Morgenrot (1933)

Duitsland
Oorlog

geregisseerd door Vernon Sewell en Gustav Ucicky
met Rudolf Forster, Fritz Genschow en Adele Sandrock

Kapitein-luitenant Helmut Liers is commandant van een onderzeeboot. Twee van zijn broers zijn reeds gesneuveld in de oorlog, zodat zijn moeder hem, na een verlofperiode aan de wal, maar met moeite kan laten gaan. Tijdens de daaropvolgende missie weet Liers een Britse kruiser tot zinken te brengen, maar op de terugweg naar de haven loopt zijn onderzeeboot vast in een vangnet en zinkt naar de bodem. Op de brug na staat de onderzeeër vol met water en de kans op overleven wordt steeds kleiner.

avatar van pascal83
Deze film wordt gezien als de eerste echte Nazi-film ten tijde van het ‘Derde Rijk’, deze film wordt dan ook wel gezien als het symbool ‘van nieuwe tijden’ die zouden aanbreken onder het nazi-regime.

Met de propaganda in deze film valt het wel mee eigenlijk, in die zin dat er geen Nazi-ideëen worden gepropageerd. Wel druipt het nationalisme en patriotisme er vanaf, maar ja, daar konden (en kunnen) ze in Amerika ook wat van. Ik zie deze film dan ook meer als een voortvloeisel uit de Eerste Wereldoorlog, dan als voorbode van de Tweede Wereldoorlog.