And Then There Were None (1945)

Alternatieve titel: Rene Clair's 'And Then There Were None'

Misdaad / Mystery

geregisseerd door René Clair
met Barry Fitzgerald, Walter Huston en Louis Hayward

In een eenzaam huis op een eiland zijn tien mensen uitgenodigd door een gastheer die zelf niet verschijnt. Ze zijn volkomen van de bewoonde wereld afgesloten en aangewezen op elkaars gezelschap, terwijl ieder van hen steeds sterker wordt achtervolgd door de schaduwen uit het verleden. En dan wordt een van hen vermoord... En nog een. En langzamerhand wordt het leven voor hen die overblijven tot een hel. Verfilming van het gelijknamige boek van Agatha Christie.

avatar van jay73
Lang geleden is het dat ik de verhalen van Agatha Christie las. Dit verhaal is waarschijnlijk wel de bekendste.
Het was leuk om de verfilming ervan te zien: niet slecht, zeker niet!
Ik vraag me alleen af of het einde van de film wel klopte met dat van het boek.
Wat ik me van het boek kan herinneren is dat er wel degelijk 10 aan hun eind kwamen, misschien ook wel 9, maar 8
Staat me niks van bij.

avatar van Wolkenmeter
jay73 schreef:
Ik vraag me alleen af of het einde van de film wel klopte met dat van het boek.
Je dacht juist: het is lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar ik herinner me nog dat er weldegelijk 9 doden vallen op het eiland. In de film hebben ze er natuurlijk een soort happy end van willen maken, al was dat tegelijk ook heel cynisch: de bootsman alleen achterlaten op een eiland met 8 lijken.
Voor het overige was het een plezier om het verhaal nog eens te herontdekken aan de hand van deze erg leuke en charmante verfilming.

avatar van italian
in het boek worden er 9 vermoord en de 10de (de rechter denk ik)pleegt zelfmoord.waarom?dan moet je maar het boek lezen

avatar van Ralfke
Heel erg sfeervolle verfilming van Christie's boek. Enige minpuntje is het einde van de film dat totaal niet spoort met dat van het boek. Jammer, jammer, jammer...

avatar van Mochizuki Rokuro
Het bronmateriaal (hoewel uitgangspunt voor vele soortgelijke kat-muis-films en -spellen van The Usual Suspects tot Wie is de Mol?") is natuurlijk al vrij schemtaish, maar bevat humor en diepte. Twee dingen die de film mist. Het schematische lijft en het einde is een lachertje. Clair kan zoveel beter.

avatar van Co Jackso
And Then There Were None heeft mij zeer zeker vermaakt, hoewel je er niet teveel van moet verwachten. Op bepaalde momenten is het leuk puzzelen met de film, maar veel meer bevat het dan ook niet. De acteerprestaties zijn vrij standaard en qua spanning is het allemaal ook vrij matig. Het einde is natuurlijk jammer, maar wel te verwachten voor een film uit deze periode. René Clair had de geschiedenisboeken ingegaan als het einde daadwerkelijk gedurfd zou zijn.

avatar van BlueJudaskiss
Tegenvallende film - ik was tot mijn eigen verbazing al geen grote fan van het boek en de film was eigenlijk meer van hetzelfde. Maar het einde van het boek vond ik leuker. Dit einde vond ik - net als eigenlijk de rest van de film - zo volkomen zonder mysterie, zonder spanning. Ik vond het ook zo apart dat geen van de betrokkenen zich echt druk leek te maken om wat er gebeurde.

Zo knap vond ik deze film nu ook weer niet.
Het verhaal van die 10 kleine negertjes had ik destijds wel gelezen en toen leek mij dat boek heel wat spannender dan wat nu wordt opgedist. Het einde van de film vond ik zelfs wat flauw.

Lang geleden het boek van Agatha Christie gelezen, maar de clou was ik inmiddels vergeten. Het moordmysterie (eigenlijk was het verhaal simpel), met een flink aantal doden, dat zo nu en dan overkwam als een zwarte komedie, moest het vooral hebben van de kleurrijke personages. Toch denk ik, dat het op de planken als theaterstuk meer tot z'n recht komt.

avatar van Woland
Hoogstaand is het misschien niet, maar ik heb me best vermaakt met deze Christie-verfilming. Lang geleden heb ik het boek wel gelezen, en hoewel ik niet meer alle details wist, stond het idee van de moordenaar en zijn trucje om zelf lijk te spelen me nog wel bij. Het is verder een vrij rechttoe rechtaan whodunit met een tiental typetjes die misschien een beetje karikaturaal, maar wel leuk zijn. Echt spannend wordt het niet, en het is ronduit jammer dat ze er zo'n vervelend flauw Hollywood-einde aan gebreid hebben. Toch prima mee vermaakt.

avatar van Mescaline
Kende het verhaal nog niet, maar het is zeker zeer vermakelijk en zelfs vandaag de dag nog niet zo voorspelbaar. De ontknoping is best wel goed!
De acteerprestaties zijn soms wel een beetje stijfjes, maar over het algemeen gezien blijf je geboeid naar dit filmpje kijken. Ik ben benieuwd naar andere uitvoeringen van dit verhaal, deze uitvoering heeft mij in ieder geval vermaakt.
Soms hadden ze best meer gebruik mogen maken van de filmlocaties, maar ik heb het idee dat het meeste is gefilmd op een filmset?