ad

Alternatieve titel: Dawn

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Gustav Ucicky

Met onder meer: Rudolf Forster, Fritz Genschow en Paul Westermeier

IMDb beoordeling: 7,0 (104)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 2 februari 1933

Over Morgenrot

Kapitein-luitenant Helmut Liers is commandant van een onderzeeboot. Twee van zijn broers zijn reeds gesneuveld in de oorlog, zodat zijn moeder hem, na een verlofperiode aan de wal, maar met moeite kan laten gaan. Tijdens de daaropvolgende missie weet Liers een Britse kruiser tot zinken te brengen, maar op de terugweg naar de haven loopt zijn onderzeeboot vast in een vangnet en zinkt naar de bodem. Op de brug na staat de onderzeeër vol met water en de kans op overleven wordt steeds kleiner.

image

Mutter Liers

Bürgermeister von Meerskirchen

avatar van pascal83

pascal83

Deze film wordt gezien als de eerste echte Nazi-film ten tijde van het ‘Derde Rijk’, deze film wordt dan ook wel gezien als het symbool ‘van nieuwe tijden’ die zouden aanbreken onder het nazi-regime.

avatar van tsjidde

tsjidde

Met de propaganda in deze film valt het wel mee eigenlijk, in die zin dat er geen Nazi-ideëen worden gepropageerd. Wel druipt het nationalisme en patriotisme er vanaf, maar ja, daar konden (en kunnen) ze in Amerika ook wat van. Ik zie deze film dan ook meer als een voortvloeisel uit de Eerste Wereldoorlog, dan als voorbode van de Tweede Wereldoorlog.

avatar van Darbie

Darbie

87 jaar oud, en alhoewel de boodschap { sterven voor het vaderland is goed } absoluut niet de mijne is,

heeft deze film in ALLE opzichten de tand des tijds doorstaan.

Mijn compliment daarvoor.