Ginchô Wataridori (1971)

Japan
Misdaad / Actie

geregisseerd door Kazuhiko Yamaguchi
met Meiko Kaji, Tsunehiko Watase en Tatsuo Umemiya

Nami (Meiko Kaji) vermoordt een lid van een andere criminele organisatie wegens een conflict over de gebieden waar binnen de bendes mogen opereren, waarna zij in de gevangenis belandt. Drie jaar later wordt ze ontslagen en begint met de exploitatie van een biljarthal. Maar ook nu wordt Nami niet met rust gelaten, want een lokale gangster wil de goedlopende zaak overnemen.

avatar van stephan73
Komt volgende maand uit via Synapse (regio 1)!

avatar van jeroentjuhhhhh
Yamaguchi Wow! Toegegeven: als een verrassing komt het niet. Yamaguchi nu tweemaal aan het werk gezien met Chiba (Karate Bull/Bear Fighter films) en beide keren overtuigend. Nu met Meiko, dé exploitation heldin bij uitstek, is het een voorspelbare uitslag. De straten van Tokyo (Ginza gebied) lopen over van neon, paar keer prachtig gecombineerd met de regenval. Zie het prachtige (lange) shot richting het eind met Meiko en paraplu. Betoverend! Evenals de soundtrack. Theme song gezongen door Meiko zelf.

Voor het grootste gedeelte een niets aan het hand filmpje, maar wel met enkele momenten die eruit springen. Zoals de kennismaking met Watase, of de scene waarin bekend wordt dat ze een ex-con is. Heerlijk maniakaal (en toch ingetogen) gespeeld door Meiko. Hoogtepunt is echter de climax, met extra aandacht voor de dood van Owada!! Zou Argento hebben gekeken? En dan die biljart-match... ik kan nog hééél lang doorgaan.