Marfa si Banii (2001)

Roemenië
Misdaad

geregisseerd door Cristi Puiu
met Alexandru Papadopol, Dragos Bucur en Ioana Flora

Ovidius woont in Constanța en hoopt in de toekomst een luxere kiosk te runnen dan zijn moeder. Om hiervoor vast geld te verdienen neemt hij een simpele opdracht aan van een plaatselijke maffioso: breng een tas met medicijnen naar Boekarest. Hij moet alleen reizen en mag geen pauzes nemen. Ovidius neemt het niet zo nauw met deze instructie en dat blijkt al gauw een vergissing.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel het verhaal overbekend klinkt is de uitwerking van debutant Puiu geweldig. Hij zit overal bovenop. De reis van Ovidiu met een vriend en zijn vriendin is afwisselend beklemmend, grappig, ontspannend en geeft veel inzicht in Roemenië, Roemenen en de positie van de jeugd na de val van het communisme.

Onbezonnen acties hebben soms grote gevolgen. Het einde heeft meer impact dan je aan ziet komen en geeft voor mij aan dat we hier met een blijvertje te maken hebben. Erg benieuwd geworden hoe hij zich zal ontwikkelen.

avatar van Movie-Addicted
Geweldige acteerprestaties, hier nog de jonge Dragos Bucur. Vond het een aangename film!

*3.5

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Komt uit bij Second Run.

avatar van Verhoeven
Hmm, in tegenstelling tot anderen vind ik het debuut van Puiu niet echt overtuigen. Eerder nogal doorzichtig en zeurderig. Grootste probleem is het scenario en de dialogen. Met als dieptepunt de scène met het ijsje. Vind ook dat er veels te gemakkelijk werd gesneden iets waar Puiu in zijn latere werk toch wel een stuk zorgvuldiger mee omgaat. Op naar Sieranevada.