Hîrtia Va Fi Albastrã (2006)

Alternatieve titels: The Paper Will Be Blue | Hârtia Va Fi Albastră

Roemenië
Actie / Drama

geregisseerd door Radu Muntean
met Paul Ipate, Adi Carauleanu en Dragos Bucur

In de nacht van 22 op 23 december 1989, enkele uren na de val van de communistische dictator Ceaușescu, bevolkten verwarde, elkaar bestrijdende milities de chaotische straten van Boekarest. Het verhaal volgt een kleine groep strijders. Een van hun twijfelt aan het nut van zijn functie, hij gaat er alleen vandoor.

Gezien op IFFR. Film die de interessante stukken met beduidend minder interessante afwisselt. Toch overheerste voor mij het goede gevoel zeker wat het indrukwekkende einde betrof.

kleine 3.5

dragje
maar 5 stemmen??? *kuch* Dit betreft wel een film van het FilmFestival Rotterdam 2007... maar goed..

Mooie film. Zeker voor de jonge regisseur Radu Muntean die hiermee zijn eerste serieuze speelfilm aflevert. Het verhaal tekent een goed beeld van de chaos van vlak voor, tijdens, en vooral na de revolutie in Roemenië.

3.5

avatar van Mochizuki Rokuro
Film oogde erg goedkoop, dat deed voor mij wel afbreuk aan het geheel. Muntean heeft hier wel een stijl te pakken die je in retrospect 'typisch Roemeens' zou kunnen noemen. Dat achteloze, meanderende terwijl er net zoveel tussen de regels door te lezen/horen is als dat er daadwerkelijk wordt gezegd. En het gaat dan vaak (altijd) over 'De Stand van het Land'. Hier is het helemaal beklemmend na de val van het communisme, dat levert vergelijkbare inconsequenties, onlogica en verwarring als pak 'm weg in Mr. Lazarescu en/of 12:08 East of Bucharest. En de discussies gaan naadloos op in de rest van oeuvre dat zou volgen met Boogie en 'Tuesday'. Einde maakt toch wel indruk, maar de stijl is wat te eentonig én het is dus wat goedkoop.