Die Flucht (2007)

Duitsland / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Kai Wessel
met Maria Furtwängler, Jean-Yves Berteloot en Tonio Arango

In de Tweede Wereldoorlog, zomer 1944, Lena Gravin van Mahlenberg zet zich in voor de dwangarbeiders en gaat tegen bevelen van de Wehrmacht in. Er ontstaat een bijzondere band tussen haar en de Franse gevangene François. Als het Oostfront steeds sneller dichterbij komt bedenken de dwangarbeiders een vluchtplan, ook Lena slaat op de vlucht.

6 juni 20:50 - 22:20
ARTE
AANRADER!!

avatar van Rizz
Wouw, heeft me zeker verrast. Heb er nooit 'echt' bij stilgestaan dat die bevolking in een ontzettend lastige situatie terecht kwam nadat de Russen waren binnengevallen. De Amerikanen vielen volgens mij wel mee. De film geeft hier een goed beeld van de onwerkelijkheid die deze mensen over zich heen kregen.

Goed acteerwerk, spannend, sfeervol, goed gecaste acteurs en realistisch. Zeker een aanrader voor mensen die van dit soort films houden. Heb al die tijd geïnteresseerd en meelevend gekeken. Saai was die namelijk zeker niet, je moet er alleen wel van houden.

avatar van Boomschors
Een redelijke film die het vooral moet hebben van het interessante en aangrijpende thema, de Duitse vlucht westwaarts uit Oost-Pruisen. Helaas heeft de film de uitstraling, verhaallijn en acteurs van een eenvoudige tv-film. Zoals zoveel Duitse tv-films uit het laatste decennium (Stauffenberg, Die Gustloff, Dresden, etc.) wist deze film me nooit echt te grijpen.

Het acteerwerk weet nooit echt te overtuigen en kansen waar goed acteerwerk echt emoties had kunnen oproepen (bijvoorbeeld de scène waar Lena haar dochter weer terugvindt. Kom op zeg, dit had een buitengewoon dramatisch moment kunnen zijn, maar nu was het echt een anticlimax. Dat irritante dochtertje verpest ook een hoop; wat is het toch jammer dat kinderen zelden goed kunnen acteren) blijven onbenut. Ik moet zeggen dat de enige die me wist te overtuigen de grootmoeder van Fritz was.

Ook de opeenstapeling van clichés begint toch al snel te irriteren: Lena die meerdere malen wel even de moreel superieure uithangt en de nazibonzen bekritiseert, de fanatieke, lafhartige nazi's, de kritiekloze soldaat die elk bevel klakkeloos opvolgt en de jarenlang geïndoctrineerde jongen die blijft geloven in de gepropageerde eindoverwinning. Dat Lena op het einde tegen haar man ingaat, die als voorzitter van een krijgsraad drie deserteurs ter dood veroordeeld, is ook erg voorspelbaar en typisch. Het is vrij normaal dat in oorlogstijd op desertie de doodsstraf staat. Ook bijvoorbeeld de VS en Nederland kennen deze regel! Laten we niet vergeten dat ook in mei 1940 Nederland een militair heeft geëxecuteerd. Maar dat punt wordt dan niet gemaakt, waardoor de man van Lena wordt geportretteerd als de - typische - overtuigde nazi. Met een goede cast en een degelijk verhaal had hier zoveel meer in gezeten. De beelden van de omgeving en de uniformen en voertuigen zagen er prima uit, maar het ontbreekt hier echt aan diepgang en emotie.

avatar van %%%%%%
Prutserig

Ik had de gelegeheid om een anoniem filmpje te kijken. Het werd dus

March Of Millions ( 2007)

De film heeft een interresant thema met een blik vanuit een andere hoek. Dus opzich was er potentie genoeg om een mooie drama/oorlog te maken,maar de werkelijk is ontgoochelend !
Het werd een GTST aflevering in de 2de wereld oorlog. Het was 2 uur en 30 minuten gezeur en gezever er komen op een gegeven moment zoveel mensen in de film en als kijker geeft de regie je de kans niet om eens fijn kennis te maken met de familie van Lena ( wat een on charmante vrouw is dat ). Daar hadden gewoon de juiste mensen op de juiste plek moeten staan dan kan het uitstekend en boeiend werken,maar dat is hier absoluut niet het geval overal komt het tekort. Het word op den duur zelfs een en al warrigheid en vaagheid. Door de gebrek aan diepgang bij de mensen die plotseling in de film komen. De regie had op een gegeven moment gewoon de keuze moeten maken 1 minder mensen, 2 langerspeelduur, 3 knippen. Mijn keuze zal ongetwijfeld op de laatste zijn gevallen want wat een hoop ontoevoegelijke scenes zitten ertussen die lelijk zijn en averechts werkt.Waardoor sommigen scenes die interessant zijn of iets belangrijks gebeurt plotseling verbroken word omdat Leno wild paardrijden. Het scenario is prima maar word helemaal verknoeid en ik heb zelf het idee dat er hier en daat een gat in zit zoals.

