merkt dat er een misverstand is ontstaan, wil zij alles rechtzetten, maar helaas heeft Lady Windermere haar waaier laten liggen bij Darlington. Naar een toneelstuk van Oscar Wilde.

avatar van Airbakke
Schitterende film van Lubitsch.
Ik vind het heerlijk hoe hij het decadente volkje van de 'hoge middenklasse' in deze film weergeeft.
Daarbij is het verhaal zeker te smaken. Het grappige is dat ik voor de film begon totaal niet wist wat een 'fan' was. Totaal onvoorbereid begon ik aan deze film en het was liefde op het eerste zicht.
Dit is in enige zin al een aanleiding tot de geniale prenten die hij later nog zal afleveren.

Een 4

en kom op zeg! 3 stemmen is belachelijk weinig!

Een 'fan' is trouwens zo ne waaier..

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels op DVD verkrijgbaar.