Lena ging trouwen er word een feest gegeven de broer van de bruid pleegt zelfmoord. Hoe word dat opgelost ? wat gebeurd er met de bruid wat doet Lena ? Hoe was de begravenis ? Een en al warrigheid. Het is gewoon niet best het geld ook voor de acteurs die niet eens meekunnen met het niveau van GTST. Het zou eventueel ook aan het script liggen die ook niet al te best zijn en behoorlijk op safe en slot lijkt te zitten, helaas. Het is een wonder dat de russen russische spreken alhoewel de film zich die 10 minuten leek te herpakken,maargoed de film is dan nagenoeg afgelopen !

De scenes vliegen werkelijk kris kras door elkaar en geeft de kijker geen enkele vastigheid.

WDR Fernsehen (Die Flucht, zaterdag 28 januari, 20:15 uur)
WDR Fernsehen (Die Flucht, zaterdag 28 januari, 21:45 uur)

Bijzonder mat uitgewerkt en daardoor nauwelijks interressant. Talloze overbodige scenes passeren de revue, van het woord diepgang heeft geen enkele betrokkene van Die Flücht ooit gehoord, om over de bordkartonnen personages nog maar te zwijgen. Na Part1 met veel pijn en moeite te zijn doorgekomen hoopte ik op iets meer 'vuurwerk' met de daadwerkelijke vlucht, maar niets is minder waar; part2 is zo nodig nog inspiratielozer. De niet onaardige cast zit helemaal opgesloten in de nietszeggende dialogen waardoor niemand zich kan onderscheiden. Visueel kon het ook al niet boeien en dus vraag ik mij af hoe deze prent in godsnaam aan zo'n gemiddelde komt want dit is één van de zwakste aftreksels over de Tweede Wereldoorlog die ik tot nog toe zag: 2*

avatar van 93.9
Mensen die dit wegzetten als soap, GTST zelfs, hebben echt niet goed gekeken. Of ze kennen het genre Soap en GTST niet.
Hier zag een fantastisch goed gemaakte Duitse produktie, waarin tot in details alles in orde was.

Realistische kijk op de barre ellende van Duitse burgers, dwangarbeiders en krijgsgevangenen op de vlucht voor het Russische leger. En passant wordt de teloorgang van de Duitse aristocratie getoond. Twee aspecten van de Tweede Wereldoorlog, die niet eerder op zo’n intensieve wijze tot mij doorgedrongen waren, hoewel de film wel herinneringen opriep aan die andere Duitse miniserie Dresden (2006).
Het vleugje romantiek, dat te midden van de ontberingen hier en daar om de hoek komt kijken, zorgt af en toe voor een welkome verlichting van de dramatiek.
Dat mensen deze indringende film vergelijken met series als GTST vind ik onbegrijpelijk.

avatar van Piratje
Deze Duits-Franse film werd door regisseur Kai Wessel prachtig sfeervol, volgens een realistisch verhaal getoond.
Zo kregen we een blik op wat achter de oorlogsgrens gebeurde bij de burgers die tragisch ondergingen wat ze al dan niet van hun oorlog verlangden.
Zowel de sfeer, de samenleving, het medeleven als het onderlinge begrip voor het al dan niet werd hier in drie uren vertoond als een levensverhaal dat al de kanten uit kon.
De vertolking was algemeen overtuigend prachtig. Zeker de gravin Lena of Leentje. Vertolt door Maria Furtwängler.
Heerlijk aanbevolen.
4,5 punten is wellicht nog te weinig.

Tarkus schreef:
Prachtige film is dit. En wederom een bewijs dat de Duitse cinema topcinema is.
Prachtige locaties, oog voor detail (wapens en uitrustingen), zeer goede acteerprestaties.
Duurt 3 uur en had voor mijn part nog een uurtje langer mogen duren.
Dit zijn verhalen waarvan ik er graag mee zou willen zien, al of niet waarheidsgetrouw de boodschap kwam duidelijk over.

Opnieuw genoten van deze prachtige film.
Heb helemaal niets op deze prent aan te merken, een realistisch meeslepend verhaal, dat diep op de emoties kan inwerken.
Voortreffelijke vertolkingen en het grote pluspunt, het is een Duitse film in het Duits, wat de geloofwaardigheid alleen maar ten goede komt.